דויטשה בנק: נגידי הבנקים לא יילכו בדרכו של פישר

הבנקים המרכזיים לא יעלו ריביות עד יוני 2010 ■ נגיד בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25% ל-0.75% בתחילת השבוע ■ סיטיגרופ: "רבים שואלים האם מדינות אחרות יילכו בדרכו של פישר. התשובה שלנו - לא!"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לא ימצא עמיתים בבנקים המרכזיים של המדינות המתעוררות, שילכו בעקבותיו ויעלו את הריביות. כך מעריכים במחלקת המחקר של דויטשה בנק.

כזכור, פישר הקדים את ברננק יושאר נגידי הבנקים המרכזיים, כשהיה לראשון שהעלה את הריבית מאז תחילתו של המשבר הפיננסי העולמי. פישר העלה את הריבית ב-0.25% ל-0.75% בתחילת השבוע.

דרוסיו גיאמוסלי מדויטשה בנק צופה כי אף בנק מרכזי במדינות המתפתחות לא ייעלה את הריבית עד יוני 2010. "מי הבא שייעלה את הריבית" - זאת השאלה שכולם שואלים. נכון לעכשיו, אנחנו לא רואים מישהו שילך בדרכו של פישר".

גם מחלקת המחקר של סיטיגרופ מצטרפת להערכות של דויטשה בנק; "רבים שואלים את עצמם האם מדינות מתפתחות אחרות ייעלו את הריביות מוקדם מהצפוי. התשובה שלנו היא לא!".

בסיטיגרופ מסבירים כי יש שתי נקודות חשובות שיש לזכור באשר להחלטת הריבית של בנק ישראל בתחילת השבוע: "דבר ראשון, עליית שיעור האינפלציה וציפיות האינפלציה הן יחודיות לישראל. אומנם קיימות מדינות אחרות שדיווחו על עליית ציפיות האינפלציה, כמו תורכיה, אך ציפיות האינפלציה בישראל גבוהות הרבה יותר. ציפיות האינפלציה בישראל ל-24 החודשים הקרובים עלו ל-3.6% מ-1.7% בין מארס לאוגוסט השנה.

הסיבה לכך, אומרים בסיטיגרופ, היא עלייה משמעותית ביתרות המט"ח של בנק ישראל - מרמה של 29 מיליארד דולר במארס ל-52 מיליארד דולר באוגוסט, וכן האצת קצב הגידול של היצע הכסף (M1) ל-56%, במונחים שנתיים.

הנקודה השנייה, מציינים בסיטיגרופ, היא שבנק ישראל "עשה טעויות בתחילת הדרך", כשהוריד את הריבית בתחילת 2008 - מהלך שפישר נאלץ לפצות עליו כדי להתמודד עם ההשפעות של עליית מחירי האנרגיה והסחורות.

בסיטיגרופ חוזים כי הבנק המרכזי של ישראל ייעלה את הריבית שוב ברבעון הרביעי ל-1%, כשתחזית השוק היא להעלאה חדה יותר לרמה של 1.25%.