התחום שמרוויח מהמיתון: כמה עולות סדנאות ייעוץ כלכלי למשפחה, והאם משתלם להוציא עליהן את הכסף שאין?

בענף מדווחים על מילכוד בו נמצאים הפונים, כאשר מצד אחד הם מבקשים ייעוץ שהוא מבחינתם חיוני - ומצד שני מתקשים להוציא על הייעוץ הזה כסף ; המחירים נעים בין 600 שקל לייעוץ בסיסי ל-4,000 שקל לייעוץ אישי

כמו כמה ענפים אחרים שרואים עדנה בעתות מצוקה, נראה כי ידיהם של היועצים לכלכלת משפחה מלאות עבודה בימים טרופים אלה. בשנתיים-שלוש האחרונות נהנה הענף הצעיר מפריחה כמעט מטאורית. מתחום חסר התייחסות ראויה, הפך העיסוק בניהול משקי בית לענף משגשג הן מבחינת העוסקים בו והן בקרב הלקוחות.

"בתקופת המיתון הזאת, הדבר הבולט ביותר הוא המודעות הכלכלית הגוברת", אומר יוסי אש מחברת "אש-לידור", המשמש גם יו"ר איגוד המאמנים לכלכלת המשפחה בישראל.

לדברי אורי היימן, מנכ"ל חברת "אוצר" ויו"ר הוועדה המקצועית של איגוד היועצים, בשלב זה המשבר חזק בקרב חברות ועצמאיים: "משקי הבית, למעט אלו המפוטרים, לרוב לא נתקלים בדילמות כלכליות. עם זאת, המודעות עלתה במאות אחוזים ובהתאם גם הפניות - ולכן המחירים נשארים אותו הדבר, כי הביקוש מאוד גדול. יש המון משפחות שזקוקות לייעוץ והמקצוע רק בחיתוליו".

עוד סממן של התקופה הוא הארגונים הרבים שמשקיעים בהכוונה פיננסית לעובדיהם. בחברת "אוצר", למשל, מדברים על זינוק של 100% בפניות מצד ארגונים ובביקוש גדל לסדנאות שונות, מהבנה כללית של התהליכים במשק ועד סדנאות מעשיות לניהול משק הבית; חלקם אף מקיימים קבוצות דיון אינטרנטיות לעובדיהן בהנחיית יועץ לכלכלת משפחה.

"הרבה ארגונים מבינים שמיקוד בתקציבי רווחת העובד חשוב דווקא בתקופה הזו", אומר היימן. "יש יחס ישיר בין עלייה בידע ובכלים להתמודדות לבין תחושת הרוגע של העובד והאפקטיביות שלו". במקביל מציעות היום כמה חברות סדנאות לעובדי רווחה ומנהלי משאבי אנוש, המעוניינים בכלים שיסייעו להם בעבודתם עם קהל של עובדים ומפוטרים כאחת. "בעוד אימון אישי למנהלים נתפס כ'שומנים', כאקסטרה", אומר גורם בענף, "ייעוץ כלכלי נכון וליווי של העובד נחשב צורך בסיסי וחיוני דווקא בימים כאלה".

מוצפים בים של הרצאות

לדברי אש, 65% מהאנשים מודעים כיום יותר לצורך בהכוונה כלכלית: "שנת 2008 היא לדעתי שנת המודעות של משקי בית לניהול נכון של כלכלת משפחה; דווקא מתוך המודעות בא הצורך הגדול. עלויות הייעוץ הן כאין וכאפס לעומת עלויות הטעויות שאנחנו עושים לאורך זמן, ואנשים סוף-סוף מבינים את זה".

"אנחנו מוצפים בים של הרצאות", יש מי שמספר בענף, "היומן מלא חודשים קדימה. קשה לקרוא לזה מיתון".

ומה קורה למחירים? מצד אחד, עלייה בביקוש על פי העדויות; מנגד, תחרות הולכת וגדלה בין יותר ויותר יועצים קיימים בשוק. "למרות עלייה של 25% אחוז בפניות אין ירידה במחירים", מעיד גיל אורלי, מנכ"ל חברת הייעוץ "יבולים", "אולם יש מבצעים לגבי חבילות היערכות למשבר הכלכלי לצד חבילות ייעוץ חדשות למשפחות במחירים שמתאימים למצב. אנחנו למשל בנינו מסלולי ייעוץ וסדנאות מיוחדים למשבר הכלכלי ואנו עורכים כנסי לקוחות רבים". בסך הכל מדובר בתחום מתפתח שבו עדיין אין מספיק יועצים מקצועיים, אומר אורלי, ובהתאם לביקוש המחירים אינם צונחים מעבר לתחרות הרגילה על כיסו של הלקוח.

