האם הרבעון השלישי ישקף התאוששות באינטרנט?

עונת הדו"חות לרבעון השלישי בפתח, וסקטור חברות האינטרנט ירכז את תשומת הלב של המשקיעים, עם פרסום התוצאות הכספיות של חברות ענק כגון גוגל, יאהו, מיקרוסופט, ו-eBay

עונת הדו"חות לרבעון השלישי בפתח, וסקטור חברות האינטרנט ירכז את תשומת הלב של המשקיעים, עם פרסום התוצאות הכספיות של חברות ענק כגון גוגל, יאהו, מיקרוסופט, ו-eBay. הדו"חות צפויים לשפוך מעט אור על מצבו של שוק הפרסום המקוון המהווה אינדיקטור למצבה של הכלכלה העולמית, כאשר אנליסטים בתחום סבורים כי הרבעון השלישי ישקף את תחילת ההתאוששות. זאת, על בסיס ההערכה שברבעון הקודם הגיע שוק הפרסום המקוון לתחתית.

הרבעון השני של 2009 היה טוב יותר מהרבעון הראשון אך עדיין שיקף את המשבר. גוגל הצליחה להתאושש מהירידה בהכנסות שהציגה ברבעון הראשון, אך עדיין איכזבה את המשקיעים עם צמיחה מתונה בהכנסות. מיקרוסופט, חוותה רבעון גרוע מאוד והציגה ירידה של 29% ברווחי הרבעון השני ויאהו דיווחה על הפסדים גבוהים מהצפוי. ומה ברבעון השלישי? עבור גוגל הוא צפוי להיות מעודד; עבור יאהו ומיקרוסופט - קצת פחות.

גוגל - הנהנית

הראשונה לדווח היא גוגל (15 באוקטובר), ואנליסטים צופים כי הרבעון השלישי ימשיך להעיד על מגמת שיפור אצלה. על-פי בית ההשקעות ברנסטיין, גוגל צפויה להפתיע לטובה את המשקיעים, הודות לדומיננטיות שלה בשוק פרסום צמוד החיפוש, שבהשוואה לענפים אחרים בתחום הפרסום המקוון נפגע פחות, וכן הודות למאמציה של החברה לקצץ בעלויות - אסטרטגיה שהשפעותיה ניכרו ברבעון הקודם.

ברקליס קפיטל מוסיפים כי עסקת שיתוף הפעולה, שנחתמה לאחרונה בין וריזון לגוגל, עשויה להגדיל את נתח השוק של מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד, ולהעלות את מחיר המניה של גוגל. ההערכות בשוק הן כי גוגל תדווח על הכנסות של 4.22 מיליארד דולר, עלייה של 3.6% בהשוואה לרבעון הקודם, המהווים גידול של 4.4% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח למניה צפוי להגיע ל-5.38 דולרים, גידול של כ-9% בהשוואה לרבעון המקביל.

יאהו - המפסידה

על-פי נתונים עדכניים שפרסם ה-IAB (איגוד הפרסום המקוון), ההכנסות מפרסום מקוון בארה"ב ירדו במחצית הראשונה של השנה ב-5% ל-10.9 מיליארד דולר, בעוד שההכנסות מפרסום מבוסס חיפוש התחזקו מעט והגיעו ל-5.1 מיליארד דולר. נתונים אלו מעודדים עבור גוגל, שכ-95% מההכנסות שלה מגיעות מפרסום צמוד חיפוש, אולם הם פחות מעודדים עבור יאהו.

ע"פ ברנסטיין, הרבעון השלישי של 2009 ישקף רבעון פסימי נוסף עבור יאהו, שנשענת על הכנסות מפרסום דיספליי, בהתאם לירידה של 1.1% בהכנסות בתחום במחצית הראשונה של 2009.

ע"פ ההערכות, יאהו תדווח על הכנסות של 1.12 מיליארד ד', ירידה של כ-0.08% בהשוואה לרבעון הקודם, ועל רווח של 7 סנט למניה, ירידה של 30% בהשוואה לרבעון הקודם, ועלייה של 75% בהשוואה לרבעון המקביל.

אולם, בברנסטיין ובברקליס קפיטל אופטימיים לגבי מצבה של יאהו בעתיד הרחוק, על רקע עסקת שיתוף הפעולה שלה עם מיקרוסופט, שעשויה להגדיל את ההכנסות שלה מפרסום, כמו גם התאוששות ענף פרסום הדיספליי.

eBay - מתאוששת

ענקית המסחר המקוון eBay צפויה להצהיר על רבעון מוצלח, לאחר שברבעון הקודם העידה כי המיתון העולמי פגע בה. על-פי ברקליס קפיטל, eBay אמורה ליהנות מהתאוששות מסויימת בזירת המסחר המקוון, כאשר גם היקף התשלומים המקוונים שנעשים באמצעות PayPal, חברה-בת של eBay, צפוי לגדול. ההשפעות של הנפקת סקייפ, החברה-הבת, צפויים להיוודע רק ב-2010.

על-פי ההערכות, eBay תדווח על הכנסות של 2.14 מיליארד דולר, עלייה של 2.3% בהשוואה לרבעון הקודם, ועלייה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה. הרווח למניה יהיה 37 סנט, עלייה של 48% בהשוואה לרבעון הקודם.

מיקרוסופט - מאכזבת

מועד פרסום הדו"חות של ענקית התוכנה (23 באוקטובר) חל יום אחד לאחר השקת מערכת ההפעלה חלונות 7, שצפויה לחזק את תדמיתה. השקה זו, לצד שיתוף הפעולה עם יאהו והשקת מנוע החיפוש החדש בינג, צפויים להיות מורגשים רק ברבעונים הבאים, אולם, יש לציין כי בינג מתקבל באהדה בקרב הגולשים ומומחי אינטרנט, כמו גם עסקת השת"פ.

על-פי First Global, מיקרוסופט סבלה ברבעונים האחרונים מהירידה בהוצאות על IT, שהשפיעו על שוק המחשבים האישיים, אולם ענף זה צפוי להתאושש ב-2010 ולהשפיע על מיקרוסופט באופן חיובי.

ע"פ ההערכות מדובר ברבעון מאכזב נוסף עבורה, לאחר שברבעון הקודם דיווחה על ירידה בהכנסות, בפעם הראשונה בתולדותיה. מיקרוסופט תדווח על הכנסות של 12.41 מיליארד דולר, ירידה של 5.2% בהשוואה לרבעון הקודם, וצניחה של 17.5% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח למניה צפוי להסתכם ב-32 סנט, ירידה של כ-6% בהשוואה לרבעון השני ב-2009, וצניחה של 33% בהשוואה לרבעון המקביל.