סיכום שנה צרכנית בצל המיתון: גאפ הגיעה, אורנג' השיקה ורמי לוי התרחב

נסענו לצפון לקנות ברמי לוי, חזרנו לירושלים כדי להריח חו"ל בגאפ, טסנו ללונדון ב-400 דולר והצטיידנו בגוגלפון אבל לא ב-iPhone ■ מדור הצרכנות של "גלובס" מסכם שנה - ומזכיר גם למה כדאי לחכות

טכנולוגיה: טלפון חכם ונטבוק לכל סטודנט

השנה החולפת יכולה בקלות להתהדר בכינוי שנת הנטבוק. בחודשים האחרונים הוציאו כמעט כל היצרניות לשוק מחשבים ניידים קטנטנים וקלים, שמחיריהם נעים בין 1,300 ל-2,000 שקל.

בתחום הסלולר כבשו השנה את השוק, אולי כהכנה לנחיתתו של ה-iPhone, מכשירים המצוידים במסך מגע.

נקודת שיא טכנולוגית נוספת צוינה לפני מספר שבועות כשסלקום השיקה בישראל את הגלקסי של סמסונג: הגוגל פון הראשון בישראל. המכשיר כולל מערכת הפעלה אנדרואיד מבית גוגל, מצלמת 5 מגה פיקסל, מסך 3.2 אינץ' וזיכרון פנימי של 8 ג'יגה (הרחבה עד 32 ג'יגה).

ייחודה של מערכת ההפעלה בכך שהיא מציעה חנות אפליקציות בשם Market, שבה ניתן להוריד מגוון אפליקציות כגון פייסבוק, טוויטר, ערכות נושא, משחקים ווידג'טים. מערכת ההפעלה מאפשרת למשתמש להתאים את סביבת העבודה שלו, כאשר המכשיר כבר כולל תכונות מבית גוגל, כמו Gmail וגוגל טוק.

בתחום הטלפוניה השיקו במהלך השנה החולפת החברות אורנג' ובזק בינלאומי את שירותי הטלפוניה הקווית שלהן והגדילו עוד יותר את הבחירה העומדת בפני הצרכנים.

אורנג' חידשה בכך שהמסלולים שלה כוללים תעריף אחיד בחיוג לטלפונים ניידים ונייחים (ברכישת בנקים של דקות), ואילו בזק בינלאומי השיקה שירות טלפוניה מבוסס אינטרנט המציע תעריפי דקה אטרקטיביים ומהווה מוצר משלים לשירותי האינטרנט של החברה.

* ומה בשנה הבאה?

ומי לא בא? ה-iPhone, שעל-פי ההבטחות אמור להיות מושק כבר בחודש אוקטובר, מיד אחרי החגים בכל הרשתות הסלולריות.

טלוויזיה: עשרות אלפי ממירים דיגיטליים כבר נמכרו

לפני כחודש נפל דבר, כשהחלו שידורי הניסיון של "עידן" (ערוצים ישראליים דיגיטליים נגישים). המערך מאפשר צפייה באופן חופשי ב-5 הערוצים המרכזיים הפתוחים והציבוריים: 1, 2, 10, 33 ו-99, תמורת תשלום חד-פעמי של כ-400 שקל עבור ממיר דיגיטלי.

עם תחילת השידורים הושקו בשוק כמה דגמי ממירים, וביניהם כאלה המאפשרים הקלטה מתוכנתת והקלטה במקביל לצפייה וכן ממירים המותאמים לשידורי HD. יבואני הממירים מדווחים כי עד כה נמכרו עשרות אלפי יחידות, וכי הביקוש לממירים הדיגיטליים, שאותם ניתן להשיג בחנויות החשמל והציוד המשרדי, הולך וגובר מדי יום.

אז נכון שכרגע הקליטה בחלק ניכר מהאזורים עדיין אינה מן המשובחות (ואולי אף פחות מזה), אבל כנראה שכל זה לא מפריע למי שמאס בתשלום ובשירות של HOT ו-yes.

* ומה בשנה הבאה?

HOT ו-yes נלחמות אמנם זו בזו ונגד נטישת מנויים, אך טרם הורידו מחירים. אולי נזכה למהלך מהפכני כזה בשנה הקרובה?

חקיקה: החוזה לא מתחדש מעצמו

אם הלכתם בסופר וגיליתם שאתם מצליחים להשוות את המחירים בקלות רבה יותר או לדעת מה הסיכוי שתצליחו לקנות מוצר במבצע, זה בזכות שתי תקנות חשובות שנכנסו לתוקפן השנה. ראשית, פרסומי מבצע חייבים לכלול את מספר הפריטים המינימלי שבמבצע; ושנית, הרשתות הקמעונאיות מחוייבות להציג את המחיר ליחידת מידה, כדי שנדע להשוות לא רק את המחיר הכולל.

שנת תשס"ט התאפיינה בחקיקה צרכנית ענפה - 19 חוקים או הוראות רגולטוריות חדשות נכנסו לתוקף השנה. עו"ד יעל כהן-שאואט, היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, מזכירה כמה מהם: "איסור לחדש חוזה צרכני בתום התקופה שנקבעה בחוזה או בתום המבצע ללא והסכמה מראש של הצרכן; חוק הטכנאים שמאפשר קבלת פיצוי כאשר הטכנאי מאחר; האיסור להעלות תעריפים בתקופת ההתחייבות, וחוק הספאם שמאפשר לצרכן לתבוע את מי ששולח דואר שיווקי ללא אישורו".

* ומה בשנה הבאה?

