ועדת הפיקוח על הקונגרס בארה"ב: "אם האבטלה תמשיך לעלות, הבנקים יצטרכו לעבור 'מבחני לחץ' פעם נוספת"

בעקבות מבחני הלחץ הקודמים הורו המפקחים לעשרה מ-19 הבנקים לגייס רק כ-75 מיליארד דולר נוספים, סכום נמוך בהרבה מהצפוי ■ מאז גייסו הבנקים או הודיעו על כוונתם לגייס 65 מיליארד דולר

אם שיעור האבטלה בארה"ב יעלה על רף מסוים, יהיה צורך לערוך מחדש את מבחני העמידות, כך עולה מדו"ח של ועדת הפיקוח של הקונגרס על חילוץ המגזר הפיננסי, שפורסם היום (ג').

הדו"ח החודשי של הוועדה, שבראשה עומדת הפרופסורית למשפטים אליזבת וורן מהרווארד, קובע כי מבחני העמידות של 19 הבנקים הגדולים בארה"ב, שנערכו על-ידי האוצר האמריקני, התבססו על מודל סיכונים "הגיוני ושמרני". אך הפאנל ציין ששום גורם חיצוני אינו יכול לבצע תחזיות הפסד כהלכה.

הוועדה ציינה ש"תרחיש שלילי יותר" לשיעור האבטלה האמריקני כבר התממש. במאי נרשם שיעור אבטלה של 9.4%, שהעלה את הממוצע השנתי ל-8.5% - לא רחוק מההנחה של 8.9% שעליה התבססו מבחני העמידות.

"אנו ממליצים שמשרד האוצר יפרסם בציבור את ההנחות המקרו-כלכליות שביסוד מבחני העמידות - אבטלה, תמ"ג ומחירי הדיור - ויחזור על מבחני העמידות במידה שההנחות הללו יממשו את עצמן במציאות", מסרה הוועדה.

מבחני העמידות שתוצאותיהם פורסמו ב-7 במאי גרמו למשקיעים רבים לחוש הקלה, מאחר שהמפקחים הורו לעשרה מ-19 הבנקים לגייס רק כ-75 מיליארד דולר נוספים, סכום נמוך בהרבה מהצפוי. מאז אותו תאריך גייסו הבנקים או הודיעו על כוונתם לגייס סכום של 65 מיליארד דולר.

תשעה מהבנקים, שלכולם נכסים בשווי שעולה על 100 מיליארד דולר, עמדו בתנאים שקבע הפדרל ריזרב להחזר של כספי החילוץ - כולל הנפקת מניות חדשות, הנפקת אג"ח ללא ערבות ממשלתית והשלמת ההון שנקבעה להם במבחני העמידות. התשעה קיבלו סיוע חירום בסך 66.7 מיליארד דולר.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הבוקר שתשעת הבנקים הללו יורשו להחזיר יותר מ-50 מיליארד דולר מכספי משלם המסים. בלומברג דיווחה שעשרה בנקים יורשו להחזיר לממשל את הלוואותיו.