פישר יודע בדיוק מה הוא עושה

היתרות הדולריות מתגבהות באופן חריג, אך צריך לראות זאת כסטיית תקן בטווח ארוך

לאחרונה נעמדה שורה ארוכה של מבקרים למדיניות רכישת הדולרים שמנהל בנק ישראל בראשות הנגיד פישר. יש בהם המציינים את הסכנה בצבירת יתרות ענק של המטבע הנחלש הזה, אחרים מודאגים מעלות הריבית למימון מהלך כזה, ואחרונים מציינים כי גם מנהיג כלכלי דגול ככל שיהיה לא יכול לעמוד בפרץ הדולרים שמומרים לשקלים וכי ברכישותיו הוא, פישר, מזמין ומגביר עוד יותר את הלחץ על הדולר.

לפני שאשיב למודאגים, אקדים ואומר שבעיני הנגיד פישר מתגלה במהלכיו אלה כבעל כל סגולות ההנהגה, שכה חסרות לנו במרבית תחומי חיינו, הוא בעל דרך, החלטי, חכם, אמיץ במידה ושקול במידה, הוא מדבר בלשון המעטה אך מדייק במילותיו ובמידת הקשר שבין המילה שאמר למעשה שעשה.

בעניין עלות הריבית

כדי לרכוש דולרים לווה בנק ישראל את כסף בשקלים מהציבור, ומהלך כזה מצד אחד עולה כסף ומצד שני הריבית על יתרות הדולרים היא אפסית. ניתן לבוא בטענות לנגיד למה צריך לבצע מהלך יקר שתוצאתו אינה ברורה.

להזכירכם אנו בעידן משברי שבניגוד לכמה הצהרות ששמעתי באחרונה סופו לא נראה. בזמן שמדינות במערב עשו מהלכים דרמטיים ויקרים כדי לקדם את פני הרע, איך שהוא בישראל בגלל שמצב החיסכון היה טוב ובריא יותר, לא נדרשו באוצר לכל תוכניות המגירה שהכינו והכסף נשאר באוצר לשמחת אותם יועצים שאיכשהו אף פעם, לא דואגים לעתיד ולפרצוף של המדינה אלא לקופה.

ניצלנו בעניין החיסכון אך בזמן שכל הממתינים לגל הצונאמי הגדול עזבו את החוף וחשבו שלא קרה כלום, נפגענו קשות כמדינה שחיה על היותה בעיקר יצואנית, ועדיין לא נשלפה שום תוכנית אמיתית ויקרה כזו שתעזור ליצואנים.

ניתן לראות בהחלטתו של פישר לשלם כסף כדי לתמוך בדולר ולעודד צמיחה שאינה כה אינפלציונית כמו גידול בצריכה פרטית, כתוכנית שהייתה צריכה להיות והיא כה חסרה, היא יותר ממעשה נכון, היא הבנה עמוקה ורחבה של תפקידו כנגיד, כאשר המנהיגים האחרים חולמים.

בעניין יתרות הענק

אכן בנק ישראל צובר יתרות דולריות באופן חריג, אך צריך לראות זאת כסטיית תקן לטווח ארוך ועל פני שנים, שכרגע נמצאת ברף העליון שלה תהיינה עוד הזדמנויות להקטינן.

יש לזכור ישראל היא עדיין מדינה דולרית, היא מייצאת נתח גדול לשוק הדולר, היא בעלת חוב דולרי גדול, ובעלת שיתוף פעולה אסטרטגי עם ארה"ב, כל אלו מונעים אפשרות לסכנה גדולה, שממנה מזהירים המומחים למיניהם כאילו אנו מחזיקים יתרות ברמה ספקולטיבית מסוכנת במטבע אזוטרי.

ובעניין אי יכולתו של הנגיד לבלום הידרדרות מטבע שוקע בכל העולם

הניסיון בשוק ההון בכגון אלה הוא שלא ניתן לנבא - לא אתם יודעים רבותי המומחים ולא אנוכי. היו בעבר רכישות ורשתות ביטחון שהצליחו, למשל הרשת של הנגיד פרנקל לאג"ח ב1996 והיו שנכשלו כמו רכישת האג"ח הממשלתי לאחרונה, שפישר כבר הודה בכישלונה.

בדיוק במקום שלא יודעים, נבחנת ההנהגה ונחישותה, ואני בטוח שפישר בעשותו את מדיניות רכישות הדולר סימן לעצמו את מהלכיו גם למצב שמדיניותו זו תצליח יותר או פחות וגם למקרה שתיכשל.

זוהר רוזן הוא מנכ"ל משותף של סגולה בית השקעות