השותפות של יורוקום ובזק ב-yes לקראת סיום

אישור המיזוג לפני כ-8 חודשים שירטט מפת דרכים חדשה בשוק התקשורת, בעיקר בכל הקשור להשקעה בתשתיות תקשורת מתקדמות, ויצק תוכן משמעותי בתהום שהותיר משרד התקשורת בכל הקשור לנושא

מחר (ב') עשויה להתקבל בבית המשפט העליון אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בנוגע לעתיד שוק התקשורת בישראל, במסגרת ערעור רשות ההגבלים העסקיים על אישור בית הדין להגבלים למיזוג בין בזק ו-yes תחת תנאים.

אישור המיזוג לפני כ-8 חודשים שירטט מפת דרכים חדשה בשוק התקשורת, בעיקר בכל הקשור להשקעה בתשתיות תקשורת מתקדמות, ויצק תוכן משמעותי בתהום הפעורה שהותיר משרד התקשורת בכל הקשור בנושא. אבל רשות ההגבלים הביעה אז התנגדות נחרצת למיזוג בין בזק ל-yes לכל אורך הדיונים בבית הדין. זאת, למרות שהשופטים הפצירו בה לא אחת לפעול למען אישור המיזוג תחת תנאים, כדי שהשקפותיה לגבי התחרות יבואו לידי ביטוי מעשי, אך היא סירבה בכל תוקף.

בזק ביקשה להתמזג עם yes, בניהולו של רון אילון, על מנת לממש את האופציות שניתנו לה בגין הלוואות שנתנה בעבר ל-yes. רשות ההגבלים הביעה התנגדות נחרצת למיזוג, שבגינו פנתה בזק בערעור לבית הדין להגבלים.

עמדת בזק ברורה ואין צורך להרחיב מדוע היא מעוניינת למזג לתוכה את yes: מדובר בחברה שדה פקטו נמצאת בשליטתה וכחלק מהתחרות בשוק התקשורת מהווה זרוע מרכזית בקבוצה. מבנה הכלאיים כפי שהוא היום אינו מועיל ל-yes ויוצר חיכוכים תמידיים עם יתר השותפים בחברה, בעיקר עם יורוקום, שהיא בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה. yes הופכת להיות מכשול בפיתוח התחרות בשוק בגלל השליטה המשותפת של שתי החברות, בזק ויורוקום. אישור המיזוג אמור ליצור הזדמנות טובה לפירוק השותפות.

שליטה בשתי תשתיות שידור

הטיעון המרכזי להתנגדות רשות ההגבלים למיזוג הוא ביצור השליטה של בזק בשתיים מתוך שלוש תשתיות השידור בישראל: לווין, כבלים ותשתית השידורים החדשה שמקימה בזק לטלוויזיה על גבי האינטרנט (IPTV). לדעת הרשות, כל עוד בזק לא שולטת ב-yes מובטחת תחרות על גבי שלוש התשתיות ולכן צריך למנוע לחלוטין את השליטה שלה בחברת הלוויין.

יורוקום, שהצטרפה לערעור, סבורה כי יש לאשר את המיזוג תחת תנאים אך בתנאים אחרים ממה שאישר בית הדין להגבלים, תנאים שלמעשה מעקרים את המיזוג ונוטלים ממנו את התמריץ שיש לבזק במיזוג עם yes.

יורוקום הציעה פתרון לפיו המיזוג יאושר תחת תנאי שבו בזק תהיה חייבת להחליט בין השליטה ב-yes או לפעול בעצמה שלא באמצעות yes על גבי ה-IPTV ולהותיר את השליטה ב-yes בידי גורם מתחרה אחר. רק כך לא תובטח השליטה שלה בשתי תשתיות במקביל.

קידום תחרות דרך הרשת החדשה

אבל עם כל הכבוד לצדדים, מה שחשוב הוא מה אמר בית הדין באישור המיזוג, וזה היה מסר ברור: כדי לקדם את התחרות בישראל בשוק השידורים צריך לאשר את המיזוג תחת תנאים. זה יתרונו של פסק הדין, שהצליח לראות במבט על את טובת התחרות בשוק וזה מה שכל כך חסר בעמדה של רשות ההגבלים. במקום להכניס תנאים למיזוג שיאפשרו את התחרות, רשות ההגבלים דבקה בהתנגדותה, שלמעשה מונעת את התחרות.

התנאים שקבע בית הדין ושאותם קיבלה בזק (מלבד ערעור שהגישה על גובה הערבות שנקבעה לה), מבטיחים לוח זמנים לפריסתה של רשת IPTV בישראל המבוססת על פלטפורמת הרשת החדשה (NGN), שבזק מקימה בימים אלה. מדובר על פריסה בקרב 80% מהאוכלוסייה תוך שלוש שנים ופתיחת הרשת לכל מי שירצה לפעול עליה. yes תוכל לפעול על גבי הרשת החדשה של בזק אך זה יהיה בתנאים שווים לכל מתחרה. ספקי תוכן נוספים כמו בלוקבאסטר וכו' יוכלו לפעול ללא מגבלות וכך יש סיכוי שדווקא יורחב שוק השחקנים בטלוויזיה. וזו המשמעות האמיתית של תנאי המיזוג.