האומנת הגרמנייה - מבחן דרכים למרצדס C280

מרצדס היא קודם כל סמל מעמד ; דגם ה-C280 יודע להציע גם ביצועים מרשימים, אבל מי שינסה למתוח את הגבולות יגלה מערכות אלקטרוניות אסרטיביות שייקחו את ההגה לידיים

השנה החולפת הייתה שנה של שבירת שיאים בענף הרכב. ב-2007 נרשם נתון המסירות הגבוה ביותר, הצמיחה השנתית הגבוהה ביותר והרווחיות הגבוהה ביותר בענף. גם בפלח רכבי היוקרה נשברו שיאים כאשר שתי החברות המובילות, ב.מ.וו ומרצדס, צפויות לחצות עד סוף השנה - על פי הערכותיהן - רף היסטורי של מכירת 1,000 מכוניות פרטיות בשנה.

על הנייר מדובר בשיעור צמיחה דו-ספרתי נמוך יחסית לצמיחה של כלל שוק הרכב, אולם יש לקחת בחשבון ששוק רכבי היוקרה כמעט לא הושפע מהביקושים של ציי הרכב. לפיכך, הצמיחה בפלח היוקרה היא "טבעית", של לקוחות פרטיים נטו. לחישוב צריך לצרף גם עלייה של מאות אחוזים בייבוא אישי של רכבי יוקרה, שנרשמה השנה בעקבות שינוי תקנות הייבוא. כשמשקללים את כל הפרמטרים, מגיעים לצמיחה ריאלית של כ-20% בתחום זה.

אחד ממקורות הצמיחה של שוק רכבי היוקרה השנה היה הצטרפות של לקוחות חדשים, שהרגישו השנה בשלים חברתית ופיננסית להחצין את הצלחתם הכלכלית באמצעות המכונית. לצדם, היו לקוחות שהרחיבו את נאמנותם למותג היוקרה המסורתי שלהם עם רכב שני ושלישי במשפחה. אלה הם למשל קהלי היעד של מרצדס, עם סדרה C החדשה.

עיצוב שמרני

עיצובה של המכונית לא מרשים, לפחות כך התרשמנו במפגש הראשון איתה באירופה לפני מספר חודשים. מרצדס בחרה בקו שמרני ונטשה את הקווים הרכים והידידותיים לעין של המכוניות הגדולות לטובת משטחים גיאומטריים. אבל ברחוב הישראלי זכתה מכונית המבחן שלנו לתשומת לב חיובית ולזיהוי מותג מיידי, עם כמות נכבדת של טביעות אצבעות וחוטם על חלונותיה.

מרצדס C קלאס

עיצוב הפנים של ה-C החדשה מיישר קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס. כמקובל בשוק היוקרה מצוידת המכונית במגוון פריטי היי-טק, אם כי המעצבים השכילו להסוות את כל הטכנולוגיה בתוך עיצוב קלאסי ומאורגן בפשטות יחסית לטובת אנשי הדור האנלוגי, בני ה-60 פלוס, שעדיין מהווים חלק נכבד מלקוחות סדרת ה-C קלאס בעולם. עם זאת הנדסת האנוש לוקה בכמה מוזרויות כמו בלם יד שמופעל בדוושת רגל, ומערך צפוף ומבלבל של מנופים ומתגים, שממוקמים על ההגה ומסביבו.

מכוניות יוקרה "התחלתיות" אינן מיועדות בדרך כלל לשמש כרכב יחיד במשפחה וגם לא כמכוניות שרד. בהתאם, מציעה ה-C מרווח טוב מאד מלפנים אך מרווח סביר בלבד מאחור. היא אמנם נראית מרווחת יותר מהדגם היוצא ומב.מ.וו סדרה 3, אך רוב המשפחתיות הגדולות מהדור החדש, דוגמת מאזדה 6, פורד מונדיאו ועוד, מעניקות תחושה של יותר מרחב. הגימור משדר יוקרה גרמנית מאופקת עם דלתות מסיביות ובידוד רעשים מצוין.

רכב ההדגמה הישראלי מדגם C280 צויד במנוע 3 ליטר של מרצדס, שמייצר 231 כ"ס ומומנט של 30 קג"מ. זוהי עוצמה לא מבוטלת, ונהג נחוש מאחורי ההגה יוכל להאיץ מעמידה למאה קמ"ש ב-7.2 שניות בלבד. מי שימצא כביש פנוי ממכוניות ומכוחות החוק (כביש 6 ב-12 בלילה?) יוכל לטפס למהירות של 250 קמ"ש. אבל הביצועים המרשימים האלה אינם מלווים בדרמה או בריגושים אלא מושגים בצורה חלקה, יעילה ומאד ייקית. את התחושה הזאת אפשר לזקוף לזכות התיבה האוטומטית המתוחכמת, שמחלקת את התאוצה בין שבעה הילוכים ונוטה לבחור אוטומטית בהילוך הרגוע והחסכוני ביותר שזמין באותו רגע.

