מירי רגב: "לא יכול להיות שהאזרח בישראל ייקח משכנתא עבור מים"

(עדכון) - ח"כ גפני ממשיך להיאבק בגזירות המים - יגיש הצעת חוק להשבת הפיקוח על תעריפי המים לידי ועדת הכספים ■ הגמלאים לרה"מ: אם תייקר המים לקשישים הם ייאלצו לבחור - כדור או כוס מים

"לא יכול להיות ששר התשתיות, פואד, מגיע לוועדת הבדיקה הממלכתית לנושא המים, ומה שיש לו להגיד, הוא 'אני מבקש מכם כוס מים. בשנה הבאה אולי אני אבקש מכם קולה. זה יהיה יותר זול'", כך אמרה ח"כ מירי רגב (קדימה), בפתח דיון במשק המים, בוועדה לביקורת המדינה, שהתקיים ביוזמתה.

"מה שקורה כאן בנושא המים, הפך לפארסה, וכולם יסכימו עם זה". כך אמר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, חה"כ יואל חסון. לדברי חסון, בית המחוקקים הוא שצריך לקבל החלטות עקרוניות בנושא כה משמעותי ועקרוני כמו משק המים, ולא הפקידים.

רגב הציעה ליזום הצעת חוק פיקוח על המים, שיישבו בו נציגי ממשלה ונציגי ציבור. "שר האוצר ורשות המים הם שמחליטים על המחירים. לא יכול להיות מצב כזה. צריך שהכנסת תפקח על מחיר המים, ומחיר המים יהיה אחיד. לא יכול להיות שהאזרח במדינת ישראל ייקח משכנתא עבור מים. זה מוצר בסיסי, קיומי", אמרה רגב.

"האם המחיר שנקבע הוא מחיר הפקת המים או מחיר גרעונות העבר , וכל שאר הדברים שמכניסים למחיר המים. אין שקיפות במחירי המים. הבאנו שמונה מומחים בנושא מצב משק המים ולא היתה הסכמה שאכן כצעקתה בנושא המים, וגם בשאלה ממה מורכב מחיר המים".

גפני מנסה לבטל את גזירות המים

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, ממשיך לפעול ברמה של חקיקה לבלימת הגזירות על הציבור בנושא המים. לאחר שבשבוע שעבר הגיש גפני הצעת חוק פרטית להקפאת היטל הבצורת במשך חודשי החורף, הוא עומד להגיש השבוע הצעת חוק להשבת הפיקוח על תעריפי המים לידי ועדת הכספים.

נזכיר, כי ב-2006 החליטו בחוק ההסדרים להסיר את הפיקוח הציבורי, שהתקיים בוועדת הכספים, מהמים. הכוונה להגיש את הצעת החוק הועלתה היום (ב') במהלך ישיבה של ועדת הכספים. בראיון ל"גלובס" מסביר גפני, כי הוא פועל לכך שלא יהיה ייקור של 40% ומעלה בתעריפי המים, שכן "אספקת המים היא שירות חיוני שהמדינה צריכה להיות מעורבת בו, והכנסת צריכה לפקח עליו. אני חושב שלא נכון שבשכונת התקווה ובכפר שמריהו ישלמו אותו מחיר על המים. המים צריכים להיות מפוקחים, נקודה. מים זה כמו לחם והלחם נמצא בפיקוח", אמר גפני.

לדבריו, ברגע שיש פיקוח ציבורי, גם הממשלה חושבת אחרת וגם מועצת המים חושבת אחרת.

* כמה סיכוי יש להצעה הזאת לעבור ולהפוך לחוק?

"זה יהיה סיפור ארוך. אני אבדוק את התגובות באוצר ובתשתיות, ואני צופה קשיים מכיוון האוצר".

* אם המהלך יצליח והפיקוח יחזור לידי ועדת הכספים - באיזה שיעור אתה מצפה להפחית את תוכניות הייקור, מ-40% עכשיו לאיזו רמה?

"אני בדיונים על זה מול משרד האוצר ומשרד רה"מ וזה לא נכון שאקיים את הדיונים האלה דרך התקשורת".

באשר להצעת החוק שהגיש גפני בשבוע שעבר בעניין הקפאת היטל הבצורת, הוא מעריך כי היא תגיע לדיון במליאת הכנסת ביום רביעי, ו"נקיים הליך מזורז של חקיקה", הוא אומר.

הגמלאים לרה"מ: אם תייקר לנו המים נבחר - כדור או כוס מים

הסתדרות הגמלאים פנתה לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר שטייניץ בבקשה לא להחיל את העלאת תעריפי המים על קשישים.

בפנייה ציין יו"ר הסתדרות הגמלאים, גדעון בן ישראל, כי "כבר כיום מתלבטים קשישים רבים בין תרופה לפרוסה, ועכשיו תהיה ההתלבטות בין כדור לכוס מים, שהוא מוצר עוד יותר בסיסי אפילו מלחם".

לדבריו עלה מספר הקשישים העניים השנה ב-2% ועומד על רבע מכלל הקשישים בארץ. עוד לדבריו, 75% מכלל הקשישים נמנים עם שלושת העשירונים הנמוכים במשק. "להעלות את מחיר המים ביותר מ-40% זו גזרה שציבור הקשישים לא יעמוד בה" אמר בן ישראל.