הספינה לא שטה: 20 אוניות של צים כבר מושבתות על רקע המשבר בספנות

צים שוקלת להעמיד עד 10 אוניות בים הפיליפיני; כפי שפורסם ב"גלובס", החברה מנסה לדחות ההצטיידות באוניות החדשות ל-2012

חברת הספנות צים מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, ממשיכה להוציא אוניות משירות על רקע המיתון בענף הספנות. מספר האוניות שצים תשבית באופן קבוע צפוי לעלות ל-20 אוניות, זאת לאחר שהחברה הודיעה על תוכניתה לצמצם את הפעילות בקו מאסיה לארה"ב.

בכוונת צים להקטין את נפח ההובלה בקו בין נמלי אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב עקב הירידה המסתמנת בביקושים בחודשי החורף. כזכור, בשבוע שעבר הודיעה החברה לישראל כי עד כה השביתה צים 16 אוניות בקיבולת המהווה כ-20% מנפח ההובלה הכולל של החברה. כאמור, על רקע הקיצוצים בקווים לארה"ב יתווספו עוד 5 אוניות לרשימה.

בתוך כך, כלי תקשורת בפיליפינים מדווחים כי צים צפויה להעמיד חלק מהאוניות במפרץ דוואו שבים הפיליפיני. לפי הדיווחים, שלוש אוניות של צים כבר עוגנות במפרץ, ובכוונת החברה להגדיל את מספר האוניות לעשר לפחות.

"מפרץ דוואו הוא מקום אופטימאלי להעמדת אוניות בגלל תנאי מזג אוויר טובים ומספר נמוך של סופות טייפון", מסרו בכירים ברשות הנמלים בפיליפינים, "קיבלנו הודעה מצים וחברה נוספת שבכוונתן להעמיד עוד עשר אוניות לפחות". רשות הנמלים במקום גובה סכום של כ-90 דולר ליום למכולה קטנה ו-104 דולר ליום למכולות גדולות.

"גלובס" חשף כבר לפני מספר שבועות כי בכוונת צים להשבית עד 20% מצי האוניות של החברה ולפטר עד 100 עובדים בעקבות המשבר החמור בענף הספנות. בנוסף, הנהלת החברה החלה במו"מ מול המספנות בדרום קוריאה ובנקים זרים בניסיון לדחות את קבלת האוניות החדשות לשנת 2011-2012 לפחות.

בשבוע שעבר הורידה S&P מעלות את דירוג האשראי של החברה לישראל ל-"AA" עם אופק דירוג שלילי, זאת על רקע עלייה בסיכון החברה בשל הורדת הדירוג בחברת הבת בז"ן ועלייה בסיכון של צים. במעלות העריכו כי קיימת סבירות לכך שהחברה לישראל תידרש לתמוך בצים בסכום גבוה משמעותית ממה שהעריכה בעבר (הזרמה של 150 מיליון דולר ב-2009).