אילת: מתחם מסחרי של 17,500 מ"ר ובהשקעה של 35 מיליון ד' יוקם בחוף הצפוני

המינהל ומשרד התיירות בודקים טענה לחריגה במול הים

שופט ביהמ"ש המחוזי בב"ש, השופט אלון יוסף, דחה שתי עתירות מנהליות שהגישו חברת "מול הים" ו"אופק רכסים בע"מ" נגד מינהל מקרקעי ישראל, משרד התיירות וח.י.פ.מ.א. אילת בע"מ, למניעת הקמת מתחם אטרקציות בהיקף של 35 מיליון דולר באילת.

על-פי טענות מול הים, בעלת קניון "מול הים" (הנחשב לקניון הרווחי ביותר בארץ - ג.י) ואופק רכסים, תוכנית חדשה שיזמה ח.י.פ.מ.א ושהופקדה לפני מספר חודשים, מאפשרת את הקמתו של מתחם מסחרי בהיקף של 17,500 מ"ר, בחוף ימה הצפוני של אילת, באופן המהווה שינוי מהותי ביותר למכרז, במסגרתו הוקצתה הקרקע לח.י.פ.מ.א עוד בשנת 1997 ולעיקרון השוויון.

כמו כן, טענו העותרות, כי ח.י.פ.מ.א הפרה את הסכם הפיתוח, היות שלא בנתה מאז שנת 1998, המועד בו נחתם הסכם הפיתוח, ולכן המינהל מחויב לבטל את ההסכם עימה ולא לאפשר את שינוי הייעוד המבוקש.

בתגובתה טענה ח.י.פ.מ.א, באמצעות עוה"ד יצחק חג'ג' ונדב אברמוביץ', כי מדובר במתחם אטרקציות נדיר, יחיד מסוגו בארץ, המשלב פארק קרח, מתחם אולימפי להחלקה על הקרח, הדמיות סקי (סקימולטורים) ועוד, לצד שטחי מסחר, הסעדה ובידור - מתחם שישנה את מרכז חיי הבידור של אילת. עוד טענו עורכי הדין חג'ג' ואברמוביץ', כי המכרז בעניין זה הסתיים לפני שנים רבות, ולא ניתן לתקוף אותו לאחר סיומו, מה גם שהעותרות אינן צד לחוזה הפיתוח שנחתם מול ח.י.פ.מ.א ואין להן כל יריבות לטעון להפרתו או בדבר החובה לבטלו.

בעתירות טענה ח.י.פ.מ.א לחוסר ניקיון כפיים של מול הים, אשר גם הקרקע עליו נבנה הקניון שלה הוקצה ללא מכרז למבנה מינימאלי של 1,400 מ"ר ל"אירועים אורקוליים" (למטרות אטרקציה בלבד), אבל הפך באורח פלא לקניון מסחרי בן 18 אלף מ"ר ללא מ"ר אחד של אטרקציה.

עוד ציינה ח.י.פ.מ.א, כי מתקיימת בדיקה של המינהל ומשרד התיירות על דבר חריגה מהותית ביותר של "מול הים" מהוראות התוכנית החלה על מקרקעי הקניון, כשבין היתר, קומה שלמה המיועדת לאטרקציות, לפי אותה תוכנית, משמשת בפועל, ללא כל היתר חוקי לכך, למסחר.

כזכור, מול הים הנפיק אג"ח בשנה האחרונה כנגד הכנסות דמי השכירות מהקניון, בהיקף של 351 מיליון שקל. החקירה בעניין זה עלולה להשפיע על דירוג האג"ח שהנפיקה מול הים ואולי על גורל אותה הנפקה.