מלחמה שאפשר לנצח בה

[למדור שוקי עולם] כלכלני אי.בי.אי מסמנים את 5 המניות הטובות בתחום ה-Homeland Security - אלביט מערכות, נייס, FLIR, BAE Systems, Thales

מלחמות, בכל מקום בעולם, הן תמיד עניין מצער. אלא אם כן אתם משקיעים בחברות Homeland Security. החברות הללו מפתחות מערכות וציוד לחימה, ובאופן טבעי, התגברותם של אירועים אלימים ברחבי העולם, מגבירה גם את הביקוש למוצריהן. בעזרת בית ההשקעות אי.בי.אי סימנו חמש מניות מובילות בתחום.

אלביט מערכות - שת"פ עם צה"ל

אלביט מערכות כחברה ביטחונית נהנית באופן ישיר מהלחימה בדרום. לא מדובר בתוספת למכירות או לצבר ההזמנות (לפחות בטווח הקצר), אלא בעיקר בשימוש מבצעי שוטף במערכות מתוצרת החברה. כ-20% ממכירות הקבוצה הן למערכת הביטחון הישראלית, ורבים מהפיתוחים נעשים בשיתוף צה"ל ועל ידי יוצאי מערכת הביטחון. שיתוף הפעולה הזה מאפשר מיקוד וזיהוי של צרכים ספציפיים בשדה הקרב.

מבין הפיתוחים הבולטים של החברה ניתן לציין את תחום המל"טים (מטוסים ללא טייס) בו מתמחה אלביט, ומהווה כ-25% מהמכירות. תחום השליטה והבקרה מהווה גם הוא נתח נכבד ממכירות החברה, כ-35%, וכך גם תחום המערכות האלקטרו-אופטיות, המהוות כ-10% מהמכירות.

יתרונה של אלביט הוא בסינרגיה בין המערכות השונות, וביכולתה לספק פתרונות אופרטיביים בשדה קרב מאתגר ומשתנה. דוגמה אחת לכך הן המערכות האלקטרו-אופטיות המותקנות על גבי המ"לטים.

תחום המ"לטים הוא דוגמה בולטת לשימושים שעושה צה"ל במערכות החברה. לאלביט שורה של מטוסים כאלה בגדלים שונים המשמשים את הצבא באופן שוטף, ובזמן המלחמה הנוכחית הם צוברים אלפי שעות טיסה מבצעיות. לכך יש כמובן גם משמעות כלכלית, מכיוון שהניסיון המבצעי הזה מאפשר להפיק לקחים, מסקנות ושיפורים במערכות הטיסה ובאמצעים הנלווים. הניסיון, הידע הנצבר, והקרבה לצה"ל מהווים יתרון בהשוואה לחברות זרות מתחרות, ובעתיד הוא יבוא לידי ביטוי גם במכרזים של צבאות אחרים בעולם.

FLIR Systems - פתרונות לצבא ארה"ב

חברת FLIR עוסקת בתכנון ובייצור של מערכות אופטיות, בעיקר כאלה המבוססות על אמצעים תרמיים ואינפרא אדום.

החברה היא ספקית מובילה של פתרונות אופטיים לצבא ארה"ב, והיא מייצרת ומוכרת מצלמות אופטיות לשימושים צבאיים, תעשייתיים ואזרחיים. כמו כן היא גם ספקית של פתרונות תרמוגרפים ברחבי העולם. זהו תחום שצומח במהירות הן בתחום הביטחון הצבאי, והן בתחום האזרחי.

מול מגמה אפשרית של ירידה בהכנסות מהתחום האזרחי - הכולל מערכות ראייה וחיישנים לתעופה אזרחית ולכלי רכב - בשל ההאטה הכלכלית, המגמה של אימוץ הטכנולוגיות הללו על ידי גופי ביטחון אזרחי מתחום ה-Homeland Security - כגון משטרות, ביקורת גבולות ומכבי אש - הולכת ותופסת תאוצה.