לא כולם שותפים לתחושת האופוריה; ברקע יש גם מי שמרוצה פחות מאופייה של התחרות ומעיד על ירידת מחירים מתמדת, לאו דווקא בגלל המשבר. "כיום קיים עודף של הכשרות יועצים לכלכלת משפחה שלא מצליחים לעבוד", טוען יועץ בענף. "כולם סיימו אותה הכשרה, נושאים אותה תעודה ועובדים באותה שיטה. רק המחיר הוא זה שקובע בסוף".

מאות יועצים לכלכלת משפחה הוכשרו בשנתיים האחרונות, אולם רבים מהם פנו ללימודי המקצוע רק כהעשרה מקצועית או כללית, או לצורכי עיסוק נוסף בלבד. "בפועל", מעריך אש, "אין יותר מכמה עשרות יועצים בודדים שרואים בזה מקצוע של ממש, במשרה מלאה. מבחינת היעדים שלנו, אנחנו רק בהתחלה".

התחרות הביאה יועצים רבים לפנות להתמחות בקהלי יעד ספציפיים, כך למשל ניתן למצוא יועצים המספקים שירותים מיוחדים לקיבוצניקים, למגזר החרדי, לזוגות צעירים, לעסקים קטנים, לגרושים ובנפרד לגרושות ואמהות חד-הוריות, לגמלאים, למורים ועוד.

יש גם מי שטוען כי האינפלציה של היועצים פוגעת באלה הפועלים היום. "הכשרת יועצים כלכליים היא עסק טוב", אומר גורם בענף, "ייעוץ כלכלי הוא כבר עסק טוב פחות".

עצה יקרה שחוסכת הון

לכאורה, נראה כי קיים פרדוקס בבסיסו של קהל היעד: רבים מאלו הזקוקים באמת לייעוץ, הם דווקא אלה שאינם יכולים או אינם מעוניינים להוציא סכומי כסף על הכוונה מקצועית. משפחות מעוטות יכולת או כאלה שנקלעו למצוקה של ממש, פונות על-פי רוב לקבלת "עזרה ראשונה" מעמותות הפועלות בהתנדבות - כמו ארגון "פעמונים", שמסכם פעילות פורייה של עשור בסיוע מסוג זה, ושרק בשנה האחרונה עברו דרכו 2,000 משפחות לקבלת הכוונה וליווי.

"רק השבוע נאלצתי להתפשר פעם נוספת על התשלום עבור שירותיי", מודה שלא לציטוט אחד היועצים, "סיימתי ייעוץ בשליש ממחיר היעד - וגם את זה לא היה קל להוציא. בעוד התעריף שלי זול יחסית ועומד על 1,500 שקל, הסכמתי לבסוף לקבל רק 800 שקל. לקוחות מנסים סדנה אחת חינם - אבל אחריה לא ממשיכים. זו יותר בעיה של מנטליות: קשה להם להבין שאם העצות יחסכו להם עשרות ומאות אלפי שקלים, העסק הוגן ומשתלם".

"'עמך ישראל' לא משלם על ייעוץ", מסכים אורי היימן. "המסה הגדולה של לקוחות יפנו לייעוץ בסוגיות נקודתיות, כמו מיחזור משכנתא - ובזה באמת מורגשת עלייה. לצורכי הבראה כוללת או תוכניות לצמיחה, פונים בעיקר עשירונים שבע ומעלה - לרוב אנשים בעלי הכנסות יפות ורקע אקדמי שמבינים את חשיבותו של הייעוץ".

"הנחת היסוד לפיה לייעוץ כלכלי פונה רק קהל עם בעיות כלכליות אינה נכונה", אומר אש. "מדובר בקהל עם דילמות כלכליות - כאלה שרוצים להחליף דירה, מתלבטים איך לחסוך לילדים, רוצים לתכנן טוב יותר את העתיד או למנף את הצמיחה שלהם. כמובן שיש גם את הדרמות הכלכליות, כמו פנסיה מוקדמת או גירושים - וכיום יש הרבה שמלווים את הצעד הזה כבר מההתחלה, ואפילו לפניו, בייעוץ מתאים". לא מעט מפוטרים, מספר אש, מנצלים את פיצויי הפיטורים דווקא לצורך היערכות נבונה לתקופה הלא קלה שבפתח.