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, גורס כי למרות ההתעוררות בחקיקה, זו לא תהיה משמעותית ללא הגברת האכיפה: "על המחוקק להגביר את האכיפה ואת החינוך שיגביר את המודעות לזכויות ולאופן מימושן, הן בקרב הצרכנים והן בקרב העוסקים".

רשתות השיווק: מגה בול, רמי לוי ומצות בשקל

מעט אחרי החגים בשנה שעברה השיקה רבוע כחול את תת-הרשת מגה בול, שמותגה כזולה במיוחד והתחייבה למכור סל של 30 מוצרי בסיס במחיר נמוך משל המתחרים, ולהקפיא למשך שנה את מחירי 3,000 מוצרים אחרים. כמו כן התחייבה הרשת להציג בכל מדף את מחירו של המוצר הזול ביותר בקטגוריה.

במקביל התרחבו כמה רשתות פרטיות. רמי לוי פתח בחודשים האחרונים סניפים גם בצפון הארץ, והביא את מלחמות ה"עוף בשקל" גם לאזור חיפה וטבריה. פתיחת הסניף בטבריה גרמה להפגנות מצד סוחרי השוק המקומי, שמחו על מה שהם כינו "גניבת לקוחות". לוי, שהוריד את מחירי הפירות והירקות בסניף בטבריה אל מתחת למחירי השוק, גרם לכך שהקונים נטשו את השוק לטובת המרכול המואר והממוזג, תוך שהם נוטשים את סוחרי השוק לאנחות.

בתגובה החליטו הסוחרים לחלק את הסחורה בחינם, והחזירו אליהם את הקונים. לא חלפו מספר ימים, ולוי העלה את רמת מחירי הפירות והירקות - עובדה שהחזירה את הקונים אל השוק.

* ומה בשנה הבאה?

בענף רווי היצרים קשה לצפות אילו שפנים יישלפו מהכובע, אך יש להניח כי הם לא יעלו יותר משקל אחד. כך או כך, אפשר רק לקוות כי מלחמת המחירים בין רשתות השיווק תעבור גם לאינטרנט.

תעופה: ניו-יורק ב-800 דולר

המשבר הכלכלי גרם לירידה משמעותית בביקוש לכרטיסי טיסה, בייחוד מצד המגזר העסקי, וחברות התעופה נלחצו. הצרכנים יכלו למצוא בכל תקופות השנה (גם בעונות השיא) כרטיסים במחירים אטרקטיביים. אל-על יצאה חדשות לבקרים במבצעים שגרמו למתחריה למהר וליישר קו. כך, לדוגמה, היא שיווקה כרטיסי לטיסה לניו-יורק בכ-800 דולר וליעדים באירופה בכ-350 דולר.

אחת הדוגמאות הבולטות במלחמת המחירים היא מחירי כרטיסיה הטיסה ללונדון. הקו ללונדון הוא אחד העמוסים, ופועלות בו אל-על, בריטיש איירווייס, bmi, ומעת לעת גם ישראייר, לצד חברות שכר וחברות לואו קוסט. בחודשים האחרונים ניתן היה למצוא כרטיסי טיסה ללונדון תמורת כ-400 דולר בעונה הבוערת.

בנוסף החלו השנה לטוס מישראל ואליה חברות לואו קוסט דוגמת אייר ברלין ו- jet2.com, המוכרות את מרבית הכרטיסים באינטרנט, ומוזילות בכך עלויות משרדי מכירה וסוכנים.

* ומה בשנה הבאה?

איזי ג'ט, חברת הלואו קוסט השנייה בגודלה באירופה, תצטרף לתחרות על הקו ללונדון החל מנובמבר. מחירי הכרטיסים יחלו ב-140 ליש"ט, אלא שלמחירי המציאה יזכו אלה שיזמינו זמן רב מראש. אל-על, שקיבלה באחרונה אישור להפעלת טיסות לאילת, תתחיל להפעילן, וייתכן כי המחירים בקו יוזלו.

אופנה: גאפ כבר כאן, H&M עוד לא

אחרי שרשרת ספקולציות בדבר זהותו של זכיין גאפ בישראל, חתמה אלביט הדמיה על הסכם לשיווק בלעדי של מותגי גאפ ובננה ריפבליק בישראל. כמה חודשים חלפו, ולפני מספר שבועות נחנכה ברוב הדר החנות הראשונה של המותג המגויר בשדרות אלרוב בירושלים.

אחרי הפתיחה הנוצצת נותרנו עם חנות מרשימה ועם בגדים הנמכרים במחירים הגבוהים בכ-20% ממחירי המותג בחו"ל. מנכ"ל הרשת, אריק בן-זינו, הצהיר בפתיחה כי בשנים הקרובות מתוכננת פתיחתן של כ-20 חנויות נוספות ברחבי הארץ.

* ומה בשנה הבאה?

השנה כנראה נזכה להגעתה של רשת אופנה ח"ולית אייקונית נוספת, הלא היא H&M. ומה בנוגע למחירים? אלה עדיין לא נקבעו סופית, אולם סביר להניח כי הם יהיו גבוהים יותר ממחירי הרשת בחו"ל.

כניסתן של הרשתות כבר היטיבה עם צרכן האופנה הישראלי. את הדוגמה הראשונה ניתן היה למצוא בחשיפת קולקציית החורף הקרוב של רשת קסטרו, שעל-פי עדויות מבקרי אופנה היתה מהמרשימות שהציגה החברה בשנים האחרונות.

ההפתעה הגדולה באה דווקא מזירת המחיר: מחירי הפריטים בקולקציית החורף יהיו נמוכים משמעותית ממחירי הפריטים המקבילים בקולקציית החורף שעבר.