בתוצאות הרבעון השלישי אישרה FLIR את תחזיות הרווח לשנה כולה, ואף צמצמה את הטווח לרף העליון של התחזית. במידה שההנחיות ל-2009 שיסופקו עם הדו"ח השנתי יהיו במסגרת תחזיות האנליסטים, הדבר יאשר את ההערכה כי צמיחת החברה עמידה גם בשינויי כיוון של הכלכלה.

נייס - מוצרים לביטחון פנים

נייס מוכרת מספר אפליקציות המשמשות לביטחון פנים. החל ממערכות הקול למוקדי שירות משטרתיים (911), דרך מערכות ניתוח וידאו למתקנים רגישים (שדות תעופה, בתי חולים) ועד למערכת קשר ייחודית היודעת לקשר בין שירותי הביטחון השונים, שפיתוחה הוא חלק מלקחי אסון התאומים.

התחומים אליהם פונה החברה מושפעים כיום משתי מגמות עיקריות: החלפה של מערכות וידאו אנלוגיות במערכות דיגיטליות, ובמקביל דרישה גוברת למערכות חכמות שמסוגלות לספק התראה בזמן אמת, ואחזור אירועים מהיר ויעיל.

שוק התוכנה למערכות אבטחת וידאו דיגיטליות אליו חשופה נייס באמצעות מערכת ה-NiceVision מוערך על ידי Frost & Sullivan בקרוב ל-300 מיליון דולר נכון ל-2008, והוא צפוי להמשיך לצמוח בקצב מהיר, ליותר מ-650 מיליון דולר, בשנים הקרובות.

ברבעונים האחרונים אנו עדים לקפיצת מדרגה בפעילות החברה בתחום הביטחוני. ברבעון השלישי עמדו מכירותיה בתחום על כ-45 מיליון דולר והיוו 27.5% מהמכירות. אנו מעריכים כי התחום הביטחוני ימשיך לפצות על הפגיעה שחווה נייס בתחום המוסדי בעקבות המשבר הכלכלי.

BAE - פיתוחים למלחמה בעיראק

זוהי חברת ענק מתחום הביטחון והתעופה. החברה מציעה מגוון רחב של פתרונות ומוצרים לתחומי האוויר, הים והיבשה. בסיסה של Systems BAE נמצא בבריטניה, והיא נסחרת בבורסה הראשית של לונדון.

מוצרים רבים מתוצרת החברה משמשים את הכוחות האמריקאים והבריטים במלחמה בעיראק ובאפגניסטן, כאשר הדרישה לחיישנים, מערכות ראייה ומערכות שליטה ובקרה בשדה הקרב, הולכת וגוברת בשל הצורך לשמור על חיי החיילים שם, ולהשיג ושליטה אפקטיבית יותר בכוחות. מערכות רבות מהתחום מוסבות ומנוצלות לאחר מכן לתחומי ביטחון הפנים.

בתחום ה-Homeland Security מפתחת החברה ומייצרת עשרות מוצרים מסוגים שונים. תחום עיבוד המידע לגופי ביטחון ממשלתיים, בו ביצעה לאחרונה החברה רכישה, צפויה לצמוח להערכתה בקצב מהיר מממוצע בתעשייה, כשבבריטניה לבדה הוא אמור להכפיל את עצמו עד סוף 2011.

- Thales מתחרה באלביט

חברת הביטחון הצרפתית Thales היא אחת מהגדולות בעולם. החברה מציעה ספקטרום שלם של מוצרים ומערכות בתחום האלקטרוניקה הצבאית לשימושים צבאיים ואזרחיים.

לחברה מגוון פעילויות בתחומי הביטחון והתעופה הצבאיים והאזרחיים ופעילותה נפרסת על פני מדינות שונות בעולם. בשל ההתכווצות ההדרגתית בתקציבי הביטחון בצרפת מרחיבה Thales את פעילות הייצוא שלה, והיא מהווה מתחרה ישירה לאלביט מערכות.

להערכת החברה, השוק האזרחי הפוטנציאלי שיעמוד בפניה בין השנים 2008-2012, מגיע לכ-35 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה כמו גם תחזיות האנליסטים, החברה צפויה לצמוח בשיעור של 5%-6% בשנת 2009. תחזיות הצמיחה הללו מבוססות בין היתר על הערכה לצמיחת שוק ה-Homeland Secuirty.