גם מצב ה"ספורט" של התיבה מתקשה לשחרר מהמכונית ריגושים. נהגנו לאחרונה באירופה גם בגרסת הטורבו-דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצרת 224 כ"ס, ואין לנו אלא להצטער שהיא לא מגיעה ארצה. עם 51 קג"מ של מומנט ב-1,600 סל"ד היא מעניקה תחושת דחף ומשיגה ביצועים קרובים לאלה של גרסת ה-280 בנזין, וזאת עם תצרוכת דלק נמוכה יותר בעשרות אחוזים.

לא בלתי נוחה

אחד הדברים שמבדילים את מכוניות היוקרה הגרמניות מהמשפחתיות הרגילות באותו גודל, הוא התחושה של "מכונית גדולה" על הכביש ללא קשר לממדים החיצוניים. גם ה-C החדשה מרגישה על הכביש כמו סדרה E או סדרה S. השלדה הקשיחה שלה מפגינה יציבות כיוונית מוחלטת במהירויות גבוהות מאד, וברוב המקרים נדמה שהיא נעה ב-30 קמ"ש פחות מהמהירות שלה בפועל. היא גם אדישה לתנאי מזג האוויר, ותהיה בת זוג ראויה לנסיעה בין-עירונית מהירה על כבישים מוצפים באמצע החורף.

למרות היציבות ותחושת הכובד, התנהגות הכביש של ה-C מהדור האחרון מחודדת היטב ויכולה לתגמל גם נהגים שוחרי הגה. ההיזון החוזר של ההגה אולי אינו חד כתער, אולם הוא מאוזן דיו והמכונית בונה את כוחות ה-G בפניות בהדרגה תוך שהיא שומרת את הנהג בתמונה. מי שירצה להשתובב יגלה, שמעבר לסף מסוים המערכות האלקטרוניות מאמצות את תפקיד האומנת הגרמנייה וקוטעות את החגיגה בטרם תהפוך לשלוחת רסן ותטריד את מנוחת השכנים.

על האספלט הישראלי המטולא הפגינה המכונית נוחות נסיעה נוקשה במקצת, כמקובל במכוניות מתוצרת גרמניה, אולם לא בלתי נוחה. יש טלטולי לוואי, אולם בורות וטלאי אספלט נספגים במתלים בחבטות עמומות, שאינן מפרות את שלוות הנפש של הנהג והנוסעים.

מרצדס C280 עולה בישראל 395 אלף שקל לדגם מאובזר בפאר, כמקובל בשוק היוקרה. המחיר הזה נמוך בכ-23 אלף שקל משל דגם ה-330 של ב.מ.וו, שמצויד במנוע 3 ליטר בהספק 275 כ"ס, וגבוה ב-45 אלף שקל ממחיר דגם ה-325 (עם 218 כ"ס). המתחרה הצמודה ביותר צפויה להיות אאודי A4 החדשה, שתנחת כאן בינואר הקרוב ותיהנה מממדים נדיבים יותר וממפרט תחרותי אם כי מחיריה טרם פורסמו. מדיניות התמחור האגרסיבית של וולבו מציבה כיום בתחרות גם את הוולבו S80 הגדולה יותר. ה-C קלאס היא ללא ספק מכונית טובה, שעברה תהליך יסודי מאד של הנדסת מוצר. אבל מי שמשלם סכומים כאלה עבור מכונית בגודל משפחתי-פלוס משלם גם עבור הנדסת מותג וקונה במודע סמל מעמד - ואת הסחורה הזו היא מספקת בשפע.

מועדון ה-400 אלף

* לקסוס GS300

המתחרה הישירה של לקסוס בפלח הפרימיום-קומפקט היא סדרת ה-IS, אך מחיר של 416 אלף שקל מציב מול ה-C280 דווקא את ה-GS הגדולה יותר עם מנוע 3 ליטר בהספק 249 כ"ס. זוהי מכונית סלון נעימה, מרווחת ונוחה, שאינה נופלת משל המתחרות הגרמניות. בשנה הבאה היא תגיע ארצה כסטנדרט עם מתלים אקטיביים ומערכת בקרת יציבות דינמית מתוחכמת (VDIM), ששולטת גם על ההיגוי ועל בולמי הזעזועים.

* אאודי A4 מודל 2008

בינואר ינחת בישראל הדור החדש של ה-A4 וינסה לכבוש את הבכורה בפלח היוקרה. עם אורך של 4.7 מ' ורוחב של 1.83 מ' זוהי מכונית גדולה משמעותית מהנוכחית ובעלת יציבה רחבה וספורטיבית יותר. המכונית שופעת מערכות היי-טק ויש לה מערך חדש של מנועי הזרקה ישירה, שבראשו מנוע 3.2 ליטר בהספק 265 כ"ס. המחירים צפויים להיות גבוהים משל הדגם הנוכחי, אם כי ירידת המסים עשויה לשפר את המצב.

* אינפיניטי G35

בשלהי 2008 ינחתו בישראל הנציגות האירופאיות הראשונות של מותג היוקרה "אינפיניטי" מבית ניסן. אחת מהן היא ה-G35, שנמכרת בארצות הברית מזה כשנה (ועשויה לקבל שם שונה באירופה). זוהי מכונית ספורט-סלון עם הנעה כפולה-קבועה ותא נוסעים עתיר טכנולוגיות. התמחור יכוון ככל הנראה לטווח של 350 עד 400 אלף שקל.