תקדים בענף ההיי-טק: המוסדיים לוחצים על קרנות ההשקעה להפחית את דמי הניהול בעקבות המשבר

המוסדיים למרקסטון: "הורידו דמי הניהול"; מרקסטון: "הנושא נמצא בבחינה והועבר להחלטה של המשקיעים הזרים" ; קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו וקרנות ההון סיכון ורטקס ופונטיפקס הסכימו להפחתה של 5%-15%

בעקבות לחץ של הגופים המוסדיים החלה לאחרונה מגמה בקרב קרנות השקעה פרטיות, בראשן קרנות הון סיכון, לפיה הן מפחיתות את דמי הניהול שהן גובות מהמשקיעים באופן זמני ל-2009, זאת על רקע המצב בשווקים וההרעה בתוצאות גופי הפיננסים וההשקעה. ל"גלובס" נודע כי קרן פרייבט אקוויטי ושתי קרנות הון סיכון - פורטיסימו, ורטקס ופונטיפקס - הסכימו לפניות מצד המשקיעים המוסדיים ויפחיתו באופן יוצא דופן את דמי הניהול שהן גובות ב-2009 בכ-5% עד 15%.

עוד נודע כי גופים מוסדיים פנו במקביל לקרנות נוספות הפעילות בשוק - קרנות ישראליות וזרות. אף שעד כה רק קרנות הון סיכון הפחיתו דמי ניהול, ככל הידוע, הרי שגורמים מוסדיים בכירים מצפים לכך שכבר בתקופה הקרובה יצטרפו לרשימה עוד קרנות השקעה רבות ובהן גם קרנות פרייבט אקוויטי.

בנוסף, בשוק המוסדי מציינים כמה גופים ככאלו שמצפים מהם להפחית את דמי הניהול שלהם ולו רק באופן זמני, ובראשם קרן מרקסטון. לדברי גורם בכיר בענף המוסדי, המוסדיים מפעילים לחץ רב על מרקסטון, שלפי שעה מבהירה כי תבצע מהלך כזה רק אם רוב השוק יוזיל את דמי הניהול ב-2009.

קוראים לכסף

ככלל, קרנות ההשקעה הפרטיות פועלות במגוון תחומים - החל מקרנות הון סיכון, עבור בקרנות פרייבט אקוויטי ועוד - ומהוות מרכיב חשוב ומתפתח בתיקי ההשקעות של הגופים המוסדיים. קרנות השקעה אלו אוספות התחייבויות השקעה מהגופים המשקיעים בהן ומעת לעת "קוראות לכסף" שאליו התחייבו המשקיעים לצורך ביצוע השקעה.

קרנות ההשקעה הפרטיות פועלות בדרך כלל לפי מודל של דמי ניהול קבועים בשיעור של 2%-2.5% מסך הכספים הכולל של הקרן - דהיינו, הכספים אליהם התחייבו המשקיעים בקרן בעת סגירתה להצטרפות משקיעים חדשים. כמו כן, ישנם דמי ניהול שנגזרים מהרווח בקרן. לרוב מדובר בדמי ניהול של 20% לרווחים שמעל לתשואת המשוכה של 8% ריאלי לשנה.

מדובר בדמי ניהול שמהווים עשרות מיליוני דולרים ואף יותר. זאת מכיוון שקרנות ההשקעה סגורות לתקופות מוגדרות לצורך השקעה ולאחר מכן להבשלת עסקאות והשקעות שביצעה בתקופת ההשקעה. כך, קרן השקעות פרטית שמנהלת נכסים בהיקף של מאות מיליוני דולרים גובה מדי שנה, לרוב למשך 7 שנים, כ-2% מסך הנכסים כאמור. למשל מרקסטון, שהיקף ההתחייבויות אליה עומד על 800 מיליון דולר, גובה ככל הידוע דמי ניהול שנתיים של כ-2% המסתכמים ב-16 מיליון דולר. את הסכום הזה יש להכפיל לפי מספר השנים שהקרן פעילה.

קרנות ההשקעה הפרטיות מהוות חלק משמעותי מרכיב ההשקעות האלטרנטיביות של הגופים המוסדיים - קופות הגמל, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח. השקעות אלו מאפשרות למוסדיים להבטיח לעצמם תזרים תשואה יציב לאורך שנים, תוך השקעה בעסקאות ובחברות שלבד לא יוכלו להשקיע בהן. כמו כן השקעות אלו משמשות לפיזור תיק ההשקעות המוסדי.

ממרקסטון נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה והועבר לצורך קבלת החלטה בקרב הגורמים הזרים המעורבים בקרן, מאחר שמדובר בקרן אמריקנית שרוב משקיעיה זרים.