מבולבלים: מורגן סטנלי צופה העלאת ריבית, גולדמן זאקס בעמדה הפוכה

הנגיד פישר מבלבל את בנקי ההשקעות האמריקנים, לפחות בטווח הקצר-בינוני ■ מורגן סטנלי: הריבית תעלה ב-0.25-0.5% עד סוף השנה ■ גולדמן זאקס: פישר יותיר את הריבית על כנה - ויתערב בשוק המט"ח

אם נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, רצה לבלבל את הזרים - הוא הצליח. לאחר החלטת הריבית הצפויה אתמול (ב'), בה החליט פישר להותיר את הריבית על 0.75%, בנקי ההשקעות האמריקנים מורגן סטנלי וגולדמן זאקס כבר עדכנו את הלקוחות בסקירות מאקרו, אשר הגיעו לידי "גלובס", והדעות מנוגדות. במורגן סטנלי מעריכים שפישר יעלה את הריבית שוב השנה, ואולי אף פעמיים, בעוד שבגולדמן זאקס סבורים כי פישר יקפיא את הריבית למשך מספר חודשים.

"ברור שהנגיד פישר זהיר ומודאג מהידוק התנאים הפיננסיים מוקדם מדי ולהעמיד את כלכלת ישראל בסיכון", אומרים בגולדמן זאקס. "פישר לא יעלה את הריבית בחודשים הבאים, אלא אם ציפיות האינפלציה יעלו. אנו מעריכים שבנק ישראל ימשיך להתערב בשוק המט"ח כדי למתן את מגמת ייסוף השקל". נזכיר כי אתמול קנה בנק ישראל, לפי ההערכות בשוק, סכום של 30-40 מיליון דולר בלבד סביב שער 3.69 שקלים.

מול גולדמן זאקס ניצב מורגן סטנלי עם דעה הפוכה לטווח הקצר-בינוני. "אנו מעריכים שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25-0.5% עד סוף השנה, ואז הריבית תעלה ב-1.5% נוספים בשנת 2010", אומרים כלכלני בנק ההשקעות. הסיבה להערכה זו של מורגן סטנלי פשוטה למדי: הכלכלנים סבורים כי ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה, אשר עומדות היום על כ-2.3%, מבוססות על הערכה רווחת כי פישר יעלה את הריבית בתקופה הקרובה, ובמידה והוא לא יעשה זאת - ציפיות האינפלציה יעלו והתמונה המוניטרית תשתנה.

בחזרה לגולדמן זאקס - האנליסטים מעריכים שבשנת 2010 תהיה כבר מגמת העלאות ריבית ברורה והדרגתית בשל ההתאוששות הכלכלית הצפויה להתחזק בשנה הבאה. האנליסטים גם מציינים לחיוב את חוזקה של המערכת הפיננסית בישראל ומעריכים כי ההתאוששות הכלכלית בישראל תואץ עם יציאתה של הכלכלה העולמית מהמיתון.

בדבר אחד מסכימים פחות או יותר גולדמן זאקס ומורגן סטנלי - יעד הריבית ב-2010. כאמור, מורגן סטנלי מעריך שהריבית תעלה ל-2.5-2.75% בשנה הבאה, ואילו בגולדמן זאקס צופים כי הריבית תגיע ל-3% עד הרבעון השלישי של 2010, אך לא שוכחים להזהיר מפני תרחיש W: "הסיכון העיקרי הוא ירידה חדה ובלתי צפויה בפעילות הכלכלית, הן בישראל והן בעולם (בייחוד בארה"ב). בתרחיש הזה, בנק ישראל ישמור על ריבית אפסית לתקופה ארוכה הרבה יותר". אך האנליסטים מדגישים כי הם לא מייחסים סבירות גבוהה לתרחיש זה וממשיכים לצפות לחיזוק ההתאוששות הכלכלית.