עוברים למי ברז? מכירות המים בבקבוקים צנחו ב-16% בנובמבר

הצניחה הריאלית באה במקביל לצניחה כספית ; המים בטעמים משלמים את מחיר הפרמיה הגבוהה: מכירות תת הקטגוריה צנחו ב-30% ; הירידה במכירות משותפת לשלושת המותגים המובילים: נביעות, מי עדן ועין גדי

עם ישראל עובר למי ברז, כך לפחות נראה מהשוואת נתוני מכירות המים בבקבוק בחודש נובמבר האחרון של נילסן שהגיעו לידי "גלובס". מכירות המים בבקבוק בשוק המבורקד רשמו בחודש נובמבר האחרון צניחה ריאלית של 16%. הצניחה הכספית הייתה נמוכה מעט יותר והסתכמה ב-15% וזאת בשל עליית מחיר קלה. הירידה במכירות בנובמבר התרחשה למרות שמזג האוויר בחודש זה היה חם משמעותית מנובמבר 2007 והיא סימן ברור להאטה במשק.

מכירות המים הסתכמו בנובמבר השנה ב-20.4 מיליון שקל, לעומת מכירות של 24 מיליון שקל בנובמבר 2008. כמו כן, סגמנט המים בטעמים שנהנה מעלייה מרשימה במכירות מזה שנתיים ברציפות, רושם בנובמבר האחרון צניחה ריאלית של 29% במכירות, במקביל לצניחה כספית זהה. המכירות הסתכמו ב-3.1 מיליון שקל לעומת מכירות של 4.4 מיליון שקל בנובמבר אשתקד.

הירידה במכירות משותפת לשלושת המותגים המובילים: נביעות , מי עדן ועין גדי. המותג נביעות, המוביל את השוק, רשם צניחה ריאלית של 17% במכירות במקביל לצניחה כספית של 26%. נתח השוק הכספי של המותג ירד מ-37% בנובמבר 2007 ל-32% בנובמבר 2007 השנה.

המותג מי עדן אף רושם צניחה ריאלית גבוהה יותר במכירות, 26%, במקביל לצניחה כספית של 17%. הפער נובע מעליית מחיר ומתחילת שיווק מים בטעמים תחת המותג שהם מוצר יקר יותר. נתח השוק של המותג יורד מ-28% בנובמבר 2007 ל-27% בנובמבר השנה.

גם המותג השלישי בשוק, עין גדי, לא נהנה מעדנה ומכירותיו רושמות צניחה ריאלית של 14%, במקביל לצניחה כספית של 16%. הפער מעיד על ירידה קלה במחיר.

לעומת זאת, מכירות המים של המותג הפרטי שופרסל והזול יותר, רושמות עלייה ריאלית של 57%, במקביל לעלייה כספית של 47% כאשר הפער נובע מירידת מחיר. המותג הפרטי של שופרסל גם מצליח להכפיל את נתח השוק הכספי שלו מ-3% בנובמבר 2007 ל-6% בנובמבר השנה. מותגי מים נוספים שרושמים ירידה ריאלית במכירות הם טמפו , סן בנדטו וסופר-פארם.

קטגוריית המים בטעמים היא קטגוריה רווחית במיוחד. בעבודה שיווקית מבריקה, הפכו היצרנים והרשתות את המים בטעמים למוצר עם הפרמיה הגבוהה ביותר בשוק ומחירו של בקבוק ליטר וחצי זינק לכ-7 שקלים.

השנה החולפת התאפיינה בכניסת מתחרים חדשים לקטגוריה שנשלטה קודם באופן בלעדי כמעט על-ידי נביעות. בסוף 2007 נכנסה לקטגוריה מי עדן עם "מי עדן אקטיב". בינואר השנה השיקה יפאורה-תבורי השיקה מים פונקציונאליים בטעמים וגם חברת טמפו נכנסה שוב לקטגוריה ביולי השנה עם המותג אקווה נובה בתוספת פרי אורגני וזאת לאחר שכשלה עם המותג סן בנדטו.

כעת הקטגוריה היא בין הראשונות להיפגע מהמיתון כשהצרכן מסרב לשלם את הפרמיה הגבוהה. המותג נביעות המוביל את הקטגוריה הוא הנפגע העיקרי כאשר מכירותיו רושמות בנובמבר צניחה ריאלית של 46%. במקביל יורד נתח השוק הכספי של המותג מ-97% ל-74% בלבד. בתום קרוב לשנה מההשקה, המותג מי עדן אקטיב כובש 10% בלבד מהקטגוריה ואילו המותג שוופס של יפאורה-תבורי כובש 4% בלבד מהקטגוריה.

לעומת זאת, נתח השוק הכספי של המותג ווטר אנד של בי קריאטיב עולה מ-1% בנובמבר 2007 ל-8% בנובמבר השנה ואילו המותג סן בנדטו נמחק מהקטגוריה.