המיתון בישראל מחריף: המדד המשולב של בנק ישראל צנח בפברואר ב-1.1% - השיעור החד ביותר מאז 2001

המדד המשולב של בנק ישראל הוא האינדיקטור היחיד שמאפשר להרגיש את "דופק" המשק בזמן אמת ; מאז אוגוסט צנח המדד המשולב של בנק ישראל ב-4.3% ; אתמול פורסם שיעור האבטלה בינואר - 6.8%

המדד המשולב למצב המשק ירד בחודש פברואר ב-1.1%, כך הודיע היום (ה') בנק ישראל. מדובר בשיעור הצניחה המשמעותי ביותר שנרשם במדד המשולב מאז יוני 2001. מאז חודש אוגוסט 2008 צנח המדד המשולב של בנק ישראל ב-4.3%.

בבנק ישראל מסבירים כי הירידה במדד החודש, בהמשך לירידות בחודשים האחרונים, מעידה על המשך גלישת המשק למיתון, שהסימנים הראשונים שלו ניכרו בנתוני המדד המשולב החל מהרבעון האחרון של 2008.

המשך ההרעה במצב המשק מצא את ביטויו בירידת מרבית רכיבי המדד ובמיוחד בירידה בייבוא ובייצוא הסחורות. במקביל, מדד חודש ינואר עודכן מעט כלפי מעלה (מ-1.2%- ל-1%-), בעיקר בעקבות עדכון שביצעה הלמ"ס במדד פדיון המסחר והשירותים, ומדדי נובמבר ודצמבר 2008 עודכנו כלפי מטה בעקבות עדכון לחודשים אלה במדד ייצוא הסחורות (מ-0.5%- ל-0.7%- ומ-0.8%- ל-1%-, בהתאמה).

נזכיר כי המדד המשולב של בנק ישראל הוא האינדיקטור היחיד שמאפשר להרגיש את "דופק" המשק בזמן אמת, שכן נתוני הלמ''ס מתקבלים בפיגור. אינדיקטורים אלו המכונים "COINCIDENT INDICATOR", הם בעלי חשיבות מכרעת דווקא בתקופות של נקודות מפנה בכלכלה (משפל לגאות או להפך) כפי שקורה כעת במשק הישראלי והעולמי. נזכיר כי הלמ''ס עדכן אתמול את נתוני האבטלה בצורה חדה - מרמת אבטלה של 6% בסוף 2008 לרמה של 6.7%.

נתון זה מבוסס על נתוני הלמ''ס אשר התפרסמו היום, ואשר לפיהם בחודשים נובמבר 2008-ינואר 2009, הפדיון בענפי המסחר והשירותים ירד ב-11.7% בחישוב שנתי (נתוני המגמה), זאת בהמשך לירידה של 12.5% בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2008. בלמ''ס הדגישו כי בתקופה הזו אובחנו ירידות בכל הענפים, כאשר החדה מביניהן, 32.2% בחישוב שנתי, נרשמה בענף מוסדות פיננסיים ושירותי ביטוח. המיתון משתקף גם בנתוני היצור התעשייתי שפרסמה הלמ''ס במקביל, לפיהם נרשמה ירידה של 3.2% בייצור התעשייתי וירידה של 10.3% בייצור התעשייתי - ללא ענפי הטכנולוגיה העילית בחודשים נובמבר 2008-ינואר 2009.

במקביל, ירד מדד מלניק למצב המשק ב-1.2%. לדברי פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, המיתון במשק מעמיק. "המדד הושפע מהמשך ירידות של ייבוא תשומות לייצור המקומי ושל מדד הייצור התעשייתי ומרמה נמוכה של פדיון בענפי המסחר והשירותים לאחר ירידה חריגה של 5% בחודש הקודם", הסביר מלניק, שבנה מודל מתחרה לזה של בנק ישראל.