פסימיות בציבור: מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד בנובמבר ב-2.5 נקודות

המגמה השלילית במדד צפויה להשפיע על הצריכה הפרטית והצמיחה במחצית הראשונה של 2008 ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד בנובמבר ב-2.5 נקודות, לרמה של 82.8 נקודות. התפתחות המדד נובעת מהרעה בכל מרכיביו, אם כי הבולט בהם היתה עלייה בפסימיות לגבי המצב הכלכלי האישי בעתיד.

מדד אמון הצרכנים נובמבר 2007
 מדד אמון הצרכנים נובמבר 2007

זהו החודש החמישי ברציפות בו נמצא המדד במגמת ירידה. לאחר מחצית שנה ראשונה אופטימית, השתנתה מגמת המדד והיא מביעה מאז יוני השנה תחושות פסימיות יותר. נראה כי למרות הנתונים הכלכליים החיוביים על מצב המשק הישראלי כיום, מושפע הציבור יותר מחוסר הרגיעה בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים ומחששות גוברים מפני מיתון בארה"ב.

המדד, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מבטא לפיכך פסימיות הצפויה להשפיע שלילית על מגמות הצריכה הפרטית במהלך המחצית הראשונה של 2008. לכך משמעויות מאקרו-כלכליות חשובות על צמיחת המשק: אם אכן תהיה האטה בגידול הפעילות הכלכלית העולמית, במיוחד בארה"ב, כבר במחצית הראשונה של השנה הבאה, הרי שהדבר ישפיע באופן ניכר על היצוא הישראלי. האטה מסוימת בגידול הצריכה הפרטית בתקופה זו, כתוצאה מפסימיות בקרב הצרכנים, עלולה להשפיע, אף היא, בכיוון של ירידה בקצב הצמיחה. לפיכך, נראה כי אכן יש הצדקה לתרחיש של האטה בקצב גידול התוצר בשנת 2008 לשיעורים של כ-4%.

חיזוק להאטה הצפויה בצריכה הפרטית מתקבל החודש גם מנתוני כוונות הרכישה של הציבור. על פי הממצאים, נרשמה בנובמבר חזרה למגמה של ירידה בכוונות קניית מוצרים בני קיימא. מגמת הירידה ניכרת מאז יולי השנה. לגבי רכישת דירה נרשמה דווקא עלייה קטנה, בהמשך לתנודות מזה כמה חודשים. גם בתחום הרכב נרשמה עלייה מסוימת, בהמשך לחודש הקודם, אם כי ייתכן שמרכיב העונתיות בתחום זה נותן אותותיו.

להורדת חוברת המדד