הפעם כבר לא נופתע

ברננקי בעצם כפה על פישר עוד הפחתה מוקדמת של הריבית

הפעם לא נופתע. התנאים להפחתת ריבית "מפתיעה" נוספת, קרי, מחוץ למועד המתוכנן, החלו להתבשל כבר שלשום עם פרסום מדד נובמבר שירד ב-0.6% וקיצץ את האינפלציה בראייה שנתית ב-1% בבת אחת. בנוסף, הציפייה בשוק ההון היא כי לפחות שני המדדים הבאים גם יהיו שליליים. הציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צנחו בחודש האחרון מרמה של-1.3% ל-0.7%. מדד נובמבר יצר את תנאי הרקע המתאימים, אך ה"זרזים" האמיתיים הופיעו אתמול עם פרסום טיוטת הדו''ח השנתי של קרן המטבע הבינלאומית אשר נתנה אור ירוק מובהק לבנק ישראל להמשך את ההפחתות בריבית.

ההמלצות של כלכלני המוסד ברורות: יש לנקוט בהרחבה מוניטרית, כאשר יש מקום להפחתות ריבית נוספות. האינפלציה בשליטה והיא בכיוון מטה עקב המשבר העולמי שהתחיל לחלחל אל תוך המשק הישראלי.

אם זה לא היה מספיק, מאוחר יותר בערב, קיבל פישר איתות נוסף מטעם תלמידו ועמיתו, יו"ר ה'פד' בן ברננקי, ששרף את הקלפים והלך על כל הקופה. הוא הפחית את הריבית בשיעור חד של 0.5%-0.75%, דחף את הריבית לרמה אפסית, ולמי שעדיין היו ספקות לגבי נחישותו, אמר בצורה ברורה כי רמת ריבית זו תישמר "לאורך זמן". ואם זה לא היה מספיק, ברננקי הבהיר כי "ה'פד' ישתמש בכל כלי אפשרי לעודד את החזרה לצמיחה בת קיימא".

בלי להתכוון לכך, ברננקי כפה על פישר הפחתה בטרם עת בריבית בישראל: בעקבות ההפחתה בארצות הברית, צנח היום הדולר ביחס לשקל ביותר מ-2% ל-3.75 שקלים, רמה דומה לזו שנרשמה בסוף אוקטובר לפני חודש וחצי. במצבו הנוכחי של הייצוא הישראלי, ובעיקר במצבו הצפוי בעתיד, בנק ישראל לא יכול להרשות לעצמו עלייה כה חדה בשקל, שנוגסת בהכנסות היצואנים שממילא יורדות.

ברקע, ממשיכים לזרום נתונים על ירידה בייצוא, חיסול המלאים מחשש למיתון חריף ופיטורים הן בהי-טק והן בתעשיות המסורתיות. סוגיה נוספת שעלתה על סדר יום הכלכלי בשבועיים האחרונים הייתה התנהגות הבנקים כלפי הענקת אשראי לסקטור הפרטי. למרות ההפחתות הרצופות בריבית בשלושת החודשים האחרונים, הריבית למגזר העסקי לא יורדת ואף עולה, שכן הבנקים מגדילים את ה"spread" (הפער בין ריבית בנק ישראל לריבית על האשראי הנגבית) בטענה כי הוא משקף את העלייה בסיכון המאפיינת את התקופה הנוכחית. אין לפישר, וגם לא למפקח על הבנקים רוני חזקיהו, כל סמכות לדרוש מהבנקים להוריד את המרווח שכן מדובר בהחלטה עסקית טהורה. אלא שהמגזר העסקי זקוק לאשראי כמו אוויר לנשימה. אז מה עושים? מפחיתים את הריבית עוד ועוד.

לכן, ההפחתה המפתיעה-הצפויה, שתהיה כבר השלישית בסדרת "ההפתעות" של פישר, לא רק שלא תהיה ממש מפתיעה אלא שאפילו תהיה מתבקשת.

המסרים שפישר רוצה להעביר לשוק הם אותם מסרים: בנק ישראל נחוש לעודד את הפעילות הכלכלית ולהוזיל את האשראים תוך הורדה במחיר הכסף לרמה כמעט אפסית וחסרת תקדים. אך לעומת תלמידו ועמיתו מארצות הברית, יש לפישר מסר נוסף להעביר - בתקופה של אנרכיה פוליטית מוחלטת ומערכת בחירות סוערת בה הכלכלה הפכה לנושא ה"חם": הוא ישמור ו"ינהל את העניינים" במשק הישראלי ולא ייתן לפוליטיקאים שהפכו בן לילה לפרופסורים מלומדים בכלכלה לגייס הון פוליטי דרך הצעות חלם, על חשבון כלכלת ישראל.