בר-און: "הציבור בישראל צריך להימנע מהתנהגות עדרית בשוק ההון"; פישר: "המצב שברירי, הסכנה לא חלפה"

שר האוצר לחברי ועדת הכספים: "אני בטוח שעוצמות המשבר שנראו בארה"ב לא יהיו נחלתו של המשק הפיננסי הישראלי" ; נגיד בנק ישראל: "אין כרגע צורך בצעדים מיוחדים במערכת הבנקאות הישראלית"

שר האוצר, רוני בר-און, קרא היום (ג') לציבור הישראל "לא לנקוט בהתנהגות עדרית, ולא למשוך כספים בעקבות המשבר הפיננסי העולמי".

בר-און אמר בוועדת הכספים של הכנסת: "עד שרמת אי הוודאות תפחת, נכון לכל מי שכספו מופקד לטווחים קצרים להתייעץ, לבחון אלטרנטיבות, לשאול, להכיר את תיק הנכסים שלו - פני שינקוט פעולה כל שהיא. אסור לנקוט פעולות עדריות בעקבות כותרות של עיתונים. הן לא מביאות בחשבון את המחיר האישי של המשקיעים לטווח הארוך".

בדיון בוועדת הכספים השתתפו צמרת משרד האוצר, ראשי חמשת הבנקים הגדולים ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

בר-און הוסיף: "מוקדם להסיק מסקנות ממה שקורה. שורשי המשבר טרם ברורים וההשלכות לא ידועות, אבל מסתמן שבחלק מהמקרים נוצרה מציאות של ניתוק הקשר בין הסיכון, הריבית ויכולת התשואה. אני בטוח שהמאפיינים האלה בעוצמות שנראו בארה"ב לא יהיו נחלתו של המשק הפיננסי הישראלי".

לדברי בר-און, רמת החשיפה של המערכת הפיננסית של ישראל למקבילותיה המערביות הינה מוגבלת. "יש מרחק לא מבוטל מהמקום שבו אנחנו נמצאים למקום שבו נמצאת הסערה. יש לנו ביטחון ביציבות ובחוסן של המערכת הפיננסית שלנו. יש לנו יכולת גם להתמודד וגם למזער נזקים, אבל צריך לומר שאנו בעיצומו של משבר שהשלכותיו עדיין לא ידועות או ברורות מספיק".

שר האוצר הוסיף, כי "יש אפשרות של זליגת המשבר למערכות פיננסיות נוספות בעולם, או לאפקט שרשרת. מכיוון שכך, מוטלת עלינו החובה להיערך. תוכנית החירות של הממשל האמריקני טעונה עוד מספר שלבים בטרם תופעל וכולי תקווה שהיא תביא את הפתרון לשווקים".

לפי בר-און, "מדינת ישראל ניצבת אל מול המשבר כשהיא ערוכה ובמצב טוב. אחרי חמש שנים של צמיחה גבוהה, יש לנו שיעורי אבטלה נמוכים ברמות שלא הכרנו דוגמתן כמעט 20 שנה. שוק ההון הישראלי שימר אלמנטים שמרניים רבים. יש בו רמת פיקוח גבוהה ואדוקה, יש סטנדרטים מחמירים ורמות גבוהות של שקיפות".

נגיד בנק ישראל פישר אמר לחברי הוועדה, "המצב הנוכחי דורש שיקול דעת וקור רוח, קודם כל מאיתנו. אחד המאפיינים העיקריים בתקופה הזו היא גידול משמעותי ברמת האי-ודאות. למרות תוכנית העל של הממשל האמריקני, הסכנה לא חלפה ויש להמתין ולראות איך התוכנית מתקדמת. המצב עדיין שברירי ורגיש".

לפי פישר, אין כרגע צורך בצעדים מיוחדים במערכת הבנקאות הישראלית. לדבריו, "יש "להגביר את שיתוף הפעולה בלבד".

אלי יונס: חייבים הרחבה מוניטארית ואסור להגדיל את התקציב

אלי יונס, מנכ''ל מזרחי-טפחות אמר בדיון כי: "אני שמח שעוצמת המשבר עוד לא הגיעה ורמת הנזילות במשק טובה. הבעיה המרכזית היא מינוף של מכשירים פיננסים. האמריקנים קבעו כי הבעיה זה השורטיסטים. אני רואה בפרסומים בתקשורת שאחד מאלופי בנקאות השקעות של ועדת בכר מציע בדיוק את המוצרים הללו, יש דברים שחייבים לעשות היום. כמו באמריקה אי אפשר לחכות שהמשבר יחלוף. אני מברך את שיתוף הפעולה בין האוצר לבנק ישראל. זה אולי הכוון העתידי ברגולציה".

יונס הוסיף כי "אני לא יכול להתעלם מקמפיין ועדת בכר ולא יכול לשתוק. לא משנה מה קורה בעולם הם אומרים "אנו צועדים בדרך הנכונה" ללא קשר למה שקורה בעולם. הדגישו את האובייקטיביות של הייעוץ והיום הם עושים הכול כדי למנוע יעוץ אובייקטיבי. צריכים לטפל כבר היום בהיבטים מסוימים ברגולציה. אם יש היבטים לחופש הבחירה של הציבור אלו תיקונים שאפשר נכון וחייבים לעשות כבר היום. את התיקונים באירופה ובארה"ב עשו כבר במשבר. הציבור רוצה שמרנות. חייבים שמירה של הנזילות ולכן חייבים הרחבה מוניטארית,לשמור על שיעורי ריבית נמוכים ואסור במקביל להגדיל את התקציב"