בעקבות פרשת פנאן: מדוע רשות המסים מתקשה לחקור פרשיות בתחום הספורט?

למבקר המדינה ולמשטרה נמסר בזמנו מידע לפיו בכיר בעולם הכדורסל מחזיק חשבון בנק בשווייץ - אך החקירה הופסקה ■ בנוסף נבלמה דרישת רשות המסים לחקור אנשי עסקים שהיו קשורים לעולם הספורט - והמתריע פוטר

בחדר הכי שמור באגף החקירות של מכס-מע"מ ביפו ישבו בשנת 2002 שני בכירים: דני יחזקאל, ראש תחום מודיעין, וקצין המודיעין הבכיר רפי רותם. יחזקאל סובב את צג המחשב לכיוונו של רותם והראה לו מידע מודיעיני טרי. המקור סווג כמקור מהימן. על-פי המידע, דמות בכירה בעולם הכדורסל הישראלי החזיקה חשבון בנק סודי בשווייץ, ובו כמה מיליוני שקלים. על-פי המידע הראשוני, לא היה ברור מהו טבעו המדויק של חשבון הבנק.

הכנתי תוכנית לביצוע פעילות חקירתית, סיפר יחזקאל לרותם, אבל לא קיבלתי מלמעלה אישור לבצע את הפעולות.

מאוחר יותר, במאי 2005, הועבר המידע הראשוני גם לסנ"צ מלכה ארמן, שהיתה אז הממונה על מודיעין ביחידה הארצית לחקירות הונאה ולראש היחידה באותו זמן, ניצב מירי גולן.

מכיוון שלא נפתחה חקירה ברשות המסים, לא ניתן לדעת האם מדובר בחשבון בנק אישי של אותה דמות, או במעין קופה ב' בחו"ל, כפי שעלתה הסברה (שלא הוכחה), שדרכה משלמים לכדורסלנים, הזרים בעיקר, כחלק משיטת "החוזים הכפולים".

מינוי יוקרתי לראש רשות המסים

אם רוצים לחקור באופן רציני את התייחסות רשות המסים לבעיות מס בענף הכדורסל בכלל ובמכבי תל-אביב בפרט, עם התפוצצותה של פרשת מוני פנאן ומעטפות הכסף, מגיעים בין השאר לדמותו של איתן רוב. רוב היה מנהל אגף מכס-מע"מ, וב-2004 התמנה לתפקיד מנהל רשות המסים. בתקופה שבה מוני פנאן הבטיח תשואות לאנשים מעולם הכדורסל, רוב היה אחראי על גביית מסים כחוק.

רוב, במקביל לקריירה ברשות המסים, הוא עסקן כדורסל בכיר ורב ותק, והוא מכהן עד היום כיו"ר הוועדה המקצועית של איגוד הכדורסל. בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם ב-2006, קובע המבקר מיכה לינדנשטראוס כי רוב קיבל מהאיגוד בחינם מנוי שנתי יוקרתי בהיכל נוקיה למשחקיה של מכבי תל-אביב ביורוליג, ששוויו 7,500 שקל. לרבים ממשחקי היורוליג של מכבי תל-אביב, קבע מבקר המדינה, קיבל רוב כרטיס כניסה נוסף, שבוודאי לא היה נחוץ לו למילוי תפקידו; שווי ההטבה: 5,000 שקל.

רוב היה חייב לדווח על קבלת מנויים אלה, קובע לינדנשטראוס, כדי שהנציבות ורשת המסים יוכלו לבדוק את תקינותם והאם אינם פוגעים בדימויו של השירות הציבורי. לינדנשטראוס ביקר בחריפות את ניגוד העניינים של רוב, על כך שלא דיווח על השתתפותו בישיבות גופי הכדורסל שבהם נדונו גם עניינים מסחריים וענייני מיסוי. לפי הדו"ח, רוב מסר מידע חלקי בלבד בעת שגובשו הסדרים למניעת ניגודי עניינים בין תפקידיו בשירות המדינה לבין תפקידיו באיגוד, ובמידע שמסר הוא "לא דייק".

רוב נמנע מלדווח על הפעילות הכלכלית הנרחבת של האיגוד, וגם לא דיווח שמונה לדירקטור בחברת מינהלת הליגה. "יש לראות בחומרה את כהונתו של רוב כדירקטור במינהלת הליגה ואת אי-דיווחו על כך לגורמים השותפים להכנת ההסדר", נאמר בדו"ח. רוב המשיך להשתתף בישיבות ולקבל פרוטוקולים, למרות ניגוד העניינים הפוטנציאלי.

