עוד דינוזאור נקבר: ה-DVD הרג לבסוף את כוכב הווידיאו

אחרי תקופה ארוכה של גסיסה איטית, קלטות הווידיאו נפרדות מהעולם ומשאירות את השטח ל-DVD, לבלו-ריי ולשאר הטכנולוגיות הדיגיטליות

זה היה צפוי, זה כנראה גם קרה באיחור של כמה שנים טובות, ובכך מסתיימת תקופה. אחרי שלושה עשורים, קלטות הווידיאו (VHS - Video Home System) ייפרדו מאיתנו באופן רשמי בסוף החודש ויחזירו את נשמתן לבורא.

את הגולל על סופו של עידן בתחום הבידור הביתי ובתעשיית הקולנוע סגר השבוע ריאן קוגלר, נשיא Distribution Video Audio, הספק הגדול האחרון של קלטות הווידיאו.

"הקלטות מתו. זהו-זה. זה הכריסטמס האחרון שלהן ללא ספק", הודה קוגלר בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס". "אני הייתי האחרון שמכר קלטות וידיאו וסיימתי עם זה. כל מה שנשאר במחסנים שלנו יימסר או ייזרק".

קלטות הווידיאו היו חלק בלתי נפרד מהסלון הביתי של מיליוני משפחות בעולם בשנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90. כמו בכל טכנולוגיה, גם כאן התנהלה מלחמה על הפורמט שיוביל את שוק. המנצח הגדול בשנות ה-70 היה ה-VHS מבית JVC, שגבר על פורמט הבטאמקס (BETA) של סוני - לא בגלל האיכות, אלא יותר בגלל הקיבולת של הקלטות באותה תקופה.

היורש הדיגיטלי

הווידיאו חגג במשך כשני עשורים, זה היה תור הזהב שלו, עד שבשנות ה-90 הגיח פורמט ה-DVD, שהביא איכויות גבוהות בהרבה ופשטות ויעילות בממשק ובאריזה הכללית.

במקום להסתבך עם קלטות וסלילים, שלעתים היה צורך לסובב אותם אחורה באופן ידני, העולם עבר לפורמט דיגיטלי על-גבי דיסק אחד שיכול היה להכיל שעות ארוכות של בידור.

מי שהנהיגה את אימוץ הטכנולוגיה החדשה והזנחת הווידיאו מאחור, הייתה תעשיית הקולנוע שהחלה לצלם סרטים בעיקר בטכנולוגיית DVD ומשכה את כולם אחריה.

על אף הצלחת ה-DVD, הקלטות מיאנו להיעלם וחיו תחילה אלה לצד אלה. מי שעדיין רצה להקליט תוכניות וסרטים מהטלוויזיה, נאלץ להשתמש במכשיר הווידיאו הביתי ומכשירים משולבי וידיאו ו-DVD הגיעו למדפים כדי לענות על הביקוש לשני הפורמטים. בהמשך, יצאו לשוק מכשירים המסוגלים להקליט על תקליטורי DVD - והשאר כבר היסטוריה.

הטכנולוגיה לא נעצרה רק שם. בסלון האמריקני שולטים מכשירי הקלטה דיגיטליים (DVR - Digital Video Recorder), דוגמת TiVo, פורמט הדומה בישראל (ומצליח הרבה פחות) ל-yes MAX של חברת הלוויין ול-HOT Magic של הכבלים. קלטות הווידיאו הפכו לפריט ארכאי, לאספנים בלבד, ממש כמו תקליטי הוויניל וקלטות האודיו לפניהם.

היורש הבא בפתח

אלא שעתידו של ה-DVD לא עומד להיות שונה מה-VHS. גורמים בתעשיית הקולנוע מנבאים כי בשנים הקרובות יסתיים גם העידן שלו. הפורמט הבא שאמור לתפוס את מקומו הוא הבלו-ריי, שאמור לאחסן מידע רב יותר על התקליטורים ולהציג איכויות וידיאו ואודיו ברמה של HD.

עם זאת, הבלו-ריי עוד צריך לעבור דרך ארוכה. ההתקן, שזכה במלחמת הפורמטים האחרונה מול ה-HD DVD שנדחף על-ידי טושיבה, לא זוכה עדיין להצלחה גדולה, בין היתר, לאור העובדה שההבדל בינו לבין ה-DVD לא משמעותי דיו כדי לעודד אנשים להתקדם לפורמט העתידי.

יתרה מזאת, השימוש בפורמטים דיגיטליים כמו ה-VOD, מכשירי ה-DVR והתקני זיכרון ניידים, הולך וצובר תאוצה ויכול לשמש כאלטרנטיבה נוחה וזולה יותר במקום להמשיך ולהשתמש בפורמט שמבוסס על כונן תקליטורים.

מוקדם להכריז שימיו של ה-DVD ספורים. לאור העובדה שלקלטות הווידיאו לקח כמה שנים טובות כדי להיעלם מהמפה, אין צורך למהר ולהספיד את הפורמט הפופולרי. בטח לא בתקופה של צמצומים כשאנשים לא ממהרים לרכוש מכשירים יקרים מדי.

כשבבית כבר יש מכשיר DVD, זה כרגע מספיק בהחלט.