סקר TIM לפברואר: נענע10 מתחזק - גם הפעם בזכות "הישרדות"; מאקו נחלש לפני השפעת "האח הגדול VIP"

ynet מתחזק בפברואר, לעומת וואלה שנחלש מעט ; MSN נכנס לעשירייה ; עוד בסקר: 60% מהגולשים נוהגים לקרוא טוקבקים

הזירה בין וואלה ו-ynet מתחממת שוב, והפער בין השניים חוזר להצטמצם, ומסתכם ב-191,000 גולשים: וואלה נחלש לשיעור של 68.4%, בהשוואה לשיעור חשיפה שבועי של 63.5% ל-ynet. אתר שיתוף קבצי הווידיאו YouTube, ממשיך להתחזק, ועומד על שיעור חשיפה שבועי של 47.6%, ואילו גוגל נחלשת ב-1% לשיעור של 90.2% - כך עולה מסקר TIM של TNS טלסקר לחודש פברואר, אשר מודד את שיעורי החשיפה השבועיים של האתרים בישראל.

על-פי הסקר, תקופה טובה עוברת על נענע10. האתר הציג בפברואר גידול של 7.6% לשיעור חשיפה של 38.2%, תחומי רייטינג שהכיר האתר רק בתחילת 2008, עת שודרה העונה הקודמת בערוץ 10. בכך מצליח האתר להתברג למקום ה-5, ופייסבוק יורד למקום ה-6, עם שיעור חשיפה שבועי של 38%.

מאקו של קשת, לעומת זאת, ממשיך להיחלש בתקופת פוסט "האח הגדול": האתר איבד 13.2% והידרדר לעשירייה השנייה (מקום 11), כאשר השפעות עונת הסלבס תבואנה לידי ביטוי רק בסקר הבא. את מקומו תופס msn, שהציג גידול של 6.3% וחותם את רשימת 10 האתרים המובילים. גם אתר זכיינית ערוץ 2 רשת ממשיך להיחלש, ופברואר איבד 10.9% וצנח למקום ה-20 בסקר.

אתר 144b של בזק זינק החודש ב-14.6% (מקום 13) בעוד שהמתחרה שלו, אתר דפי זהב, צמח ב-11.4% (מקום 14). אתרים נוספים שהתחזקו הם אורנג', שעלה ב-14.9%, גידול שיכול להעיד על הצלחה מסוימת לפורטל אורנג' טיים החדש; וספורט5 שצמח ב-18.8% לשיעור של 13.8% אך עדיין מפסיד בגזרת אתרי הספורט ל-one, ששיעור החשיפה שלו עומד על 15%.

בגזרת אתרי הכלכלה, "גלובס" מזנק ב-25.6%, לשיעור חשיפה שבועי של 15.2%, בהשוואה לשיעור חשיפה של 17.1% ל"דה מרקר". עם זאת, המדידה הכללית של אתרים אחרים היא בעייתית יותר - רשת ההיכרויות החברתית "דה מרקר קפה", לדוגמה, מחפה על חולשה יחסית של חלקי החדשות והפיננסים באתר עצמו, בהשוואה ל"גלובס".

לפי ממצאי TIM, כשליש מהגולשים ב"דה מרקר קפה" כלל לא טורחים לבקר באתר "דה מרקר" עצמו. לפי נתונים ש"דה מרקר" פרסם ב"קפה" גולשים כ-30-40 אלף איש ביום, שנספרים בסקר TIM כגולשים באתר למרות שלא נחשפו למידע כלכלי-פיננסי.

מהסקר הנוכחי עולה עוד כי 60% מהגולשים מדווחים כי הם נוהגים לקרוא טוקבקים לכתבות שמתפרסמות באינטרנט, כאשר ככל שזמן הגלישה ארוך יותר, כן גדלה הנטייה לקרוא תגובות. עוד עולה מהסקר כי החיבה לטוקבקים מאפיינת את הגולש הישראלי באשר הוא, ללא הבדל בין נשים לגברים, בעלי השכלה נמוכה מול גבוהה או בין צעירים למבוגרים.

