המרכז שייך לצעירים

עשרות סטארט-אפיסטים צעירים מהרצליה ינסו בחודשים הקרובים להחיות את מרכז העיר במסגרת תחרות מקורית שעורכת העירייה, השולחת אותם לעשרה עסקים ברחוב הראשי, כדי לנסות לחדש את בתי העסק, להעלות את הבולטות ולשפר את תדמית העיר * אחוזה, סוקולוב מאחוריך

וף לדיבורים על תחיית מרכזי הערים: ב-2010 מסתמן מעבר מהפן התיאורטי לפן המעשי של מגמת חיזוק הרחוב המסחרי. הרצליה אומנם לא נמנית עם הערים שזכו בפיילוט של משרד הפנים לחידוש מרכז העיר, אבל בשבועות האחרונים החלה העירייה ביישום רעיון יצירתי שבמסגרתו נערכת תחרות בין סטודנטים וצעירים מקומיים על חידוש בתי עסק ברחוב המסחרי הראשי.

בתחרות, שנערכת כפיילוט שנתי, מתמודדים עשרה צוותים שבכל אחד מהם שודך עסק שפועל ברחוב סוקולוב או בסביבתו עם סטודנטים או צעירים בני 20-30 מהרצליה, שהם בעלי סטארט-אפ. על מנת לעודד את השתתפות הצעירים, הוחלט שהצעירים מהצוות המנצח יקבלו משרד באחד הפסאז'ים של רחוב סוקולוב ללא דמי שכירות לתקופה של חצי שנה, להפעלת הסטארט-אפ שלהם.

תחילתו של הרעיון לפני שלוש שנים, אז פנתה ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, לרן וולף, המחזיק בחברת רן וולף תכנון אורבני וניהול פרויקטים. החברה מתמחה בפרויקטים של התחדשות עירונית, עם ניסיון בפרויקטים כמו נמל תל אביב, מתחם התחנה ונמל יפו. גרמן ביקשה מוולף להקים מינהלת שתתחזק את השיפוץ שביצעה העירייה ברחוב סוקולוב בהשקעה של כ-40 מיליון שקל ב-2006, שכלל טיפול בתשתיות הפיזיות של הרחוב.

לפני שבעה חודשים הקים וולף את מינהלת מרכז העיר, וזו החליטה כמאמץ ראשון לטפל בעשרה עסקים ממרכז העיר, וליצור בהם מהפך תדמיתי. פיילוט זה יהיה שנתי, כך שבכל שנה תעבוד המינהלת עם עשרה עסקים נוספים מרחוב סוקולוב וסביבתו. מטעם העירייה אחראית על הפיילוט העוזרת האישית של גרמן, פנינה קורן.

את הסטודנטים והצעירים בחרה המינהלת באמצעות קול קורא שהתייחס לכאלה המתגוררים בעיר ושכאמור מנהלים סטארט-אפ. הפיילוט נעשה בשיתוף עם מועדון היזמות של המרכז הבינתחומי הרצליה, שמספק תמיכה אקדמית וצוות מנחים וכן בשיתוף מט"י (מרכז לטיפוח יזמות עסקית) רעננה, שיספק 20 שעות ייעוץ לכל עסק.

עשרת העסקים שמשתתפים בפיילוט הראשון כוללים את בית הקפה שירי'ס קפה אספרסו בר, יוגורטריית פסיפלורה, סניף של רשת חדרי הכושר לנשים Curves, חנות מוצרי הטבע הילה בטבע, חנות הבגדים ג'ונס לגבר, חנות כלבו שוחט, החנות בגדי הריון, החנות ג'ונס בגדים, פיצריית סלסטה פיצה וחנות ההלבשה התחתונה טירוף הגוף.

מעונות סטודנטים

במקביל, עובדים במינהל על פרויקטים ארוכי טווח ברחוב סוקולוב, למשל הקמת מעונות סטודנטים על-ידי יזמים והקמת מרכז בילוי בתחנה המרכזית, בשיתוף נצבא. אלה מהווים המשך לפרויקטים שכבר ביצעה העירייה במרכז העיר, שכללו השקעה בעוגנים תרבותיים, כמו שיפוץ בית האזרח והפיכתו למשכנו של אנסמבל תיאטרון הרצליה, והקמת הסינמטק במבנה קולנוע סטאר הישן.

הפגישות הראשונות בין בעלי העסקים והסטודנטים התקיימו בשבועיים האחרונים, וכחלק מהפיילוט קיבל כל אחד מעשרת הצוותים תקציב של 3,000 שקל לקידום העסק ולביצוע אקט שיווקי. למרות שרק צוות אחד יזכה, כל עשרת הצוותים ימשיכו לקבל ליווי מהמינהלת גם ב-2011, ותיבנה להם תוכנית עסקית. "לעסקים במרכז העיר יש מוצר טוב ופוטנציאל שלא מומש", אומרת איריס קינן, ראש מינהלת מרכז העיר, "אנחנו טוענים שלא משנה כמה זמן נהיה ברחוב, לא נצליח להביא 300 עסקים חדשים לסוקולוב - צריך לעבוד עם העסקים הקיימים, ולממש את הפוטנציאל שלהם. הם מציעים מוצרים שהקהל ההרצלייני רוצה לצרוך, וזה טוב שהם יהיו לצד רשתות ידועות יותר ולצד המותגים שנצליח להביא. המטרה להחזיר את כוח הקנייה של הצעירים למרכז העיר וגם להשאיר אותו שם".

מרכז העיר של הרצליה הפסיד בשנים האחרונות את מרבית קהל הקונים שלו לקניון שבעת הכוכבים, אבל בעירייה אופטימיים שדו-קיום בין הקניון והרחוב הוא אפשרי. "אנחנו משתדלים להביא לכך שהעסקים בסוקולוב ירצו לקבל את מה שאנחנו רוצים לתת להם", אומרת גרמן, "וזה כולל גם שיפוצים, תדמית חדשה ופעילויות. יש לנו בעיר שני קניונים - קניון שבעת הכוכבים וקניון ארנה, ואין ספק ששבעת הכוכבים נתן מכה לעסקים במרכז העיר, ואולי גם הקניונים בערים שמסביב. אבל אם ניקח דוגמא מחו"ל, איפה בפריז, בלונדון או בניו יורק אנשים אוהבים להסתובב? ברחובות. הרעיון הוא שמרכז העיר ייתן מענה לכל צורכי האדם בתחום התרבות ושעות הפנאי, ואין ספק שהקנייה היא חלק מהכיף של כולנו. אבל כדי שאדם באמת ייכנס לחנות זו צריכה להיות חנות מושכת. גם אם הרחוב יהיה מלא בתי קפה, הקונה לא יחזור אם לא יהיו חנויות אטרקטיביות. מבחינתנו המרכז יחיה כשיהיה בו תמהיל נכון של בתי קפה, מקומות לבילוי תרבותי, חזות יפה ואסטטית וחנויות מושכות.

"החלק הזה של הפיכת החנויות לאטרקטיביות, עליו אנחנו עובדים כרגע, הוא מאוד קריטי. ברחוב מתאפשרת סימביוזה בלתי רגילה: כשאתה בא לקנות אתה גם יושב בבתי הקפה, וכשאתה רואה סרט אתה גם קונה, וכשאתה מגיע לסרט אתה גם יושב בבתי הקפה. האלמנטים האלה שזורים זה בזה ויוצרים חיים של מרכז עירוני", אמרה גרמן.

ג'ני דרור היא בעלת העסק "פסיפלורה" שבשדרות ח"ן, סמוך לרחוב סוקולוב, והיא מבין משתתפי הפיילוט. העסק, ששוכר שטח של 22 מ"ר, משלב סחיטת מיצים טבעיים, קפה ויוגורט. "במצב הנוכחי תנועת הקונים במרכז העיר היא חלשה", היא מספרת, "אנשים באים לפה בשביל סידורים, אבל אי אפשר להגיד שיש להם פה את חוויית הקניות שהם פוגשים בקניון. לדעתי, אם היו פה יותר רשתות אופנה ומזון זה היה תורם לעסקים הקטנים. מה שארצה לשפר במסגרת הפיילוט הוא את נראות העסק ובעיקר את המודעות אליו. לדעתי זה אפשרי גם אם העסק אינו בתוך קניון".

איך עושים זאת

גם יעל בן-חור, בעלת חנות מוצרי הטבע "הילה בטבע", משתתפת בפיילוט. העסק שלה יושב על 40 מ"ר ברחוב סוקולוב זה ארבע שנים, ולדעתה "אפשר בקלות להחזיר את מרכזי הערים לרמתם בימי התהילה שלהם בשנות ה-80. מבחינת העסק שלי, ישבתי עם הסטודנטים שצוותו אליי וזרקנו רעיונות שקשורים לא רק בשיפור הנראות של העסק, אלא שקשורים גם בשיווק, כולל מועדון לקוחות ואינטרנט. לרחוב סוקולוב יש פוטנציאל רב, אבל צריכים לגרום לאנשים להבין את זה. אפשר, למשל, לעשות הפנינג לקראת הקיץ, והכוונה היא לא להוריד את הרחוב לרמה של שוק, אלא להביא אותו לרמה של דיזנגוף בתל אביב וביאליק ברמת גן. ברחוב חובבי ציון בפתח תקוה יש הפנינג כל יום, וזה גורם לרצות לגעת בחנויות. גם לרחוב סוקולוב מגיע".

גיא גורן בן ה-24, סטודנט למינהל עסקים שנה שלישית במרכז הבינתחומי בהרצליה, צוות יחד עם חבריו לידור בק ויונתן מלי ל"הילה בטבע" במסגרת הפיילוט. הוא מציע, מעבר לשיפור השיווקי של העסק הספציפי, להפעיל פעילויות כמו מופעים שיחזירו את האנשים שלא נוטים להסתובב במרכז העיר, וכך להגביר את התנועה שתגרום להצלחת העסקים. "אפשר גם לפתוח מרכזי בילוי עם פעילויות בידור, פנאי ודוכנים", הוא מוסיף, "שיפותחו בתהליך יותר אינטנסיבי, כך שלאורך זמן ניתן יהיה ליצור מרכז הומה יותר ועם אווירה שיותר מאפיינת את הפוטנציאל שיש להרצליה. צריך ליצור פה פעילויות נוספות שימשכו את הצעירים, כך שאפשר יהיה למצות גם את הקהל הצעיר באזור".

בק בן ה-25 הוא סטודנט למינהל עסקים שנה ראשונה במכללה האקדמית נתניה, מתגורר בהרצליה ושותף בסטארט-אפ A2Z, שעוסק בשיווק בינלאומי באינטרנט. לדבריו, המודל לחיקוי הוא רחוב אחוזה שבעיר השכנה, רעננה. "אחוזה הוא רחוב עם גידול של עסקים, ואם הם קמו, כנראה שיש לכך סיבה", הוא אומר, "השאיפה היא להיות דומים להם ואפילו יותר מפותחים, בכל הרמות. תקציבים יש, רעיונות יש, ואפשר להגיע לרמה מאוד מכובדת של עסקים קטנים במרכז העיר. אין סיבה שהקניון או אזור העסקים של הרצליה פיתוח ייקחו את כל התהילה ברמה העסקית. רחוב אחוזה, למשל, מתמודד היטב מול קניון רננים".

מלי בן ה-29 הוא מהנדס תעשייה וניהול ועוסק באופן פרטי בהנחיה עסקית לעסקים קטנים. בהתייחסו לטיפול ב"הילה בטבע" הוא אומר, כי "נבנה לעסק פלטפורמה אינטרנטית, כשהמטרה העיקרית שלנו היא הגדלת המכירות עם תוכנית עסקית מפורטת ועם תקציבים שעם הזמן נגייס, וכך נביא את העסק לשגשוג למרות התקציב המאוד מוגבל. זו ההזדמנות שלנו להוציא את מרכז העיר מהמשבר שאליו הוא נקלע מאז פתיחת שבעת הכוכבים".

האם על קניון שבעת הכוכבים להתכונן לפייט מכיוונו של רחוב סוקולוב? לדברי גרמן, "אני לא רואה את זה כמלחמה. לקניונים יש זכות קיום, והם תמיד יהיו מוצלחים. מרכזי הערים והחנויות שבהם לא צריכים להתחרות בחנויות הקניון. בחו"ל יש מקום לחנויות מרכז העיר ולחנויות הקניון. אם החנויות במרכז העיר יהיו אטרקטיביות, הן יעמדו בזכות עצמן מבלי להתחרות באף אחד".