מחצית מבעלי ההכנסה הנמוכה סבורים כי המיתון עדיין בעיצומו

עם זאת, מסקר שילוב Millward Brown עולה כי 20% מהציבור הגדיל הוצאות לקראת ראש השנה

הציבור שומר על אופטימיות ומאמין כי אנו נמצאים רגל אחת מחוץ למשבר הכלכלי - כך על-פי סקר מיוחד של מכון המחקר שילוב Millward Brown, הבודק ברציפות את השינויים בהרגלי הצריכה של הישראלים מאז תחילת המשבר הכלכלי.

מתוצאות הסקר, שנערך במהלך חודש ספטמבר, עולה בין השאר כי הציבור הישראלי נחצה לשניים: 17% מהציבור הקטינו את הוצאותיהם לקראת החג השנה, אך שיעור דומה של 21% מהציבור הגדילו השנה הוצאות אלה. כשליש מהציבור לא שינו את הוצאותיהם.

ההערכות ביחס ליציאה מהמיתון, מציין ישראל אולניק, מנכ"ל שילוב Millward Brown, אופטימיות ברובן: כמחצית מהציבור סבורים כאמור כי אנחנו בתחילת היציאה מהמשבר הכלכלי או בסופו. עם זאת, 29% מהציבור סבורים כי אנחנו עדיין בעיצומו של המשבר ואף 6% ציינו כי אנחנו רק בתחילתו.

השכבות הנמוכות, לדברי אולניק, עדיין בתוך המשבר: בקרב בעלי הכנסה נמוכה ההערכות ביחס למצב הכלכלי הרבה פחות אופטימיות - 44% מבעלי הכנסה נמוכה ציינו כי אנחנו בתחילתו או בעיצומו של המשבר (לעומת 27% מבעלי ההכנסה הממוצעת ו-32% מבעלי ההכנסה מעל לממוצע).

תפיסת המשבר השפיעה מאוד על ההוצאות לקראת ראש השנה, וכ-50% מאלה שחושבים כי המשבר בתחילתו או בעיצומו טענו כי הדבר השפיע עליהם מאוד.

עוד מסתמן מתוצאות הסקר כי קיימים הבדלים בתפיסת המצב הכלכלי על-פי רמת ההכנסה, וכך הדעות ביחס למצב הכלכלי מגובשות יותר בקרב בעלי הכנסה גבוהה בהשוואה לבעלי הכנסה ממוצעת ומטה.

זה המקום להזכיר סקר דומה שערך המכון ביוני האחרון, ולפיו צמצמו 58% מהישראלים את היקף קניותיהם בעקבות המצב. כפי שפרסם "גלובס" אז, התחזקה מאז אוקטובר מגמה של שינוי הצריכה בהתאם למצב הכלכלי, ועד יוני התגברה המגמה ב-17%. א

ם בחודשים של תחילת המשבר צרכנים רבים עדיין הרשו לעצמם להמשיך להוציא כרגיל, הסקר מיוני האחרון הצביע על כך שכל צרכן חמישי ביטל קניות מתוכננות, כמעט 40% דחו או הקפיאו קניות, וקרוב למחצית מהישראלים צמצמו צריכה של מוצרים או שירותים - נתון שביטא עלייה חדה של כ-70% מאז אוקטובר 2008.

כעת נראה כי הרגלי הקנייה מתחילים לשוב אל מסלולם - זאת, כאמור, בהנחה אופטימית כי המשבר נמצא בסופו.

22