סלקום תפצה לקוח ב-10,000 שקל משום שהמשיכה לחייבו

מטרת הפיצויים, הקבועים בחוק הגנת הצרכן, היא להעניש את החברה על התנהגותה ולעודד צרכנים לעמוד על זכויותיהם

בית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים קבע כי חברת סלקום תפצה לקוח ב-10,000 שקל, משום שהמשיכה לחייבו בתשלומים עבור עסקה שביקש לבטל. השופט אברהם טננבוים הבהיר כי מטרת הפיצויים, הקבועים בחוק הגנת הצרכן, היא להעניש את החברה על התנהגותה ולעודד צרכנים לעמוד על זכויותיהם.

התובע רכש מסלקום שתי חבילות תוכן (הודעות ומשחקים) וכעבור זמן מה פנה לחברה בדרישה לבטלן. בחלוף מספר חודשים גילה כי התשלומים עבור השירותים האמורים לא פסקו - ואז החלה מסכת פניות לחברה שנמשכה לטענתו כחצי שנה.

סלקום לא הכחישה כי דרישתו לביטול החבילות לא בוצעה, אולם נימקה כי מדובר בטעות "תמת לב" שתוקנה באופן מיידי, ואף ציינה כי הציעה ללקוח פיצוי שכלל החזר כספי כנגד שימושי זמן אוויר ושובר לארוחת בוקר. הנימוק כי הביטול לא נכנס לתוקפו "בטעות", לא הרשים את השופט, שקבע כי "אלו מסוג הטעויות שאין אפשרות להשלים עימן", ומכאן סיכם: "אין חילוקי דעות כי החוק הופר וכי התובע זכאי לפיצויים".

הפיצויים לא קשורים לנזק הכלכלי

במקרה של הפרת עסקה מטעם בית-העסק, הפיצויים לדוגמה הקבועים בחוק הם 10,000 שקל. לפיכך, קבע השופט את הפיצויים במקרה הזה, תוך שהוא מזכיר כי מצב של אי-קיום בקשה לביטול עסקה מתמשכת, התווסף לחוק הגנת הצרכן לפני כחצי שנה. נציין, כי החוק קובע כי גובה הפיצוי יכול לגדול ל-50,000 שקל במקרים של הפרה חוזרת.

בהתייחס לגובה הפיצוי שאינו קשור לגובה הנזק הכלכלי, מדגיש השופט טננבוים, כי "המציאות הראתה שהציבור העדיף פעמים רבות לוותר על זכויותיו מאשר לנסות למצותן", בתוך כך, הוא מציין כי החברות מנצלות את המצב לטובתן: "פעמים רבות השתלם לספקים ולמשווקים להפר את חוקי הגנת הצרכן, בבחינת 'שיטת מצליח'. אם יתבע הצרכן, הרי יקבל את מה שיגיע לו ואולי מעט יותר. אך אם לא יתבע, המקרה הרגיל, הרי יד החברה על העליונה".

בנוסף, השופט טננבוים בוחן את מערכת היחסים של הצרכן מול החברות עימן מצוי בהתקשרות: "המציאות היא שאין אזרח בישראל שאיננו מוקף ומחויב בעסקאות מתמשכות... אין כל אפשרות, תיאורטית ומעשית, שאדם מן הישוב יוכל לעקוב אחרי כל חשבונותיו ולדקדק ולהבין בהם היטב...עלינו להגיע למצב שבו האזרח יוכל לבטוח בחברות ובעסקים המוציאים לו את חשבונותיו. מצב שבו, מי שנתן הוראת התנתקות משירות כלשהו, יהיה סמוך ובטוח שזה יתבצע במועד ועל-פי הוראותיו. איננו יכולים לקבל מקרה שבו צרכן נתקל בקשיים בבואו לבטל עסקה והחברה עושה כרצונה וממשיכה לחייבו בגין אותו שירות. לא ניתן לקבל מצב, שבו צרכן חסר אונים, מוצא עצמו 'מחזר' אחרי החברה בבקשות חוזרות ונשנות לביטול שירות".

לסיום, הצרכנים נקראים למצות את זכותם המשפטית: "אם יש כאלה המוצאים את הזמן ואת הכוח לבדוק את חשבונותיהם בפרטים, ואף להגיש תביעות בגינן, מבצעים הם שירות ציבורי, ביצירת אווירה טובה יותר".

(ת"ק 003375/09).