הקבלנים נגד שאמה: "העלאת המס תגרום לעלייה חדה בשכ"ד"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, על ההצעה להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה: "פגיעה קשה בשוכרי הדירות, גול עצמי לענף"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, יוסי גורדון, מתייחס להצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה, להעלות את מס הרכישה על דירה שנייה ל-7.5%, וטוען כי מדובר בפגיעה קשה בשוכרי הדירות. גורדון מסביר כי אנשים רוכשים דירה שנייה להשקעה, על מנת להשכיר אותה וליהנות מדמי השכירות החודשיים. העלאה מכוונת של מס הרכישה תגרום לירידה ברכישת דירות להשקעה ותיצור מחסור בדירות להשכרה ולהעלאת מחירי השכירות, ומשקיעים שירכשו את הדירה יגלגלו את עלות המיסוי על השוכרים.

"לאור עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים, זוגות צעירים מתקשים לרכוש דירה משלהם ונאלצים לפנות לשוק השכירות. עתה יעלו להם גם את מחירי השכירות", מסביר גורדון ומוסיף כי הפתרון להוזלת מחירי הדירות הוא לא משחקי מיסוי אלא שחרור קרקעות לבנייה ויצירת מלאי גדול של דירות באיזורי הביקוש, פעולה אותה מקדם היום שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס.

גורדון מוסיף כי התאחדות הקבלנים פעלה בשנים האחרונות להפחתת המיסוי על דירות חדשות. במסגרת פעילותה בוטל מס המכירה והופחת מס הרכישה. "המיסוי על דירות בישראל הוא גבוה מאוד, אסור להחזיר את הגלגל אחרונית, יש להמשיך בהליך של הפחתת המיסוי ולקדם במקביל הכרה בריבית על המשכנתאות כהוצאה מוכרת, מהלך שיסייע לזוגות צעירים לרכוש דירות". הוא אומר.

צמח המרמן: רק 13% מרוכשי הדירות קנו דירות להשקעה בשנה האחרונה

חיים פייגלין מנכ"ל חברת צמח המרמן טוען כי מדובר במס מיותר ולא יעיל, "הכוונה אולי טובה, אבל התוצאה תהיה הפוכה. בבדיקות שערכנו בחברה, של התפלגות רוכשי הדירות בשנה האחרונה, מצאנו שרק 13% מרוכשי הדירות הם משקיעים, אנחנו בונים בצפון בשרון ובמרכז ולכן לדעתי מדובר בנתון מייצג. לפיכך, מדובר במס שיוטל על שיעור שולי של רוכשי דירות ולא יוכל לבלום הלכה למעשה את עליית המחירים. מה שהמס הזה עלול לעשות, זה להפר את האיזון הטוב שיש היום בשוק של משקיעים מול קוני דירות למגורים ולהביא למחסור בדירות שהולכות להשכרה לטובת צעירים ומיעוטי יכולת שאינם יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה. כך או כך מדובר בגול עצמי לענף".

קרסו נדל"ן: המס לא יחול על קבוצות הרכישה שריכזו את מרבית פעילות המשקיעים

"זה נשמע כמו טיפול בסימפטום ולא בבעיה", מסביר דן פרנס מנכ"ל חברת קרסו נדל"ן. "במקום לטפל בבעיה הבוערת, של קבוצות הרכישה שפועלות ללא פיקוח ובחוסר אחריות כלפי הרוכשים וגורמות לעליית מחירי הקרקעות, נותנים להם עוד בונוס. רוב הדירות שנמכרו למשקיעים בשנתיים האחרונות, היו במסגרת של קבוצות רכישה. המס המדובר, במידה ויחליטו להטילו, לא יחול על קבוצות הרכישה, משום שאין רישום על שם הרוכש. בפועל, זה יגרום למשקיעים להעדיף את קבוצות הרכישה וייתן להם זריקת מרץ. פרנס סבור כי בנוסף התערבות כזאת בכוחות השוק אינה חכמה: "לא כדאי לחסום את המשקיעים שבחרו היום בנדל"ן, מדובר בהשקעה סולידית שתומכת בענף דבר שהמדינה צריכה לעודד ולא לדכא".

רוטשטיין : התערבות מיותרת שתיצור עיוות בשוק

"מדובר בהצעת חוק שאינה רואה את התמונה בכללותה והפיתרון שהיא מציעה, מייצר עיוות של כוחות השוק הטבעיים של היצע וביקוש", כך סבור אבישי בן חיים מנכ"ל חברת רוטשטיין. "צריך לעקוב אחרי ההתרחשות בענף ולהתערב רק במידה והמחירים ימשיכו לעלות בשיעורים גבוהים, כרגע עליית המחירים בשוק מתקנים למעשה את העיוות של השוק לאחור ומפצים על שנים בהם המחירים לא שיקפו נכונה את השוק. בכל מקרה התערבות כזאת לא תוכל לעצור את הכוחות הטבעיים של הכלכלה", מסכם בן חיים.