אינטרפבליק הפסידה 35.8 מיליון דולר ב-9 החודשים הראשונים של 2009

מנכ"ל חברת אחזקות הפרסום אינטרפבליק, מייקל רות', הודה כי מצב הכלכלה הגלובלית ממשיך להשפיע על החברה וכי הוא צופה התאוששות הדרגתית

קבוצת החברות אינטרפבליק חוותה הפסד נטו של 35.8 מיליון דולר ב-9 החודשים הראשונים של שנת 2009. זאת, לעומת רווח של 56.7 מיליון דולר באותה התקופה אשתקד.

חברת אחזקות הפרסום - חברת האם של סדרת סוכנויות פרסום הכוללת את מקאן-אריקסון ואת DraftFCB - דווקא דיווחה על רווחים בשליש השלישי של השנה הנוכחית, ונהנתה אז מהכנסת נטו של 17.2 מיליון דולר. מדובר, עם זאת, ברווחיות שבצידה התקיימו לא מעט קיצוצים, מה גם שמדובר בפחות מחצי מהכנסת הנטו שעליה דיווחה החברה ברבעון השלישי של שנת 2008 - 38.7 מיליון דולר.

ההכנסות הרבעוניות של אינטרפבליק צנחו מהשנה שעברה לשנה הנוכחית מ-1.74 מיליארד דולר ל-1.43 מיליארד דולר, וב-9 החודשים הראשונים עמדה ההכנסה על 4.23 מיליארד דולר - ירידה לעומת הסכום באותה התקופה בשנת 2008: 5.06 מיליארד דולר. עד כה ירדו ההכנסות האורגניות של אינטרפבליק בשנה הנוכחית ב-11.8% בהשוואה לאותה התקופה אשתקד.

בשיחת ועידה שניהל עם אנליסטים שונים, אמר מנכ"ל אינטרפבליק, מייקל רות', כי מצב הכלכלה הגלובלית ממשיך להשפיע על החברה. לדבריו, הלקוחות מקטינים את עול הפרסום שהם מטילים על סוכנויות הפרסום ומגזרים כגון הטכנולוגיה, התקשורת והרכב.

מבחינה גיאוגראפית מיישרת אינטרפבליק קו עם מתחרותיה: היא מדווחת על "רכות" בשווקי חוץ כגון גרמניה, ספרד ואיטליה.

פגיעה בסקטור הטכנולוגיה והרכב

"נראה כי קצב ההתאוששות יהיה הדרגתי", אומר רות'. עמדתו זהירה יותר מזו של מנכ"ל פובליסיס, מוריס לוי, שהצהיר לאחרונה כי ההתאוששות בשוק הפרסום החלה זה מכבר. לוי אף חזה נתוני צמיחה חיוביים כבר באמצע שנת 2010. עם זאת, נראה כי חברת האחזקה המבוססת בפריז מתמודדת עם המשבר טוב יותר ממתחרותיה: היא דיווחה על ירידות חד-ספרתיות בהכנסותיה ברבעון הנוכחי. קבוצת אומניקום המבוססת בארה"ב דיווחה בשבוע שעבר כי הכנסותיה בארה"ב צנחו ברבעון הנוכחי בכ-13%, וכי הכנסותיה בחו"ל באותה התקופה צנחו בכ-16%.

"מקאן נפגעה באופן הקשה ביותר מהעניינים הקשורים לתעשיות הטכנולוגיה והרכב", אמר רות' לאנליסטים. ועדיין, "אנו מתמידים באמוננו בוורלדגרופ", הוסיף, ואמר כי רשת הסוכנויות עובדת במרץ על חיזוק ביצועי מקאן בברזיל. לדברי רות', DraftFCB היא החברה הנהנית מהביצועים הטובים ביותר בקבוצה.

הוא פירט באוזני האנליסטים את החברות החדשות המוצלחות ביותר בקבוצה, ובכללן דויטש שזכתה לאחרונה בתקציב פולקסווגן, מאלן שחטפה את תקציב זאפוס וחברת R/GA שזכתה בתקציב המחלקות הדיגיטליות של מסטרקארד וטאקו בל.

רכישות לא על הפרק

אינטרפבליק, המעסיקה כ-40 אלף עובדים, דיווחה על תשלום 23.4 מיליון דולר דמי פיצויים ברבעון הנוכחי וסכום של 94.9 מיליון דולר בפיצויים בשנה הנוכחית עד כה.

מנהל מחלקת הכספים בקבוצה, פרנק מורגנתאלר, ציין בשיחת הוועידה כי החברה מתכוונת לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר בנושא הפיצויים ברבעון הרביעי, וזאת מתוך ציפייה כי הסכום שישולם במשך השנה כולה יהיה גבוה ב-50 מיליון דולר מזה ששולם בשנת 2008.

לדברי מורגנתאלר, רכישות אמנם אינן בראש סדר העדיפויות של אינטרפבליק, אך החברה מוכנה עדיין לבצע עסקאות בדרום אמריקה ואולי אפילו להוסיף לעצמה כמה נכסים דיגיטליים קטנים יחסית. עם זאת, החברה "סירבה לכמה הצעות", הוסיף מורגנתאלר.

בנקודה מסוימת במהלך השיחה הגיב רות' לשאלת אחד האנליסטים והביע תסכול מסוים בנוגע ל"נושא הכללי של איך מגיבים הלקוחות לעסקינו". לדבריו, "ברור שהלקוחות מחפשים יותר עבור פחות". רות' אף ביקר את תהליכי סקירת הסוכנויות של הלקוחות.