אוריאל לין: על הממשלה להפסיק את התמיכה בחברות מבוססות

נשיא איגוד לשכות המסחר ל"גלובס", במסגרת כנס ארגון היורוצ'יימברס: "הממשלה צריכה לעזור לחממות המדעיות והטכנולוגיות, לענפים חלשים - ולא לחברות מבוססות"

לראשונה, כנס ארגון היורוצ'יימברס, המאגד את לשכות המסחר של כל מדינות אירופה, נערך בארץ. הכנס עסק בין השאר, בדרכים להידוק קשרי המסחר בין ישראל למדינות היבשת, זאת על רקע הירידה החדה בהיקפי הסחר בין ישראל אירופה.

ארגון היורוצ'יימברס הינו ארגון הגג של לשכות המסחר והתעשייה של כלל אירופה ומאגד מיליוני עסקים מכל רחבי היבשת. מדובר בארגון העסקים הגדול בעולם הנחשב לאחד מהארגונים המשפיעים ביותר על המדיניות הכלכלית האירופאית וקידום הסחר העולמי.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר של ישראל, שארגן את הכנס, אמר ל"גלובס" כי חברות גדולות ומבוססות צריכות להפסיק לבקש תמיכה בתחום המו"פ. הממשלה צריכה לעזור לחממות המדעיות והטכנולוגיות, לענפים חלשים, לא לחברות מבוססות".

מתוך סך הייצוא מישראל, 31% הוא ייצוא שירותים ו-53% הוא ייצוא תעשייתי. בשירותים, מסביר אוריאל לין, הכוונה לביטוח, בנקאות, ספנות, השכלה גבוהה, תוכנה, ייעוץ, שירותים רפואיים. החלוקה של הייצוא מישראל: לארה"ב - 33%, לאסיה 20%, לאירופה - 36%.

"באשר ליבוא, המצב שונה לחלוטין - מארה"ב 12%, מאסיה 21% ומאירופה - 45%", אומר לין. "הדבר מדגיש עד כמה הכלכלה האמריקנית איננה ממוקדת יצוא, זאת אחת החולשות הבולטות שלה". היצוא מישראל למדינות אירופה שאינן חברות ב-EU הינו 4 מיליארד דולר לשנה. "אנחנו מייצאים פי שלוש לארה"ב מאשר מייבאים".

כנס היורוצ'יימברס הנערך ע

אין סיבה לכך שההשקעה במו"פ תבוא מהסקטור הפרטי

"ההשקעה הגדולה במו"פ מאפשרת לנו להתקדם ולצמוח. בנאסד"ק, מספר המניות הישראליות הנסחרות שם גדול מארה"ב. למניות ישראליות הנסחרות בנאסד"ק שווי שוק של 60 מיליארד דולר. "ישראל מדורגת גבוה מאד במו"פ וביכולת לגייס הון". אמר לין.

דוד ארצי, יו"ר הדירקטוריון במכון הייצוא, אמר כי "95% מההשקעה במו"פ מגיעה מהסקטור הפרטי (במו"פ). רק 5% מהממשלה. קיימת תפיסה מוטעית כאילו הממשלה חייבת להשקיע יותר במחקר בפיתוח. אין לכך בסיס, אין סיבה לכך שהשקעה לא תבוא מהסקטור הפרטי".

ג'ונתן קלדרידג', ראש חטיבת המסחר באיחוד האירופי: "בשל המצב הנוכחי של הכלכלה הגלובלית עלינו להיזהר שלא לחזור אחורה לתקופות של מדיניות מגן ודווקא להגדיל את היקף הסחר הבינלאומי".

המסחר בחברות החדשות באיחוד האירופי גדל פי 5 בתוך כעשור. שלוש המעומדות הבאות להתקבל לאיחוד האירופי: טורקיה, מקדוניה וקרואטיה. לאלבניה, סרביה, גיאורגיה ועוד יש את הפוטנציאל להתקבל בהמשך. השותפות באיחוד מאפשרת מסחר בלי מכסים ב-27 מדינות - היתרון הוא ברור.