מה יודע פישר שאנחנו לא יודעים

בזמן שבתקשורת נרקמו אגדות על תוכניות סודיות, בא הנגיד וירה בנשק קונבנציונאלי

אחרי השוק, ההפתעה, האופוריה, הזינוק במדדים, הצבע הירוק והמספרים הגדולים במסכי אחד העם, הגיע הזמן לשאול את השאלה המתבקשת: מדוע??? עדיין מוקדם להתנבא וצריכים עוד להקל את הבשורה שהכין לנו פישר - נגיד לא מפתיע וצפוי בצורה אורתודוקסית.

א. אין ספק כי המשבר העולמי הוא מהחמורים שראינו וכל שאר הסופרלטיבים הנוראים שכבר נדבקו לזמנים הנוכחיים. אך בשוק הישראלי אין סכנה מיידית לקריסה של בנק, אין סכנה מערכתית, אין משבר נזילות, יש מחנק אשראי אך הוא לבטח לא חמור בסדרי הגודל של ארצות הברית ושל אירופה, הירידות לא היו החדות ביותר בעולם. אז מדוע כן?

ב. אולי פישר יודע משהו שאנו לא יודעים. אולי יש באמת נתון, מידע, חשיפה מסויימת, שהוא יודע ואנחנו לא יודעים.

ג. הולך להיות כאן חופש ארוך. המסחר ייגמר בקרוב והוא לא יתחדש עד יום ראשון הבא. זה הרבה זמן. בסרט הזה כבר הינו בראש השנה כאשר ראינו איך הכול התרסק והמשקיעים נשכו שפתיים ולא יכלו להגיב. אולי פישר שאל את עצמו מדוע לא לתת להם לצאת לחג בחיוך וברוגע אם ממילא זה מה שאני הולך לעשות אחרי יום כיפור או אחרי סוכות.

ד. יש גם אלמנט נוסף - הוא רצה להקדים את כולם. כעת כמעט ברור ששאר הבנקים המרכזיים הולכים לכיוון של הפחתות ריבית דרמטיות ובעיקר מפתיעות בימים הקרובים. אז למה להיגרר אחרי כולם ולהמתין ללחץ של כולם שיתחילו להגיד, כפי שנעשה עד כה, למה אמריקה עושה ואתה לא?

ה. הייתה לו תמיכה גורפת. למרות שהמהלך מפתיע לכאורה, ההפתעה היא בעיתוי לא במעשה. ביקשו את המהלך בכנסת, בסקטור העסקי, בתעשייה וכלל חזאי שוק ההון ציפו לו. אחרת לא בטוח אם היה עושה זאת.

ו. אולי הסיבה העיקרית היא שהנגיד הוא היחיד שעדיין לא עשה כלום. בארצות הברית הבנק המרכזי כבר התחיל לרכוש מניות רגילות למסחר על מנת לעצור את המפולת וזה בא אחרי שורה ארוכה מאוד של צעדים שכבר ננקטו. הם כבר לא יודעים מה לעשות, ובישראל? שקט. יש בדיקה והיערכות, אבל מעשים או צעדים אין.

התחושה בקרב הציבור התחילה להיות כי אין דין ואין דיין ואין על מי לסמוך. הצימאון למדיניות אקטיבית היא כה גדולה שכמה כלי תקשורת החלו להמציא תוכניות חירום לאומיות סודיות. פישר משיב מלחמה ועוד עושה תוך שימוש בכלי קונבנציונאלי לחלוטין: הריבית. אז למה לא בעצם. עדיף לא עכשיו להשתמש בכלים שגורים ורגילים מאשר להמתין ולהתחיל לעשות שמיניות באוויר תוך יצירה של פאניקה.