כפי שפורסם ב"גלובס": סיגמה דיזיינס תרכוש את קופרגייט בכ-200 מיליון ד'

על פי הערכות, את ההודעה הרשמית על העיסקה עתידה סיגמה לפרסם לפני תחילת המסחר מחר ■ מלאנוקס תכננה ליצור יחד עם קופרגייט חברת שבבים ישראלית גדולה אבל נסוגה מכוונותיה ■ על העסקה פורסם לראשונה ב"גלובס"

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לאחר חודשים של התלבטויות, שיקולים, אינטרסים והתנצחויות, השבוע אמורה להיסגר סופית אחת העסקאות המרתקות שהיו בהיי-טק הישראלי בשנים האחרונות. חברת הסטארט-אפ הישראלית קופרגייט תימכר לחברת סיגמה דיזיין האמריקנית (Sigma Designs) תמורת כ-200 מיליון דולר במזומן ובמניות. על פי הערכות, את ההודעה הרשמית על העיסקה, עתידה סיגמה , שנסחרת לפי כ-380 מיליון דולר בנאסד"ק, לפרסם לפני תחילת המסחר מחר.

מאחורי קופרגייט, שמפתחת שבבים לתקשורת פנים-ביתית מהירה של תכני מולטימדיה על גבי כבלי נחושת, עומדים דוד באום וישראל ליפשיץ והיא מנוהלת על ידי גבי הילביץ'. השידוך בין קופרגייט לסיגמה הוא די טבעי. למעשה, אם הוא לא היה מתרחש בפועל כעת, סביר שהיה באופן כזה או אחר עומד על הפרק בהמשך דרכן של שתי החברות.

ההיכרות, לפחות זו הפורמאלית, בין החברות היא בת שלוש לערך, אז נכנסו השבבים של שתי החברות לתוך הממיר שמספקת ענקית הטלקום האמריקנית - AT&T - ללקוחות שירות ה-IPTV שלה. בעוד קופרגייט מספקת את החיבור בין הממיר של הטלוויזיה לתקשורת הביתית, השבבים של סיגמה, שמפתחת שבבים לעיבוד וידיאו ומולטימדיה, אחראיים לחיבור שבין הממיר לטלוויזיה עצמה. השילוב של שתי החברות יוכל לספק תמונה כוללת של טיפול במולטימדיה בתוך הבית.

העיסקה מגיעה על רקע דרמה גדולה שהייתה בחודשיים האחרונים בקופרגייט. בסוף יולי חתמה קופרגייט על מזכר הבנות לא מחייב לרכישתה בידי חברת שבבים ישראלית אחרת - מלאנוקס - תמורת כ-190 מיליון דולר. פרסום העיסקה בגלובס לפני כחודשיים הביא לירידה של כ-17% במניות מלאנוקס וככל הנראה היה המניע של אייל ולדמן, מנכ"ל מלאנוקס ומייסדה, לצאת מהעיסקה המתרקמת.

אבל לא רק ולדמן החליט לוותר. גם בקופרגייט עצמה היו הדעות חלוקות סביב ההתקשרות עם מלאנוקס, שפועלת בשוק התקשורת הארגונית. אומנם השידוך בין שתי החברות הישראליות נועד להקמת חברת שבבים גדולה, בישראל, והגשמת חזון בנושא הזה, אולם חוסר הסינרגיה בין החברות הטריד את אנשי קופרגייט. הם, מצידם, העריכו כי יאלצו בכל מקרה להכניס עוד טכנולוגיות לתוך החברה בתחום שלהם, והחיבור עם מלאנוקס היה משאיר את שתי החברות בלי התקדמות אסטרטגית אמיתית לקראת התחרות המתגבשת בשוק ה-IPTV.

סיגמה הוקמה בשנת 1982 ומנוהלת בידי ת'ין טראן. החברה פעילה בעיקר בתחום ה-IPTV, שאחראי לכ-76% ממכירות החברה בחצי הראשון של השנה, כלומר כ-77 מיליון דולר. תחום ה-IPTV היה גם הסיבה לזינוק בשווייה של סיגמה באמצע העשור לשוויש לשל קרוב ל-2 מיליארד דולר. אולם, בתחילת 2008, עם הירידה בהתלהבות מה-IPTV והכניסה של ברודקום לתחרות ישירה מול סיגמה על השבבים בממירים של AT&T, החברה איבדה במהירות משווייה וצנחה בכ-90% במשך השנה לאחר מכן.

רכישת קופרגייט תתבצע בפועל יותר כמיזוג מאשר כרכישה רגילה, ולו רק בגלל העובדה שסיגמה מחזיקה בקופתה כ-230 מיליון דולר. עלות העיסקה נראית במבט ראשון כגבוהה יחסית, אולם בהסתכלות על ההתרחשויות בשוק בו פועלת קופרגייט בחודשים האחרונים, ניכרת העלייה בשוויים.

אחת המתחרות העיקריות של החברה - Intellon, שמפתחת שבבים לתקשורת מהירה על-גבי חוטי החשמל, נרכשה בידי את'רוס תמורת 240 מיליון דולר, כאשר בנטרול כ-60 מיליון דולר בקופה זה פחות או יותר העלות של קופרגייט שמזיקה גם היא בקופת מזומנים. כמו-כן, שווייה של חברת Entropic, שמפתחת טכנולוגיה מקבילה לזו של קופרגייט לתקשורת מהירה בבתים (MoCA), כמעט והושלש מאז חודש מארס לכ-185 מיליון דולר כיום.

מבחינת המשקיעים והמייסדים הרי מדובר באקזיט מוצלח למדי, כזה שכבר מזמן לא נראה במקומותינו. בחישוב פשוט, בחברה הושקעו כ-25 מיליון דולר בלבד, מה שמעמיד את ההחזר על פי 8, שכבר מזמן לא ראינו. בעלת המניות העיקרית בחברה היא תמיר פישמן, שמחזיקה בכ-31%. לצידה מחזיקות בחברה גם הקרנות כרמל, אתגר, מוטורולה ונצ'רס, טכנופלס ו-ETV.

מצד המשקיעים, תמיר פישמן ואתגר הן המנצחות הגדולות. הן היו הקרנות שתמכו בחברה בתחילת הדרך, בתקופות בהן היה בלתי אפשרי למצוא משקיע, ועתידות לקבל כעת החזר מכובד על ההשקעה. תמיר פישמן יקבלו בתמורה כ-65 מיליון דולר, קרן כרמל שמחזיקה ב-20%-25% תקבל כ-40-50 מיליון דולר, אתגר תחזיר הביתה בין 20-30 מיליון דולר, והמייסדים, ההנהלה והעובדים יתחלקו בקרוב ל-50 מיליון דולר.