מורדוב נגד הלכת קנית

המקרה של מנרב ממחיש את חשיבות ההמלצה של ועדת גדיש: לבטל את שני השלבים בחוזי המינהל ולגשת ישר לחוזה חכירה, גם בשם היטל ההשבחה

בסוף הסיפור מגיעים להמלצות ועדת גדיש, אבל קודם כל זהו הסיפור על יו"ר הוועדה המרחבית-מקומית אונו, בנצי מורדוב, שלא התרשם מיציבותה של הלכת קנית של נשיא ביהמ"ש העליון, אהרון ברק. תמצית הלכת קנית: מי שחותם עם מינהל מקרקעי ישראל על הסכם פיתוח (שלב הביניים שלפני חוזה החכירה), אינו חייב בהיטל השבחה, כי לפני החתימה על חוזה החכירה הוא עדיין לא בעלים של הקרקע. בשלב הזה חל הסדר הרשויות המקומיות עם המינהל, לפיו הרשויות מקבלות 10% מתקבולי המינהל כחלף היטל השבחה.

חברת מנרב זכתה ב-2003 במכרז מינהל ל-3 מגרשים בקרית אונו, עם תוכנית ל-76 דירות בכל מגדל. מנרב, כמקובל, ביקשה הקלה, שעיקרה תוספת שבס (20% יותר דירות בלי תוספת שטח, 91 דירות במגדל). כמקובל, הוועדה המקומית אונו, בהמלצת מהנדסת העיר נועה אורבך, אישרה את הבקשה בתחילת 2004.

אחרי האישור התכנוני הפתיע מורדוב את מנרב בדרישה להיטל השבחה של חצי מיליון דולר לכל מגרש. מנרב ערערה על הדרישה בבימ"ש השלום בהרצליה.

כמה ימים אחרי הגשת הערר הודיע מורדוב לפרקליט מנרב, עו"ד אריה דנציגר ממשרד גרוס-קלינהנדלר, שהוא טועה בפירוש החוק והמצב המשפטי, והלכת קנית לא חלה במקרה זה. מורדוב גם הזמין את דרור קוזניצקי, מנכ"ל מנרב, לפגישה בערב בבר של מלון בתל-אביב, לשיחה באותה רוח.

בינתיים הגיע מועד הדיון בערר על היטל ההשבחה. בדיון ב-17.3.05, אחרי שמנרב הגיעו להסדר ביניים על הפקדת תשלום בוועדה מותנה בתוצאות הדיון, הציע השופט צבי דותן לנציג הוועדה של מורדוב, ממשרד עו"ד נתן מאיר, להסכים לערעור של מנרב ולחסוך הוצאות משפט. נציג הוועדה אמר לשופט שמדובר בעניין עקרוני. נותר רק להמתין להחלטת השופט.

שבוע אחרי הדיון בערעור והצעת השופט דותן, התקבל מכתב ממורדוב למנרב, שתמצית רוחו היא: הלכתם לביהמ"ש נגד היטל ההשבחה המגיע בגין תוספת יח"ד ותוספת תשתיות, ולכן אני, בשם האינטרס הציבורי, לא אאריך לכם את תוקף היתרי הבנייה הכוללים תוספת שבס. ב-19.4.05 העביר מורדוב בוועדה החלטה זו. מנרב נתקעה.

בוועדה שאל הגזבר, גרשון טוסק: "אני שואל את עו"ד נתי מאיר, האם בית המשפט יכול למצוא טעם לפגם בזה שמתנהל דיון על השבת היטל ההשבחה, ובד בבד, אם נסתכל על תמימות הדעת של כולנו פה, אין ספק שהביטול הוא בגלל התביעה המשפטית. לא נוכל להציג את זה בצורה שונה.. האם יכול להיות איזה שהוא טעם לפגם בחיבור ביניהם?"

עו"ד מאיר: "כן".

מורדוב: "לא, ממש לא".

בשבוע שעבר קיבל השופט דותן את ערעור מנרב, פסק שהלכת קנית עומדת ומבוצרת, ויש לבטל את היטלי ההשבחה.

מורדוב לא חושב שהיה פגם כלשהו בעצם קיום הדיון, והוא אומר ל"גלובס": "השלטון המקומי לא יכול להרשות לעצמו למכור השבחה בלי לקבל תמורה. אנחנו נלך עם זה עד בית המשפט העליון".

הסיפור הזה ממחיש עד כמה חשוב לדון ברצינות באחת מהמלצות ועדת גדיש: לבטל את שני השלבים בחוזי המינהל ולגשת ישר לחוזה חכירה, ובכך גם לארגן את הרפורמה הנחוצה בכללי המשחק של היטל השבחה.