כמו אחרון החלטוריסטים

האמריקנים שעבדו תמיד לפי הספר, מתנהגים במשבר הנוכחי כלהטוטנים בקרקס

בא הנשיא החדש, ברק אובמה ומבקש מהסנאט ומהקונגרס אישור לתכנית חדשה בהיקף העולה על 800 מיליארד דולר. מטרת התכנית - להחליף התכנית הקודמת. והנה גם תכנית אובמה, הנשיא החדש והמבטיח, זוכה לקבלת פנים צוננת הן בסנאט והן בשוק ההון. בשניהם כנראה, גדשה הסאה מזיגזוגים וערפילים.

מאז ומעולם הערכנו את מקבלי ההחלטות בארה"ב כאנשים שקולים ומתוכננים, הפועלים באופן מתודולוגי ו"לפי הספר".

בא המשבר הנוכחי וטפח על פנינו - מסתבר שכשמים מגיעים עד נפש, והמצוקה קשה, גם אמריקאים נאלצים לנקוט באילתור. טיפולם של האמריקאים במשבר הנוכחי התאפיין עד כה בגיבוב של אלתורים. זו גם אחת הסיבות לכך שהסנאט, הקונגרס ושוק ההון מקבלים את תכניות ההצלה בקבלת פנים צוננת ולא אוהדת.

המגירה הריקה

עוד בטרם פרץ המשבר הנוכחי פוזרו סימנים והתראות אשר היו אמורים להניע מהלכי הערכות והגנה אפשריים. למרות זאת תפס המשבר את מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי ובאוצר ללא תוכניות מגירה ותוך שהם כלל לא ערוכים להתמודד עם הבעיות. כתוצאה מכך נעשו מספר משגים קריטיים כמו למשל הטיפול הכושל בקריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

קריסת הבנק גרמה לגל קריסות מחיר בשוקי האג"ח בכל העולם, כולל בישראל, כתוצאה מאובדן השלטון במערכת הפיננסית. על פי תכנית אובמה, שליש מהחבילה יוקצה להקלות מס, במיוחד לציבור הצרכנים כדי להגדיל את ההכנסה הפנויה ולעודד צריכה. המשבר הנוכחי הגיע לארה"ב, שאזרחיה צורכים פחות ופחות וכתוצאה מכך מביאים להקטנת היצור ולפיטורים המוניים, הן בתעשייה והן בשירותים.

התוכנית של אובמה

ממשל אובמה פועל כדי לעודד את הצריכה בניסיון לשבור את מעגל הקסם שעלול להחריף את המיתון. שני השלישים הנותרים מחבילת הסיוע יופנו בעיקר לשוק ההון, במטרה לסייע למוסדות פיננסיים לעמוד ב הפסדי העתק ולמנוע את קריסתם.

קיים חשש בארה"ב מפני "אפקט דומינו" שבו קריסת מוסד פיננסי משמעותי תביא לנפילת מוסדות פיננסיים נוספים. במסגרת זו הושיט ממשל בוש חבילת סיוע גדולה לחברת הביטוח AIG, וכעת מפנים כספים רבים ל "סיטי בנק" ול"בנק אוף אמריקה".

הבעיה העיקרית של התכנית היא בהעדר הפרטים הקריטיים, כמו למשל כיצד תיושם התכנית כלפי משכנתאות לא סחירות הנמצאות עדיין במאזני הבנקים וכן כיצד תביא התכנית להקטנת שיעור פשיטות הרגל של נוטלי המשכנתאות.

הבעיה בכלכלה האמריקאי מתמקדת בשוק הנדל"ן הסובל מירידות מחירים ומהיקף פשיטות רגל עצום וכתוצאה מכך, לבעיות רבות בתמחור מוצרים פיננסיים המבוססים על שוק הנדל"ן. תכנית הנשיא אובמה עוסקת בבעיות אלה אך אינה מציעה פתרונות ברורים. כמו כן לא ברור מהו היקף הבעיה הפיננסית וכמה כסף באמת יידרש כדי להגיע לייצוב של שוק הנדל"ן ונגזרותיו.

דן גלאי הוא יו"ר סיגמא בית השקעות. גלאי הוא פרופסור במימון ובנקאות בבית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית בירושלים