בדרך להרחבת ההיפודרום בגלבוע: "סביב כל סוס נמצאים 3-5 בעלי תעסוקה"

"נתחיל בתכנון ובביצוע המפורט של הפרויקט, אשר יכלול מסלול מרוצים בתקן בינלאומי באורך 1,600 מטר, טריבונה סגורה לקהל עם 5,000 מושבים ומרכז מסחרי המשתרע על 10,000 מ"ר"

בחודשים האחרונים הולכת ונשלמת בנייתו של ההיפודרום למרוצי הסוסים בגלבוע, 2 ק"מ דרומית לצומת הסרגל. המועצה האזורית גלבוע והיזמים מאמינים בכוחו להזניק את האזור מבחינה תעסוקתית, מסחרית ותיירותית, וממתינים לאישורים האחרונים שיהפכו את הגלבוע למוקד התעניינות עולמי בתחום המרוצים. היזמים שמקימים את ההיפודרום הם רונן קריסטל, באמצעות חברת קריסטל השקעות שבבעלותו (37%), אנשי חברת דוראל, אלון קסל ודורי דוידוביץ' (37%), ו-80 משפחות ממושב ניר יפה הסמוך (26%). בפסח יתקיים מרוץ ישראל השני, עם עשרות רוכבים, לאחר הצלחת האירוע בסוכות השנה, אליו הגיעו 14 אלף איש.

גלובס: מהן תוכניות הבנייה והפיתוח של ההיפודרום?

קריסטל: "כיום כולל המתחם, המשתרע על שטח של 400 דונם, מסלול בן 1,400 מטר וטריבונה מעפר ועליה דשא, דוכני אוכל ואזורי תצוגה. התוכנית העתידית והמלאה כבר עברה את שלב ההתנגדויות והופקדה בוועדה המחוזית. לאחר שיינתן לתוכנית תוקף במשרד הפנים, נתחיל בתכנון ובביצוע המפורט של הפרויקט, אשר יכלול מסלול מרוצים בתקן בינלאומי באורך 1,600 מטר, טריבונה סגורה לקהל עם 5,000 מושבים, מרכז מסחרי המשתרע על 10,000 מ"ר שיכלול מלבד מסעדות וחנויות גם את מוזיאון עולם הסוס, חדרי הרצאות, משרדי ארגון הג'וקי קלאב (ארגון הרכיבה על סוסים), בית ספר לרכיבה, בית ספר ובית חולים וטרינרי בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים, אכסניה בת 120 חדר לבעלי סוסים ומסלול אימונים בסטנדרט בינלאומי".

- מהו היקף ההשקעה ומודל ההכנסות עליו אתם מתבססים?

"עיקר ההשקעה תהיה בהמשך, ברגע שהתב"ע תאושר סופית ויוקם המרכז המסחרי. היקף ההשקעות בפרויקט יעמוד על 15 מיליון דולר, כולו על-ידי הסקטור הפרטי. ההיפודרום ומה שמסביבו יהיו מנוע כלכלי. הפעילות תייצר תעסוקה בהיקף ענק של 2,000-3,000 מקומות עבודה - וטרינריה, גידול וטיפול סוסים, תיירות, מסעדות, חוות ועוד. ידוע כי סביב כל סוס נמצאים 3-5 בעלי תעסוקה. אזור הגלבוע מוכה אבטלה, וכיום זו ההשקעה המהותית באזור. אני מאמין שהאזור יתפתח נדל"נית בעשור הקרוב. דבר מוליד דבר".

- שתי קבוצות מתנגדים עומדות על רגליהן האחוריות - המסתייגים מתעשיית ההימורים, וארגוני בעלי החיים.

"הממשלה החליטה ב-2004 שהיא תומכת בהקמת היפודרום לצרכי הימורים בגלבוע. אנחנו כבעלי ההיפודרום כלל לא נוגעים בהפעלת ההימורים. הכל עובר דרך המדינה, היא זכיינית ומפעילת ההימורים, ומקבלת את ההכנסות. כל משרדי ממשלה המעורבים בכך ייהנו מהפירות - האוצר, החקלאות, המדע והספורט והתיירות. המדינה צריכה לראות בזה אינטרס לאומי, בשל ההכנסה והפיתוח הכלכלי. זה לא קזינו של גוף פרטי שבעליו משלם רק מס הכנסה, השיטה תהיה כמו בטוטו. הערכות המדינה הן שסביב מגזר ההימורים לבדו יהיו למדינה הכנסות של 350 מיליון שקל בשנה. וכמובן יהיו הכנסות נוספות מהאטרקציות מסביב.

"בנושא צער בעלי חיים, אנחנו נשמח שתעבור חקיקה מסודרת שתסדיר את אופן גידול הסוסים, האכלתם, צורת המחייה השוטפת. חיי סוס זה לא חיי כלב. אנחנו נרצה לדעת שסוס שייכנס למסלול טופל כראוי ועבר הכשרה. גם בעולם זה מעוגן בחקיקה".

- האם יש עתיד כלכלי לספורט שנראה מתאים יותר לקאנטרי באנגליה?

"הישראלי חובב ספורט, מתעניין ומחפש אפיקים חדשים, והוא יגלה עניין בסוג המרוצים. יש תוכנית עבודה איך לסחוב גם תיירים, אבל זה ייבנה לאורך שנים. כמו גולפאים שרוצים לחוש ולשחק במדינות שונות ובאווירה שונה, כך גם הרוכבים.

"בנוסף, זו פלטפורמה לקידום השלום, בין ירדן, ישראל והפלשתינים. ענף הרכיבה בישראל מפותח במיוחד במגזר הערבי, וזה חלק מההווי התרבותי של החיים הערביים. ההיפודרום אף ממוקם קרוב לירדן ולשומרון".