קקטוס הזהב: יבוטל רף המינימום שבו עלו לגמר 20% מהעבודות בכל קטגוריה

בנוסף יבוצע שינוי באופן חלוקת אחוזי הניקוד לעבודות: הרעיון יקבל 70%, הביצוע 20% והחדשנות 10% בלבד

תחרות קקטוס הזהב של איגוד חברות הפרסום מיישרת קו עם התחרויות הבינלאומיות: ל"גלובס" נודע כי על-פי החלטת ועדת הקקטוס יבוטל רף המינימום של 20% מהעבודות לקטגוריה העולות אוטומטית לשלב הפיינליסט. על-פי ההחלטה נקבע ציון מינימום הקובע האם העבודה תעלה שלב או לא - כשבאופן תיאורטי יכול להיווצר מצב שבו בקטגוריה מסוימת אין כלל מועמדויות. מצד שני קבעה הוועדה כי בניגוד לשנה שעברה, בה בכל קטגוריה הייתה אפשרות למדליות זהב, כסף וארד, אחת מכל סוג, השנה אין הגבלה במספר הזוכים במדליה והזכייה תינתן לפי כמות הנקודות המצטברת.

תחום נוסף בו הולך ומסתמן שינוי הוא אופן חלוקת אחוזי הניקוד לעבודה: בשנה שעברה התבקשו השופטים לנקד 50% לרעיון, 30% לחדשנות ו-20% לביצוע ואילו השנה נראה כי הרעיון יקבל 70%, הביצוע 20% והחדשנות 10% בלבד.

כזכור, תחרות קקטוס הזהב של 2008 עוררה חילוקי דעות לגבי תוצאותיה - בין היתר בגלל שיטת השיפוט ששונתה ושהביאה לכך שבקטגוריות מסוימות כמו פרסום קהילתי, הנעשה בדרך כלל בהתנדבות, אפשר היה להעלות בקלות רבה יחסית עבודות לשלב הגמר. התוצאות הסופיות נתפסו על-ידי רבים כמוזרות שכן רבות מהעבודות הזוכות היו קמפיינים הנתפסים כאיזוטריים. גם הרעיון של לתת אפשרות למשרדים קטנים להתבלט לא עלה יפה ובסופו של דבר זכו מעט משרדים במעט פרסים והמשחק נשאר בין המשרדים הגדולים.

בשנים האחרונות החריפה מאוד המחלוקת סביב צורת השיפוט בתחרות והיא הגיעה לשיאים חדשים בתחרות של 2007. את יריית הפתיחה ירה משרד הפרסום גיתם BBDO שהוביל תחת הנהגתו של מנהל הקריאטיב דאז, אסי שביט, "מרד" של אנשי קריאטיב בכירים שדרשו לשנות את שיטת השיפוט ולהפוך את התחרות לכזאת הנשפטת על-ידי אנשי קריאטיב בלבד. היוזמה גוועה בסופו של דבר בקול ענות חלושה כשרוב המשרדים חזרו בהם והשתתפו בכל זאת בקקטוס.

אין "רשת ביטחון"

אולם המחלוקת חזרה והתלקחה מחדש לאחר תום התחרות האחרונה כשהמנכ"ל משותף במקאן-אריקסון דאז, אורן פרנק, הכריז כי אם לא תשונה שיטת השיפוט יחרים משרדו את התחרות הבאה. פרנק דרש כי ייעשה אחת מהשתיים: הרחבת פאנל השיפוט למאות שופטים או צמצומו לצוות מצומצם שיכלול אנשי קריאטיב בלבד. על רקע המשבר פרש איגוד המפרסמים שנטל חלק בתחרות במשך שנים והתחרות נשארה של הפרסומאים בלבד.

לאחר תחרות 2007 התכנסו יחדיו בכירי מנהלי הקריאטיב כדי לנסות לעצב תחרות חדשה. עיקרי התוכנית החדשה קבעו כאמור כי כל עבודה תקבל ציונים עבור שלושה פרמטרים: רעיון 50%, חדשנות 30% וביצוע 20%. נקבע ציון מינימום לעבודה כדי לקבל מדליה, אך גם נקבע ששרירותית 20% העבודות בעלות הציון הגבוה מכל העבודות שהוגשו בכל קטגוריה יעלו לשלב הפינליסט. בסה"כ נקבעו 15 קטגוריות הנשפטות על-ידי 25 שופטים- כולם אנשי קריאטיב.

עתה נראה כי הענף נכון לקחת את הענף צעד אחד קדימה ולהסתכן באובדן "רשת הביטחון" של 20% מהעבודות שעולות אוטומטיות.

יגאל שמיר, יו"ר ועדת הקקטוס, אישר את הידיעה ומסר בתגובה: "השנה חילקנו את השיפוט והעלייה לשלב הבא לפי קטגוריות ולא לפי מדיות עם רף ציון מסוים שהעבודות חייבות להגיע אליו. אנחנו מעריכים שפחות או יותר גם בשיטה הזאת יעלו 20% עבודות או אפילו קצת יותר, אבל בעיני עדיף להעלות יותר עבודות לשלב הפינליסטים מאשר שעבודה מצוינת לא תיכנס בטעות או לא תקבל מדליה".