הדו"ח מגלה כי רוב השתתף באיגוד ובמינהלת גם בדיונים בהיבטי מס, ולפיכך נקבע כי הוא לא עמד בהתחייבותו למניעת פוטנציאל לניגוד עניינים. הוא לא היה רשאי להחליט על דעת עצמו מהי מידתו של פוטנציאל זה, וגם לא יכול היה להסתמך על כך שחלק מהמידע הרלוונטי היה גלוי.

אגב, עם או בלי קשר - ב-2005 הוחלט גם על הארכת משך הקלות המיסוי לספורטאים זרים (מס מרבי של 25% בלבד) מ-36 חודשים ל-48 חודשים. מיותר לציין כי הנהנית העיקרית מאותן הקלות היתה הנהלת מכבי תל-אביב בראשות שמעון מזרחי.

לינדנשטראוס, באמירה שיש לה היום גוון נבואי, סיים את הדו"ח בהמלצה הבאה: "נוכח ממצאי הביקורת, יש מקום כי רשות המסים, בהתייעצות עם משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה, ישקלו את הצורך לבחון את ההחלטות שהתקבלו באגף המכס והמע"מ וברשות המסים בתקופה הנדונה, בעניינים הקשורים בנושאי ספורט, איגוד הכדורסל וחברת מינהלת הליגה וגופים כלכליים ומסחריים שהם קשורים עימם, ובעניין אנשי עסקים שחברים במוסדות האיגוד, כדי לוודא כי ההתחייבויות שנקבעו בהסדרים למניעת ניגוד עניינים מולאו כהלכה".

ההערה של לינדנשטראוס נותרה עד היום לכאורה כאות מתה. נגד רוב, יש לציין, הוחלט שלא להגיש כתב אישום בפרשת רשות המסים, בנימוק של היעדר ראיות.

החקירה נבלמה

אחת הפרשיות המוזרות בתולדות רשות המסים, שנחשפה במוסף G במאי 2007, קשורה למספר דמויות שהיה להן קשר לכדורסל, לקבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב ולחברה הבורסאית גיבור ספורט.

בעלי השליטה (50%) בחברת גיבור ספורט הנדסה בשנת 2002 היו אנשי העסקים רועי גיל ואיתן אלדר (באמצעות חברת גיבור ספורט אחזקות). שותף נוסף שהחזיק חבילת מניות בחברת האם גיבור ספורט אחזקות היה אבנר קופל, המכהן עד היום כיו"ר מינהלת הליגה. חשוב לציין כי לקופל לא היה חלק, בשום שלב, בניהולה של גיבור ספורט הנדסה.

גיבור ספורט הנדסה החזיקה ב-9% ממכבי תל-אביב כדורסל (המניות נמכרו מאוחר יותר לרענן כץ), כך שהשולטים בחברת גיבור ספורט הנדסה היו בעלי עניין בקבוצה של המדינה.

ביוני 2003 מכרו אלדר וגיל את אחזקותיהם בחברה גיבור ספורט הנדסה לשותפם (50%) אמיר נחום, והחברה, בבעלות נחום, שינתה את שמה לאורתם הנדסה.

לאור מידע שהתקבל ביחידת החקירות של מכס-מע"מ, כאילו התבצעו עבירות מס בחברת הבת גיבור ספורט הנדסה, של חשבוניות פיקטיביות, ביקשו חוקרי הפרשה באוקטובר 2003, לזמן לחקירה את בעלי השליטה לשעבר בקבוצת גיבור ספורט אחזקות וגיבור ספורט הנדסה, ביניהם גיל, אלדר וקופל (שעוד קודם מכר גם הוא את מניותיו בחברת האם גיבור ספורט אחזקות). החקירה נבלמה בראשיתה בהנחיה מגבוה, בטענה כי החקירה תוכל להתבצע רק בתנאי שהחוקר ימציא בדל של ראיה הקושר גורמים אלה לפרשה.

החוקרים דרשו חקירה

פרשת גיבור ספורט הנדסה, ופרשיות נוספות, הובילה מ-2004 לתסיסה ביחידת החקירות, עד כדי כך ש-15 חוקרים פנו לשר האוצר אברהם הירשזון ולראש הממשלה אהוד אולמרט, ובקשו לקיים חקירה על המתרחש ביחידה שלהם. הם לא קיבלו תשובה.

