שעות השיא בכבישים התרחבו כמעט לכל היום ותל אביב ממוקמת כבר עתה במקום ה־16 במדד הפקקים העולמי • התכנון הפרברי והיעדר תחבורה ציבורית יעילה מבטיחים כי המצב רק ילך ויחמיר • הרחבת כבישים לא תועיל, והקמת מערכות הסעת המונים לוקחת שנים רבות • מי יחלץ אותנו מהפקק?
משרד התחבורה גיבש תוכנית אסטרטגית לקידום התחבורה הציבורית לשנת 2050, שכוללת גם את הגדלת הקיבולת של רכבת ישראל • חלק מהקווים ישפרו את הנגישות ליישובי המשולש • התוכנית תשמש "סל" פרויקטים, שמתוכו ייבחרו מיזמים לתקצוב בהמשך
הסכמי משרד התחבורה עם הרשויות המקומיות, ביניהן נהריה, עפולה ואופקים, יכללו תכנונם וביצועם של פרויקטים "לקידום חלופות בנות-קיימא בטווח הקצר והבינוני לקידום פרויקטי תחבורה ציבורית, הפחתת הרכב הפרטי, קידום הליכתיות ותחבורה קלה ותוספות שירות"
הרחבת כביש 2 לא כוללת תוספת של נתיב תחבורה ציבורית, וברמת השרון ייבנה כביש "עוקף איילון", למרות שהוא כנראה רק יגדיל את הפקקים באזור • בממשלה מצהירים על מהפכת תחבורה - אבל מתפשרים על מדיניות "גם וגם" שמעודדת בפועל את השימוש ברכב הפרטי
עוד אמרה יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, בוועידת הרכב של גלובס, כי תוכניות המטרו צפויות להגיע לאישור הממשלה לאחר הפסח, וטענה: "יש התנגדות מאוד גדולה לקיומו של הדפו; רק עיריית אור יהודה הבינה את הצורך"
גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל, אמר בוועידת הרכב של גלובס 2022 כי הוא סבור שתחבורה גמישה לא נועדה להחליף את התחבורה הציבורית, אלא להשלימה: "היא נועדה למצוא את הליקויים בתחבורה ציבורית ולחזק בדיוק שם"
ערן יעקב, מנהל רשות המסים, יפתח את הוועידה בשיחה על האתגרים וההזדמנויות במיסוי כלי רכב • בין המשתתפים: יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון; דני שביט, מנכ"ל קבוצת לובינסקי; גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל; ועוד
חברת נתיבי איילון מתחילה להוציא לפועל את התוכנית השאפתנית: בשלב הראשון יבוצעו 20 פרויקטים שבמסגרתם ייסללו כבישים ותורחב תנועת האוטובוסים ביישובים הערביים • ברקע, פערים עצומים בין החברה היהודית לערבית בתשתיות ובתחבורה הציבורית
במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2022 התחייב משרד התחבורה לקדם נת"צים, מסופים ושבילי אופניים - אך בחר שלא למדוד את עצמו בחלק מהותי של מדדי התפוקה המרכזיים • גם יעד של מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית נותר יתום
תוכניות ומיליארדי שקלים בהקפאה כי לא מצליחים להכריע מי ינהל אותם • מרב מיכאלי ומיכל פרנק נכנסו למשרד עם הבטחות גדולות, אבל עדויות מהשטח מתארות ניהול חלש מול גורמי המקצוע • חברות התשתית וראשי הרשויות מכופפים את השרה והמנכ"לית שנמנעות ממאבקי סמכות - גם במחיר עיכובים משמעותיים בפרויקטים הכרחיים
אחרי שנים שבהן נבנו בעיקר מיזמי תשתית שמשרתים את הרכב הפרטי ותוכננו שכונות שבהן אין ברירה אלא להחזיק שני כלי רכב למשפחה, אין פלא שהפקקים בדרך לעבודה רק מתארכים • הפתרונות: פרויקטים להסעת המונים בין ערים באותו מרחב, ותכנון שכולל עירוב שימושים
לאתר החרמון לא פועלת תחבורה ציבורית כלל, ולא רק בשבת • למעשה, ההגעה לשמורות הטבע בישראל, גם בימי חול, כמעט בלתי אפשרית באמצעות התחבורה הציבורית • ההשקעה בתחבורה ציבורית חייבת לכלול גם צרכים אחרים ורחבים יותר מאשר הגעה למקום העבודה
למרות הפריחה בתחום התחבורה החכמה, אימוץ הטכנולוגיות ע"י ממשלות ישראל איטי מדי ולא מתועל לניהול ביקושי התנועה
כן, ב-2048 ישראל תהיה יותר צפופה, פקוקה, מבוגרת • אבל לא הכל שחור: חוקרים, יזמים ומקבלי החלטות שהופיעו השבוע בוועידת ישראל לעסקים הציגו לא מעט הזדמנוית שמחכות בדרך ופתרונות שיאפשרו לנו להגיע מוכנים יותר • על דבר אחד כולם מסכימים - חייבים להתחיל לתכנן ולבצע כבר היום
בשוק האופנה, שבו היקף המכירות המקוונות בארה"ב לבדה מוערך בכ-100 מיליארד דולר לשנת 2021, יש לכך משמעות כלכלית עצומה להתאמת המידות ברכישת אונליין • וגם: כנס מרכזי ראשון מסוגו, העוסק בשיפור וחשמול התחבורה הציבורית בישראל • אירועים ומינויים
בשנים האחרונות כולנו נחשפים לרמזים לכך ש"המחר", גם אם עדיין לא ידוע, יהיה שונה מאוד מ"היום" • דווקא היום חשובה מתמיד היכולת של כל אחד מאיתנו לתכנן את עתידו, וחשוב אף יותר תפקידן של הרשויות
ירושליםכבישיםמחדל הפקקיםמירי רגבמכונית חשמליתמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותפקקי תנועהתחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה