לעצור את ההשמנה

מיקומה של ישראל במקום השלישי בעולם בהשמנת ילדים, הוא סכנה חמורה

על-פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, כמיליון ישראלים, כלומר, אחד מתוך שבעה אזרחים, סובלים מסוכרת או נמצאים בדרך הבטוחה-כמעט לחלות בסוכרת. הנתון הזה הוא לא "עוד נתון סטטיסטי". מדובר במגפה של ממש. ואם זה לא מספיק, האופק קודר ומאיים יותר. סוכרת מסוג 2, מחלה שנובעת מתזונה לקויה, ושהייתה בעבר נחלתם הבלעדית של המבוגרים, הופכת לשכיחה יותר ויותר בקרב ילדים.

רבים מהמחקרים מצביעים על ההשפעה האדירה שיש לפרסומות על הרגלי התזונה הגרועים של ילדים רבים, ועל מגיפת ההשמנה שבאה בעקבות הרגלים אלו. רוב הפרסומות בתחום המזון מתמקדות באוכל שומני, בממתקים, בנשנושים, בשתייה ממותקת ובעוד מזונות לא-בריאים.

הקרב על תודעתם של הילדים - אשר נמצאים בתחילת תהליך האבחנה בין המציאות לבין הפנטזיה - שמתנהל בשילוב של סוללות סוקרים, מהנדסי מזון, יח"צנים, פרסומאים וידוענים, לא משאיר הרבה סיכוי לילדים ולבריאותם. על מנת להביא לשיפור יסודי ובסיסי של המצב ולבלום את המגיפה, חובה לשנות את כללי המשחק בכל הנוגע לפרסום מזון לא-בריא, שקהל היעד שלו הוא הילדים.

בחודשים האחרונים קיים צוות בראשותי מספר פגישות עם גורמים מקצועיים במשרד הבריאות על מנת לנסח כללים ברורים ואחידים לפרסום מזון. כללים אלו יועברו בקרוב למועצת הרשות השנייה, במטרה ליישמם בשידורי ערוצי הטלוויזיה המסחריים.

העיקרון המנחה אשר עומד בבסיס כללים אלו, הוא להביא לשינוי תודעתי בקרב הצופים ולעודד תזונה שקולה, מאוזנת ומגוונת של כולנו, ובפרט של ילדינו. כנגד הטענה להתערבות יתרה מצידה של המדינה בתוכני הפרסום, יש לקבוע נחרצות - מצבים חריגים דורשים פתרונות יצירתיים ויוצאי דופן.

ניסוח הכללים והסדרת תחום הפרסום הם רק חלק מפתרון הבעיה. שינוי המצב יושג רק על-ידי פעולה משותפת ומשולבת של ההורים, מערכת החינוך, נציגי הציבור, אנשי מערכת הבריאות ורבים נוספים.

מיקומה של ישראל במקום השלישי בעולם בהשמנת ילדים, מחייב מתיחת קו ולקיחת אחריות מערכתית. השמנה בילדות היא גורם סיכון מובהק להשמנה בגיל מבוגר, לחולי, לנכויות, לקושי כלכלי ולנטל על המשפחה ועל מערכת הבריאות.

בספר פינוקיו, נלקח פינוקיו על-ידי עסקן חלקלק לפארק שעשועים שבו הכול מותר. האווירה קצבית, מלאת פיתויים והנאות. ממש כמו בפרסומות. לבסוף, הופך שם פינוקיו לחמור. הגיע הזמן לקצת מוסר השכל.

הכותבת היא סגנית שר התעשייה, המסחר והתעסוקה והאחראית על תחום הצרכנות במשרד