רפי רותם, שהנהיג את דורשי החקירה, פוטר על-ידי איתן רוב ב-2005, ומאז איננו עובד. במסגרת תביעה של רותם בבית הדין לעבודה בתל-אביב, שמעה השופטת ורדה סאמט עדויות על פרשה "החקירה שלא היתה" בגיבור ספורט הנדסה ועל פרשיות אחרות. נמסרה עדות מפורשת על בלימת החקירה. מאוחר יותר התברר כי חברת גיבור ספורט היתה אז לקוח של משרד עו"ד סאמט, בעלה של השופטת, אולם מהנהלת בתי המשפט נמסר במפורש כי היא כלל לא ידעה על כך.

גיל ואלדר מכחישים כאילו היו עבירות מע"מ. הם לא נחקרו על-ידי רשות המסים. קופל, כאמור, לא היה מעורב בניהולה השוטף של גיבור ספורט הנדסה.

בחודש יולי 2007 ישב בלשכתו של מבקר המדינה לינדנשטראוס צוות גדול, ושמע מרותם פירוט על טיוח ו/או הימנעות מחקירות נגד כמה בכירים בספורט, כולל בתחום הכדורסל והכדורגל. מה נעשה במידע?

תגובת מבקר המדינה: בתגובה לשאלת "גלובס" מסר היום מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס: "המידע שאתה שואל אודותיו הועבר מיד לאחר אותה פגישה עם רפי רותם לבדיקה במשרדנו. כיוון שהיו מספר היבטים למידע שנמסר, הוא הועבר לטיפולן של כמה מיחידות המשרד.

"באותו שלב התנהלה חקירת משטרה רבת-היקף ברשות המסים על אגפיה השונים. בשלב מסוים, כאשר בדיקות משרד מבקר המדינה היו בעיצומן, נתבקשנו על-ידי משטרת ישראל ועל-ידי הפרקליטות להמתין עם המשך בדיקותינו עד לסיום בדיקתן שלהן, זאת כדי למנוע שיבוש בחקירת המשטרה. נעתרנו לפניית המשטרה, שהגיעה דרך הפרקליטות, והמתנו עד סיום חקירת המשטרה ועד שיוחלט על גורלם ועתידם של כמה מהאישים המעורבים.

"פנינו פניות חוזרות ונשנות למשטרה ולפרקליטות להחיש את סיום החקירה והבדיקה שלהם, כדי שנוכל לסיים גם את הבדיקות שלנו.

"בינתיים טיפלנו גם בנושאים נוספים שיש להם קשר כלשהו לעניין, גם אם לא קשר ישיר, וקיימנו בדיקות לגבי היכל נוקיה (הכוונה לחלוקת כרטיסים חינם למקורבים - מ.ל) ואישים הקשורים בו. בדיקות אלה נמצאות בעיצומן. רק בימים האחרונים הגיע חומר חדש המתייחס גם להיכל נוקיה וגם לאישים שנבדקו בעבר בקשר לרשות המסים. אנו נותנים כיום לבדיקת נושא זה עדיפות עליונה, דהיינו - גם להיכל נוקיה וגם לבדיקת אותם אישים הקשורים בהיכל נוקיה ובאיגוד הכדורסל.

"בשלב זה, כמקובל במשרד מבקר המדינה, לא נוכל לתת פרטים נוספים לגבי הבדיקות שמתקיימות. יחד עם זאת נדגיש כי ב-20 באוגוסט 2009 פנינו לגורמי אכיפה מרכזיים בדבר המלצות שנתנו, כולל גם לגבי העמדה לדין, והסברנו כי אי-העמדה לדין יש בה פתח ממשי לפגיעה באמון הציבור בטוהר המידות בשירות הציבורי ולפגיעה במאמצים הנדרשים לשיקום של אמון הציבור ברשות המסים אחרי הפרשיות החמורות שהתגלו. כמו כן, שלחנו פניות דומות לגורמי האכיפה לגבי איגוד הכדורסל והוועד האולימפי.

"אנחנו בעיצומן של בדיקות, כולל בנושאים הנוגעים למבוקרים מרכזיים, ומעבר לכך לא נוכל לפרט בשלב זה".