סקר TIM של TNS טלסקר הוא הסקר ה-37 במספר, שנערך בקרב מדגם עדכני, ארצי ומייצג של 800 משתמשי אינטרנט בגילאי 13 ומעלה.

מציאות נושכת / פרשנות - נועה פרג

גיזרת האתרים בישראל רועשת לאחרונה, והמלחמה האמיתית שמתחוללת בין האתרים המובילים היא המלחמה על שוק הווידיאו. או ליתר דיוק - על תכני הווידיאו. אם בתחילה היו עסוקות השחקניות המובילות במציאת בן הזוג הטלוויזיוני המתאים לטנגו בלעדי, כעת הן מתחילות להפנים מהי המשמעות האמיתית של התוצאות.

ניתוח סקרי TIM שהתפרסמו בשנה האחרונה, מאז שהחל הריאליטי תוקף אותנו מכל עבר ומכל תוכנית טלוויזיונית, שופך מעט אור על הסינרגיה שהולכת ומתהווה בין שתי הפלטפורמות הפרסומיות - הטלוויזיה והאינטרנט. הסקר, שנחשב בתעשייה כסקר זכירות ומודעות, מוכיח כי במשחק בין השתיים, הטלוויזיה היא זו שיוצרת את המותג המסחרי, אבל השיחה האמיתית סביב זה מתנהלת ברשת. ההכנסות, למצער, לא נמצאות באף אחד מהצדדים.

אנחנו, הגולשים, התרגלנו כבר לראות את "מאקו" מככב בעשירייה הראשונה של האתרים המובילים, כל אימת ש"האח הגדול" מרחף מעל הטלוויזיה, רק כדי לפנות את הבמה לנענע10, שמציג גידולים מרשימים, בעיקר בתקופה של "הישרדות". "רשת" היא תמונת המראה של הסיפור: מותג שלא מצליח לייצר עניין בטלוויזיה ומפגר אחרי אחותו המצליחה "קשת", ייתקשה בהתאם לייצר באזז בפלטפורמה המקוונת.

מצדו השני של המתרס עומדים וואלה ו-ynet. וואלה אומנם מציע בבלעדיות את תכני YES, אולם אלה, טובים ככל שיהיו, לא מצליחים לייצר באזז של ממש, ולוואלה נותר להתמקד בחטיבת הווידיאו העצמאית שלו. בהתאם לכך, וואלה משקף בעיקר יציבות בסקרים החודשיים, שאינם מושפעים מ"עונתיות" אינטרנטית.

גם שיתוף-הפעולה בין ynet לחברת הכבלים HOT לא אמור לייצר תוצאה שונה ולהקפיץ את החשיפה של ynet. לכן, המבחן המעניין יהיה שיתוף-הפעולה המתהווה בין ynet ל"רשת". רק הוא יוכל להוכיח האם ynet יצליח להגדיל את החשיפה שלו באמצעות התכנים הטלוויזיוניים של "רשת", והאם "רשת" תצליח להגדיל את ההכנסות מפרסום בתכני הווידיאו שלה, במאבק ההישרדות הכולל שעובר על זכיינית ערוץ 2.

מבלי להתייחס לשאלה האם תכני החדשות של ערוץ 2 הם חלק מהעסקה המתהווה או לא, התוצאות של שיתוף-פעולה בין ynet ל"רשת" עשויות להוביל ל-2 תהליכים: להוות את יריית הזינוק למגמה חדשה שתאפיין את התקשורת הישראלית: שיתוף אינטרנטי בתכנים טלוויזיוניים, או להוכיח כי מודל "הגן הסגור" הוא המתכון להצלחה, אם שיתוף-הפעולה ייכשל.

הניסיון האמריקני, בכל מקרה, מוכיח כי האינטרנט הולך לכיוון של שיתופיות בתכנים טלוויזיוניים. ואומנם, לא תמיד נכון לקחת דוגמה מהמודל האמריקני, בטח לא בתקופת המשבר הנוכחית, אולם ייתכן ששווה לאתרי הווידיאו השונים בישראל לשקול שוב את המודל הזה, ואולי אף ליזום פיילוטים של שיתופי-פעולה. רק אז ניתן יהיה לקבל החלטה מבוססת תוצאות.

סקר טים פברואר