מדד המחירים לצרכן בגרמניה ירד באוקטובר בשיעור של 0.2%

בחישוב שנתי עומדת האינלפציה בציפיות האנליסטים על 2.4% ; הגורמים: ירידה במחירי הנפט ומוצריו בעקבות ירידת מחירי הנפט הגולמי ; אתמול דיווחה הלמ"ס בגרמניה כי התמ"ג הצטמצם ב-0.5% ; היום בשעה 15:30 שעון ישראל יתייחס נשיא הבנק האירופי המרכזי לנתוני המקרו ביבשת

מדד המחירים לצרכן בגרמניה עלה ב-2.4% בחודש אוקטובר 2008 בחישוב שנתי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וזאת בהתאם לתחזיות, כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בגרמניה.

המדד ירד באוקטובר ב-0.2% בהשוואה לחודש הקודם, לאחר שבחודשים יוני ויולי 2008 הגיע לשיא של 3.3% בחישוב שנתי. נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן קלוד טרישה, ינאם היום בשעה 15:30 שעון ישראל, ובוודאי יתייחס לנתוני המקארו המדאיגים ביבשת.

הגורמים לירידה במדד הינם הירידה במחירי הנפט ומוצריו שנגרם כתוצאה מירידה במחירו של הנפט הגולמי, שהתבטא בעיקר בהוצאות על אנרגיה למשק הבית בכלל, וגז בפרט.

באשר למחירי המזון נרשמה עלייה נוספת של 4.3% בממוצע, בהשוואה לשנה שעברה. עלייה חדה במיוחד נרשמה במחירי הלחם והדגנים - 7.2%. הקמח בלבד רשם עלייה של 33.9% והפסטה עלתה ב-23.6%.

הצרכנים בגרמניה היו צריכים לשלם 6.5% יותר על ממתקים, כשמחיר טבלאת שוקולד עלה ב-14.9%, והדבש עלה ב-10%.

חשיבותו של המדד בגרמניה נובעת מהיותו האומדן הראשי של האינפלציה. בשל היותה הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו, האינפלציה בגרמניה משליכה על האינפלציה בכלל האיחוד האירופי, והינה גורם הנלקח בחשבון בהחלטות הבנק המרכזי של אירופה. כאשר האינפלציה גבוהה, או כאשר חלה עלייה באינפלציה, לרוב יש לצפות כי ה-ECB יחליט על העלאת ריבית, צעד אשר יגרום לחיזוק האירו.

נזכיר כי אתמול דיווחה הלמ"ס בגרמניה כי התמ"ג הצטמצם ב-0.5% ברבעון של יולי עד ספטמבר, בהשוואה לרבעון הקודם. ברבעון השני, הכלכלה הגרמנית הציגה צמיחה שלילית של 0.4% - בפעם הראשונה מאז סוף 2004. יצויין כי מקובל לראות בשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית כהוכחה טכנית להתדרדרותה של כלכלה מסויימת למיתון.