המספרים של זוגלובק נחשפים: הרווח התפעולי פחות מ-2%

למרות קצב מכירות של 565 מיליון שקל ומעבר לרווחיות - שיעורי הרווח שוליים ■ זוגלובק שומרת על כוחה בשוק מעדני הבשר, אך מאבדת את ההובלה במעדנים הארוזים ■ זוגלובק: "הנתונים אינם נכונים ואינם מדויקים"

מספרים של זוגלובק נחשפים: מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בין ינואר ליולי השנה הסתכם מחזור המכירות של החברה ב-330 מיליון שקל, המשקפים קצב מכירות שנתי של 565 מיליון שקל.

בתקופה זו הסתכם הרווח התפעולי של החברה בכ-3.8 מיליון שקל בלבד, ואילו הרווח לפני מס עמד על 2.5 מיליון שקל. מדובר בשיעור רווח תפעולי נמוך במיוחד, מתחת ל-2%. יש לציין כי שיעורי הרווחיות התפעולית המקובלים בענף תעשיית המזון עומדים בין 5% ל-10%. השיעור הגבוה יותר אופייני לחברות ממותגות. יחד עם זאת, במקרה של זוגלובק מדובר בשיפור, שכן בשנים קודמות - לרבות בשנת 2007 - הסתכמה פעילות החברה בהפסדים, שלפי הערכות בשוק הגיעו ל-10 מיליון שקל בשנה.

המעדנים הארוזים רווחיים יותר

שנת 2008 היתה שנת מפנה שבה החברה עברה לרווח. המפנה בחברה נרשם לאחר סיום מאבק השליטה בחברה, שבמסגרתו רכשו האחים עמי ויעל זוגלובק את המניות מיתר השותפים ומינו את אלי זוגלובק (הבן של עמי) למנכ"ל, וזאת במקביל למינויו של יורם דר כיו"ר זוגלובק.

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי ב-12 החודשים האחרונים עמד נתח השוק הכספי של זוגלובק בכלל שוק מעדני הבשר (נקניקים, נקניקיות, פסטרמות) על 42.35%, לעומת 41.72% בתקופה המקבילה.

ואולם, למרות העלייה בנתח השוק הכולל של החברה, הרי שמבחינת הקטגוריות השונות שבהן זוגלובק פעילה עולה כי היא רושמת ירידה בנתח הכספי בקטגוריית המעדנים הארוזים, וכן כי החברה לא הצליחה לנצל את משבר מעדנות כדי לחזק את כוחה בקטגוריית המאפה.

למרות שזוגלובק שולטת בשוק מעדני הבשר - קטגוריית המעדנים הארוזים, שהיא קטגוריה ממותגת ורווחית יותר, נשלטת על-ידי טירת צבי של תנובה. לפי סטורנקסט, הנתח הכספי של זוגלובק ירד מ-30.6% ברבעון השלישי 2008, ל-26.2% ברבעון השלישי השנה. בתקופה זו עברה טירת צבי לשלוט בקטגוריה ועלתה לנתח הכספי של 34.8%.

פרט למוצרי הבשר, זוגלובק פעילה גם בקטגוריית המאפים הקפואים ובקטגוריית מוצרים קפואים מהצומח. מנתוני סטורנקסט עולה, כאמור, כי זוגלובק לא השכילה לנצל כראוי את משבר האיכות של מעדנות.

ברבעון הראשון השנה רשמה אמנם זוגלובק שיא בנתח הכספי בקטגוריה שעלה ל-16.6%, לעומת נתח כספי של 10.4% ברבעון המקביל אשתקד. במקביל נחתך הנתח הכספי של מעדנות בכחצי, מ-49.9% ל-25.8%. ואולם, ההישג הזה נשתמר למשך רבעון אחד בלבד ונראה כי הוא נבע יותר מהיעדרות מוצריה של מעדנות מהמדף ולא ממעבר אמיתי של לקוחות.

זוגלובק לא השכילה לצאת עם מהלך שיווקי שינצל את המשבר לטובתה - והתוצאה היא שברבעון השלישי השנה חזרה מעדנות לנתח כספי של 44.7%, בעוד שזוגלובק איבדה חלק גדול מההישג והחזיקה בנתח כספי של 12.5% מהקטגוריה.

לא נגסה בטבעול

בתחום המוצרים מהצומח ולמרות משבר העבר של טבעול של אסם, שחשף השארה בשמש של מוצרים שהיו אמורים להיות מוחזקים בהקפאה - זוגלובק לא הצליחה להגדיל משמעותית את חלקה, והקטגוריה נשלטת בגדול על-ידי טבעול. ברבעון השלישי השנה עמד הנתח הכספי של זוגלובק בקטגוריה על 25.9%, לעומת נתח כספי של 26.4% ברבעון השלישי 2008.

יצויין כי לאחרונה החלה זוגלובק לראשונה לשווק עוף ללא אנטיביוטיקה תחת המותג "טבעוף". בכוונת זוגלובק להרחיב את קו המוצרים ללא אנטיביוטיקה גם למעדני הבשר.

מזוגלובק נמסר כי "הנתונים אינם נכונים ואינם מדויקים. זוגלובק היא חברה פרטית שאינה מציגה את תוצאותיה".

11