יחידה חדשה במינהל התכנון תטפל בעבירות הבנייה

היחידה הוקמה כהמשך להחלטת ממשלה שאושרה בדצמבר 2004, להילחם בתופעת ההשתלטות של גורמים שונים על קרקעות המדינה

לאחר שכנראה גם הפרקליטות הגיע למסקנה שאי אפשר להמשיך כך יותר, הוחלט במינהל התכנון במשרד הפנים על הקמת יחידה חדשה, ברשות חובב ארצי, שתפקידה לעסוק בהנחיה מקצועית של כ-300 התובעים הפרטיים המגישים תביעות בענייני תכנון ובנייה, תחום שהעבריינות שבו הוגדרה מזמן כמכת מדינה.

היחידה הוקמה כהמשך להחלטת ממשלה שאושרה בדצמבר 2004, להילחם בתופעת ההשתלטות של גורמים שונים על קרקעות המדינה. גופים אלה שייכים לכל המגזרים.

ההחלטה קובעת הקמת גוף שיתאם את פעילות האכיפה בין הגורמים השונים שעוסקים בכך - משרד הפנים, המשרד לאיכות הסביבה, מינהל מקרקעי ישראל, הפרקליטות והמשטרה.

בנוסף להנחיה תעסוק היחידה גם במעקב אחר פעולות התובעים, בין השאר כדי לבדוק את שיקול דעתם בנושא הגשת התביעות, אופן הטיפול בהן ותוצאותיהן, וגם מי נתבע, מי לא נתבע ואולי חשוב מכל, מדוע.

הצורך ביחידה זו התעורר לאחר שמזה זמן רב מתריעים בפרקליטות על מספרן ההולך וגדל של עבירות התכנון והבנייה, האיחור הרב בהן מוגשות התביעות, הזמן הרב העובר מהגשת התביעה ועד לדיון בבתי המשפט, הרחמנות הרבה שנוקטים בתי המשפט ולבסוף גם תהליך האכיפה שכמעט אינו באה לידי ביטוי.

בפרקליטות טוענים מזה זמן רב, שהגישה המקלה יצרה נורמה חדשה של ריבוי עבירות בנייה שהפכו כמעט לשגרה. הפיתוי הכלכלי הרב, העונש קל והעבריינות חוגגת. עבירות בנייה מתבצעות בבנייה למגורים, בבנייה לתעסוקה ואולי בצורה הבוטה ביותר באולמות האירועים, שהפכו למכת מדינה של ממש.

בפרקליטות אומרים, שתופעת הבנייה ללא היתר, הבנייה הבלתי חוקית והשימושים החורגים כמוהם כאלימות לכל דבר, שכן כל בנייה כזו פוגעת באחר, פוגעת בסביבה, פוגעת ברכוש המדינה ומגבירה את חוסר ההתחשבות והאלימות.

ביחידה החדשה מקווים שעצם קיומה יגרום לכך שגם העבריינים עצמם יפסיקו להטריד את בית המשפט בבקשות לדחיות ועיקובים, כפי שהדבר נעשה כיום, שכן יהיה ברור לכל שכל החלטה נבחנת ונשקלת.