החל מהרצאה ועד סדנה

מי שמעוניין בקבלת ייעוץ יוכל לעשות זאת בכמה דרכים שונות בהתאם לצורך ולתקציב:

* הרצאה/סדנה: מוצעות כיום בחברות ייעוץ ולעתים דרך מרכזים קהילתיים או מקומות עבודה. לעתים מדובר בהרצאות חד-פעמיות, בעלות סמלית וחלקן אף בחינם (לצורך היכרות עם הענף ובתקווה להמשיך בייעוץ אישי ומקיף ומקיף יותר), ולעתים בסדרת מפגשים מקיפה.

מחיר: מעשרות שקלים עד 1,000 שקל.

* ייעוץ נקודתי: נוגע לדילמות נקודתיות והתלבטויות ספציפיות - חיסכון ליעד מסוים, מיחזור משכנתה, תכנון תנאי פרישה וכד'.

מחיר: סביב 1,000 שקל (או מאות שקלים במקרה של פגישה יחידה).

* ייעוץ אישי: תהליך הייעוץ הקלאסי כולל על פי רוב כמה מפגשים: תחילתו בהכרות, הצגת המידע הרלבנטי בפני היועץ (חשבונות עו"ש, פרטי הלוואות, ביטוחים, חסכונות והשקעות, תדפיס כרטיסי אשראי וכן הלאה) ובהצבת מטרות משותפת, והמשכו בייעוץ להתנהלות נבונה, חיסכון במקומות הנכונים ועידוד לשמירה על כללים מנחים לאורך זמן.

מחיר: משתנה בעיקר בהתאם לניסיון ולמוניטין שנצברו ליועץ או לחברה. בעוד יועצים מתחילים מציעים את שירותיהם בסכום הנע בין 1,000 ל-1,500 שקל, נעים לרוב המחירים סביב 2,000 שקל לתהליך. כשמדובר ביועץ מוכר ובעל ותק עשויים המחירים לנסוק גם ל-3,500 ו-4,000 שקל. לעתים מוצעת חינם בדיקה ראשונית להתרשמות.

5 שיקולים שיש לשקול בעת בחירת יועץ כלכלי

על רקע מספרם הרב של היועצים לכלכלת משפחה הפועלים בשוק, ובהתחשב בעובדה שמרביתם עברו פחות או יותר את אותה ההכשרה, נראה כי הבחירה בין יועצים עלולה להיות קשה במיוחד. אורי היימן מחברת "אוצר" מזכיר חמישה דברים שכדאי לקחת בחשבון כחלק מההתלבטות:

1. רקע והכשרה: חשוב להבין מה הרקע וההכשרה של היועץ, אקדמית ומקצועית. לא מעט אנשים בענף רואים את התחום כ"נחמד" ו"מגניב" ומנסים להשתלב בו גם אם הגיעו מרקע שונה לגמרי. אין ספק שלרקע המתאים יש השפעה מהותית על תפקודו של היועץ.

2. הכרה רשמית: חשוב לבחור ביועץ המוכר על ידי איגוד היועצים לכלכלת משפחה. כיום קיימים קורסי הכשרה שונים המוכרים על ידי האיגוד, וכל מי שמסיים אותם יכול להצטרף - ומחויב בכך לעמוד בכללי אתיקה ובכללים מקצועיים שונים.

3. ניסיון: לניסיון יש משמעות קריטית בתחום. אי אפשר להשוות בין ניסיון של שנה-שנתיים בענף לניסיון של הרבה שנים, מבחינת ההכרות והשליטה עם מצבים שונים ועם החומר הרלבנטי. מה גם שלא הרבה שורדים בענף לאורך זמן - ועצם זה שיועץ שרד בשטח לאורך שנים מעיד עליו לא מעט.

4. כימיה: חשוב לבחור יועץ שיש עמו כימיה טובה. אתם עומדים לעבור דרך לא פשוטה יחד, וזה בהחלט עושה אותה נעימה וקלה יותר.

5. מחיר: גם למחיר, בסופו של דבר, יש את משמעותו. המטרה של ייעוץ כלכלי לכוון ולסייע וכמובן לא לרושש, ויש גבול לכמה שמשק בית יסכים לשלם - זאת כמובן מבלי להתעלם מכל השיקולים שהוזכרו עד כה.