"חשבנו שמכירות הבוטוקס יהיו 5 מיליון דולר בשנה. היום אני נלחץ אם הן לא 5 מיליון דולר ביום"

דיוויד פיוט, מנכ"ל אלרג'ן, שיגיע לישראל החודש, מספר בראיון ל"גלובס" כיצד החברה שעסקה בתחום העיניים מתכוונת לרכוב על הבוטוקס ולהתבסס בתחום הנוירולוגיה וההשמנה

מוזר ככל שזה יישמע, בוטוקס הייתה פעם תרופת יתום - תרופה לשוק כה קטן, שהממשלה הייתה צריכה לתת תמריצים מיוחדים כדי שיפותחו עבורו מוצרים. היום, היא התרופה בעלת פלח השוק הגדול ביותר.

מנקודת המבט של דיוויד פיוט, יו"ר ומנכ"ל Allergan שגילתה ומשווקת את הבוטוקס, כל אישה וגבר הם יעד למשטר קבוע של הזרקות בוטוקס מגיל מסוים, ממש כפי שהוא עושה בעצמו.

הבוטוקס, לשיטתו, אינו רק לתחום הסרת הקמטים. "הבוטוקס התחיל לטיפול בטיקים באזור העיניים אך כמות היישומים שלו הולכת וגדלה. זה כמו צנרת מוצרים בתוך מוצר אחד", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס".

אלרג'ן אינה נוכחת כחברה עצמאית בישראל ולא ביצעה כאן רכישות, אך פיוט מקווה לשנות את המצב בעת ביקורו בכנס ILSI-Biomed שייערך ב-15-17 ביוני בתל אביב, בשיתוף "גלובס".

פחות מדי חיידקים

הבוטוקס מטפל בעיקר בחלק העליון של הגוף - בכאבי ראש הנובעים מכיווצים בשרירי הצוואר, בפרכוסים בזרועות, באגרופים שלא ניתן להרפות, ובהזעה בכפות הידיים. הוא מאיים להשתלט גם, למשל, על טיפול בשלפוחית רגיזה או בגידולים שפירים בערמונית.

כמו הרבה תרופות למחלות של תרבות השפע, הבוטוקס פועלת הפוך: אנחנו צורכים היום יותר מדי אוכל, ולכן צריכים תרופות להרזיה; אנחנו חיים בעולם פחות מדי מזוהם בחיידקים, ואולי בגלל זה צריכים תרופות נגד המערכת החיסונית; וטונוס השרירים שלנו גבוה מדי, כך שהבוטוקס מיוצר רעלן שגורם לשיתוק של השרירים - אבל שיתוק חלקי, קל וזמני.

מי שהביאה לעולם את הבוטוקס ההוליוודי איננה חברה נוצצת וחדשה אלא אלרג'ן, שהוקמה בשנת 1948 בקליפורניה, כשהסיליקון בעמק היה עדיין חול. שווי השוק שלה הוא 13.3 מיליארד דולר, היא מעסיקה 8,000 עובדים ומחזור המכירות שלה הוא 4.3 מיליארד דולר לשנה, עם רווח של 515 מיליון דולר.

החברה הוקמה כתעשייתית למדי - גאווין הרברט, היזם והמנכ"ל הראשון, היה הבעלים של רשת בתי מרקחת, שיום אחד קיבל פנייה מחברו סטנלי סליי לפתח ביחד מוצר שישלב אנטי-היסטמינים בטיפות אף. לאחר שהקימו מעבדה בתחום, נוצרה חברה קטנה עם פעילות אנטי דלקתית בשני התחומים.

בהמשך, התמקצעה החברה ופיתחה יחסים טובים עם קהילת החוקרים בתחום העיניים ודרכי הנשימה. בזכות זאת פיתחה מוצרים חלוציים רבים. השרביט עבר להרברט הבן, שבתקופתו היא נמכרה לסמיתקליין, היום חלק מ-GSK, בהמשך התנתקה ממנה, והחלה להיסחר בבורסת ניו-יורק. פיוט הוא המנכ"ל השלישי של החברה, והראשון שאינו ממשפחת המייסדים.

הבוטוקס הגיע לחברה בשיטת חבר מביא מוצר. "מומחה למחלות עיניים חשב שיכול להיות מעניין להשתמש ברעלן הזה, המשתק שרירים, לטיפול בטיקים בעיניים", משחזר פיוט. "אלרג'ן חשבה שזה יהיה רק עוד מוצר בסל המוצרים לעיניים. אמרו שהוא ימכור אולי ב-5 מיליון דולר בשנה. היום, אם אנחנו לא מוכרים בוטוקס ב-5 מיליון דולר ביום, אני נלחץ". משם, הדרך של המוצר להעלמת קמטים סביב העיניים ולשוק האסתטיקה הייתה קצרה.

הבוטוקס נמכר ב-1.3 מיליארד דולר בשנה, אך הוא אפילו אינו הרגל העיקרית של החברה - התחום הגדול הוא אופתלמולוגיה, שהוא 35% מהפעילות. אלרג'ן מחזיקה גם במוצרים לעיבוי ריסים קבוע ושתלים להגדלת חזה.

לדבריו, "כל עוד נמשיך להתמקצע בשוקי נישה חלוציים, נוכל להוביל אותם. השם הפרטי שלי הוא דיוויד - אני אוהב לשחק את דוד מול גולית. אני אומר לפעמים לאנשים 'אלרג'ן תהיה גדולה יותר מפייזר', וכשהם מרימים גבה, אני מוסיף 'באופתלמולוגיה'. זה כבר קרוב, אנחנו מספר שתיים בתחום".

הבוטוקס הוא השביל שמוביל לרוב את החברה לתחומים נוספים. בזכות העבודה על פיתוח המוצר לתחום כאבי הראש, הגיעה אלרג'ן לנוירולוגיה; דרך הפעילות בשלפוחית רגיזה, התפתחו מוצרים באורולוגיה; דרך הפעילות ברפואה אסתטית, הגיע תחום ההשמנה.

אתם יעד לרכישה?

"אלרג'ן אולי מתאימה לחברות הגדולות, אבל כל עוד אנחנו עושים את העבודה שלנו, אין לבעלי המניות סיבה למכור. התזרים שלנו חיובי, יש לנו מיליארד דולר בקופה. כדי לרכוש, חברה צריכה להוכיח שהיא תוכל למכור את המוצרים שלנו בהיקף גבוה ממה שאנחנו עושים, וכרגע אני לא רואה את זה קורה".

מה יקרה כשתגבר התחרות מול בוטוקס?

"יש לנו מתחרים בשוק, אך נתח השוק שלנו הוא 80% והמתחרה אחרינו מחזיק ב-11%. אנשים מופתעים לשמוע שצריך רק גרם אחד של בוטוקס, המופק במקור מרעלן הבוטוליניום, כדי לספק את הצריכה של כל העולם למשך שנה לפחות. כאן מתחילים האתגרים בייצור ובבקרת האיכות, תחום עליו הוצאנו מאות מיליוני דולרים בשנים אחרונות". מכיוון שהחומר משתק את השרירים, אמנם זמנית, קל להבין מדוע טעות יכולה להיות הרת-אסון.