חברות ישראליות הנסחרות בפוטסי אינן נוהגות באחריות סביבתית וחברתית

כך עולה ממחקר של חברת Greeneye המתמחה במחקר וייעוץ להשקעות אחראיות ■30% מהחברות שנבחנו במחקר אינן מדווחות כמעט באף אחד מהתחומים של השקעות אחראיות

חברות ישראליות אינן מרגישות מחויבות לדווח על מדיניות וביצועים בתחומי ממשל תאגידי, סביבה וחברה. כך עולה ממחקר של חברת Greeneye המתמחה במחקר וייעוץ להשקעות אחראיות.

על פי המחקר, על אף שלתחום הממשל התאגידי ולגורמים סביבתיים וחברתיים עלולות להיות השלכות פיננסיות משמעותיות על החברה, 30% מהחברות שנבחנו במחקר אינן מדווחות כמעט באף אחד מהתחומים של השקעות אחראיות.

נגה לבציון-נדן, מנכ"לית Greeneye מציינת: "המשבר האחרון הדגיש את אחריותם של המשקיעים לבחון את כלל המידע שיכול להשפיע על התשואות. בישראל סוגיות של ממשל תאגידי עלו לא פעם ולא פעמיים לאחרונה לסדר היום הציבורי בעוד שבחו"ל אנו עדים להפנמה הולכת וגוברת של פרמטרים של השקעות אחראיות בהחלטות ההשקעה. ההצטרפות של חברות ישראליות רבות למדדים הבינלאומיים של השקעות אחראיות ולמדד מעלה הישראלי מובילה להתעניינות משקיעים מחו"ל. על החברות הישראליות לשפר את היערכותן בתחומים אלה כדי להבטיח את כושר ההישרדות שלהן בשוק העולמי, את איתנותן הכספית ואת מידת האטרקטיביות שלהן בעיני משקיעים מחו"ל".

תפקוד החברות הישראליות בתחום הממשל התאגידי טוב יחסית וכ-85% מהחברות מפרידות בין תפקידי יו"ר למנכ"ל, אולם רק 13% מהחברות מדווחות על שכר דירקטורים או מנמקות את הסיבות למענקי בכירים. בתחום שרשרת האספקה, חברת שטראוס היא היחידה עם מדיניות בנושא. שטראוס, ש-47% מהכנסותיה מקורם בשיווק ובהפצת קפה, היא חברה בתכנית Common Code for Coffee Community Association ורוכשת קפה בסחר הוגן דרך האיגוד.

עוד עולה כי בתחום ההיערכות לסיכונים הנובעים משינוי האקלים (כמו שיטפונות או עליית מחירי חומרי הגלם), החברות הישראליות לא מגיעות לדרישות הסף בתחום.

מבחינת המשקיעים, אי עמידה ביעדים או אי נכונות לדווח עליהם מעלה את הסיכון בהשקעות. המחקר נערך בקרב 39 מהחברות הגדולות בישראל אשר הצטרפו בספטמבר 2008 למדד FTSE All World Index . המחקר כולל הערכה של מאות פרמטרים בתחומים של ממשל תאגידי, סביבה וחברה, ונעשה על פי המתודולוגיה של EIRiS, החברה המובילה בעולם במחקר בתחומים של השקעות אחראיות.

הערכותיה של EIRiS משמשות למעלה מ-90 משקיעים מוסדיים, מנהלי תיקי השקעות וספקי מדדים בבורסות. הערכות על החברות הישראליות יצורפו, החל מדצמבר 2009, להערכות על כ-3,000 חברות ותאגידים בינלאומיים שמציעה EIRiS למשקיעים המוסדיים בחו"ל. השקעות וספקי מדדים בבורסות. הערכות על החברות הישראליות יצורפו, החל מדצמבר 2009, להערכות על כ-3,000 חברות ותאגידים בינלאומיים שמציעה EIRiS למשקיעים המוסדיים בחו"ל.