הפרטת בתי הסוהר יוצאת לדרך - לבייב וקוזניצקי זכו במכרז הראשון

ישקיעו יחד 250 מיליון שקל בהקמת הכלא; יקבלו מהמדינה 1.6 מיליארד שקל לאורך 26 שנה

לב לבייב ואברהם קוזניצקי יהיו הראשונים שיקימו בית סוהר פרטי בישראל. כך קבעה היום (ד') הוועדה הבין-משרדית שטיפלה במכרז.

לבייב וקוזניצקי גברו על קבוצת סולל בונה, דנקנר השקעות ו-GEPSA הצרפתית.

אפריקה-ישראל ומנרב יבנו את בית הסוהר ויתפעלו אותו במשך 25 שנה, במהלכן יקבלו מהמדינה תשלום שנתי עבור כל אסיר, בשיטת P.F.I. היקף החוזה נאמד ב-1.4 מיליארד שקל, ואילו עלות הקמת בית הסוהר נאמדת ב-250 מיליון שקל.

התשלומים השנתיים לזוכים נאמדים ב-64 מיליון שקל, כלומר - 1.6 מיליארד שקל לאורך התקופה. כמו כן, הם זכאים למענק הקמה של 47 מיליון שקל, אשר ישולם עם תום ההקמה וקבלת אישור המדינה להפעלת בית הסוהר.

כמו בחו"ל

השניים צפויים לתשואה שנתית של 6%-10%. הקמת בית הסוהר צפויה להתחיל בראשית 2006 ולהסתיים בתוך שלוש שנים.

בית הסוהר יוקם דרומית לבאר שבע והוא יאכלס 800-1,000 אסירים פליליים ברמות סיכון מזערית-בינונית. מאחר שזהו המכרז הראשון מסוגו בארץ, הוא ייבחן אחרי יישומו, ואם אכן ההפרטה תצליח, תשקול הממשלה להפריט בית סוהר נוסף בצפון הארץ.

מצוקת האסירים עקב תנאי הכליאה המחפירים הנהוגים בישראל, הביאה את הכנסת לחוקק, בחודש מארס אשתקד, את תיקון פקודת בתי הסוהר, שלפיו גורמים פרטיים יורשו לראשונה להקים ולנהל בתי סוהר בישראל, ולמעשה להיכנס לנעליו של שירות בתי הסוהר (השב"ס).

רעיון הפרטת בתי הסוהר מיושם כבר במספר מדינות ובהן אנגליה, ארה"ב וצרפת. הוא התגלגל במסדרונות הכנסת כבר במחצית שנות ה-90, בתקופתו של השר לבטחון פנים דאז, אביגדור קהלני. אך יש הטוענים, כי הוא מעולם לא טופל ברצינות בדיון ציבורי.

מהלך מעורר סערה

המהלך מעורר סערה בקרב ארגונים רבים, דוגמת חטיבת זכויות האדם מטעם המכללה האקדמית למשפטים, מרכז אדווה, רופאים לזכויות אדם ואחרים. הם תמהו מדוע אישרה הממשלה הפרטה מלאה של בתי סוהר, ולא הסתפקה בהפרטה חלקית בלבד, כנהוג לדוגמה בצרפת.

שיתוף הפעולה בין קוזניצקי ולבייב מתבצע באמצעות חברת מחצית היובל שהשניים הקימו במשותף. את מחצית היובל מנהל מנכ"ל אפריקה, פיני כהן.

החברה פועלת בפרויקטים של B.O.T ביניהם: מעונות הסטודנטים בהר הצופים שבירושלים בחוזה של 500 מיליון שקל לתקופה של 25 שנה, קרית בית הממשלה בדרום הקריה בת"א בחוזה של 1.4 מיליארד שקל לתקופה של 20 שנה.

מנרב שבשליטת קוזניצקי פועלת במספר רב של פרויקטים בתחום ה-B.O.T, ביניהם: מתקן לטיהור שפכים נתב"ג בחוזה של 20 מיליון שקל ל-23 שנה ומתקן נוסף בבאר שבע בחוזה של 300 מיליון שקל ב-20 שנה; פארק ביו-טכנולוגי בהדסה בירושלים בחוזה של 200 מיליון שקל לתקופה של 23 שנה ועוד.

"משימה חינוכית"

לדברי קוזניצקי, שהיה בעבר איש חינוך, פרויקט ניהול בית הסוהר הוא משימה חינוכית וחברתית, שמטרתה להכשיר את האסיר בתקופת שהייתו בבית הכלא ולהופכו לאדם המסוגל להצטרף לחברה התורמת. הוא הוסיף:

"מרבית האסירים השוהים בבתי הסוהר בגין עבירות שביצעו, חוזרים לבתי הסוהר לאחר שלא מצאו דרך לחזור לחברה, ותופעה זו הפכה למכת מדינה. אנו רואים בשיקום האסיר יעד מרכזי, ונפעל להקמת מסגרות בתוך בית הסוהר שיסייעו לו במטרה זו.

"כך ניתן יהיה להפוך את בית הסוהר לבית של 'חינוך מחדש', אשר יהווה אב טיפוס להקמת בתים נוספים באותה מתכונת". בכך, מוסיף קוזניצקי, ניתן יהיה לעצור את כדור השלג המתגלגל, ולצמצם את מספרם של האסירים ששבים אל בין הסורגים מכיוון שאינם מצליחים למצוא את מקומם בחברה.