היקף ההשקעות הזרות בסין רשם באוגוסט גידול ראשון השנה

אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט על נתוני מאקרו, הי טק, חקלאות, בריאות וסביבה בסין

היקף ההשקעות הזרות הישירות בסין רשם גידול ראשון השנה בחודש אוגוסט. ההשקעות צמחו באוגוסט בשיעור של 7%, נתון מרשים במיוחד בהשוואה לירידה של 35.7% ביולי וירידה של 6.8% ביוני.

שיעור הרווח התעשייתי של סין הצטמצם בסיכום שמונת החודשים הראשונים של 2009 בשיעור של 10.6% - "נתון המייצג שיפור משמעותי ביחס לשיעור הירידה בחמשת החודשים הראשונים, שעמד על 22.9% ומעיד על ההתאוששות הכלכלית במדינה", מסביר אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט.

סקר שערכה מועצת העסקים ארה"ב סין העלה כי 84% מהחברות המשיבות מרוויחות מפעילותן בסין וכמחציתן (51%) צופות כי הכנסותיהן בסין יגדלו השנה. הסקר מחזק את התחושה כי סין מהווה "נקודת אור" יחסית במפה העסקים הבינ"ל.

סין תצמח השנה בקצב של 8.2%

הבנק לפיתוח אסיה ADB פרסם תחזית צמיחה מעודכנת על פיה תגדל כלכלת סין בשיעור של 8.2% השנה, שיעור העולה על היעד שקבעה ממשלת סין 8%. קצב הצמיחה יואץ בשנה הבאה ויעמוד על 8.9% בשנת 2010.

הבנק לפיתוח אסיה ADB מעריך כי היצוא הסיני יחזור לצמיחה ברבעון הרביעי של השנה, אם כי בסיכום שנתי ירשום היצוא הסיני ירידה של 17.5% ביחס לאשתקד. בשנת 2010 צפוי הייצוא הסיני לצמוח בשיעור של 8%.

טכנולוגיה והי טק

מכירות מחשבי PC בסין צפויות לצמוח השנה, על פי הערכות גרטנר, בשיעור של 13.1% ולעמוד על 46.6 מיליון יחידות (מול לירידה של 2% בשוק העולמי).

על פי פרסומי China Post הסתכמה פעילות המסחר הקמעונאי האלקטרוני אשתקד בהיקף של 19.3 מיליארד דולר, שהם כאחוז מהיקף הסחר הקמעונאי הכולל בסין. 120 מיליון צרכני הסחר הקמעונאי האלקטרוני היו אחראים לכשליש מתנועת דואר האקספרס במדינה, כ-500 מיליון חבילות. אתר Taobao.com הוא אתר הסחר האלקטרוני המוביל בסין עם 3 מיליון עסקאות ביום.

בריאות ורפואה

מאז השקת תוכנית הרפורמה השאפתנית במערכת הבריאות, באפריל 2009, הושקעו כבר בתחום זה 10.53 מיליארד דולר. במסגרת זו מומנו בנייתם ושדרוגם של כאלף בי"ח ברמת המחוז, 3,500 בי"ח ברמת העיירה, כמו גם 1,150 מרכזי בריאות קהילתיים.

במקביל מואץ תהליך הרחבת תוכנית הביטוח הרפואי הממשלתי - במהלך המחצית הראשונה של השנה הצטרפו לתוכנית 19 מיליון חברים במגזר העירוני ו-160 מיליון חברים חדשים במגזר הכפרי. על פי נתוני סוף חודש יוני, מכסה התוכנית 337 מיליון חברים במגזר העירוני, כמו גם 830 מיליון חברים במגזר הכפרי.

יצרנית התרופות הבריטית גלקסו סמית' קליין תקים מפעל משותף עם יצרנית החיסונים הסינית Jiangsu Walvax Biotech. המיזם המשותף ייצר חיסונים לילדים. GSK תשקיע 32 מיליון דולר בהקמת המפעל החדש (ותחזיק 65% מהבעלות).

מים, איכות הסביבה ואנרגיה חלופית

חברת SinoHydro, שהיא החברה המובילה בסין בבניית סכרים, חתמה על הסכם להקמת מתקן להפקת אנרגיה הידרואלקטרית על נהר האמזונס, בסמוך לקיטו, בירת אקוודור. לחברה ניסיון בהקמת מתקנים בחו"ל ובחוד שעבר חנכה שלב שני במתקן דומה בלאוס.

תחבורה, תעופה ולוגיסטיקה

החלה סלילת מסילת רכבת ראשונה במימון קרן פרטית החלה בפרובינציית Shanxi, שבצפון המדינה. סלילת המסילה, באורך 64.29 ק"מ תארך כשלוש שנים ותעלה כ-338 מיליון דולר. החברות הממנות הן: קבוצת Broad Union Investment Management, חברת .Yufeng Railway Construction Investment Co ולשכת הרכבות של חברת .Zhengzhou

מכירות הרכב בסין צפויות לצמוח השנה בשיעור של 28% ולהגיע להיקף של 12 מיליון רכבים. בשמונת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בסין 8 מיליון רכבים. לצמיחה המרשימה במכירות תורמים המשך הצמיחה הכלכלית, לצד הסיוע הממשלתי והפחתת המיסים.

יצרנית הרכב פורד מוטורס תבנה מפעל שלישי בסין, בעיר Chongqing, שצפוי להגדיל את כושר היצור שלה בסין בתוספת של 150,000 רכבים בשנה. מכירות החברה בסין צמחו השנה בשיעור של 30%.

יצרנית הרכב היפנית טויוטה רואה בשוק הסיני העולה מנוע צמיחה מרכזי לחברה, שיתרום לאיזון הירידה במכירות בשווקים המסורתיים של יפן, ארה"ב ואירופה. החברה מתכננת להשיק בסין מכונית "משפחתית זולה" שתימכר במספרים גדולים. לטויוטה יש כיום רשת של מעל 500 סוכנים בסין.

סקטור התעופה הסיני מתאושש לאחר שנה של הפסדים כבדים בשנת 2008 ובמחצית הראשונה של 2009 רשמה חברות התעופה רווח מצרפי של 1.1 מיליארד דולר (בהשוואה להפסד של 3.87 מיליארד דולר אשתקד). תנועת הנוסעים בטיסות הפנים בסין גדלה בשיעור של 20% במחצית הראשונה של השנה ורשמה גידול אף גבוה יותר של 43% באוגוסט.

חקלאות

מגמת הצמיחה המהירה (בביקוש ובייצור) בסקטור החלב הסיני, לצד הצורך המהותי בשיפור הביצועים ואיכות החלב ומוצריו מניבים השקעות ומעורבות זרה גוברת בשוק הסיני הצומח:

חברת ההשקעות (PE) האמריקאית Carlyle רכשה 17.3% ממניות חברת החלב הסינית Yashili. במסגרת השת"פ העתידי בין החברות צפוי החברה הסינית לשפר את בקרת האיכות שלה (נושא רגיש במיוחד בענף החלב הסיני מאז פרשת המלמין אשתקד).

חברת ההשקעות (VC) האמריקאית Sequoia Capital השקיעה 63 מיליון דולר בחברת החלב Dairy Inc.

הנתונים באדיבות אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט על נתוני מאקרו, הי טק, חקלאות, בריאות וסביבה בסין