מזונות מסבא וסבתא

לאחר 21 שנות תשלום לאישה ולילדים המשותפים, קיבל א' תביעה חדשה: מהנכדים

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי היא מומחית לדיני משפחה

לאחר 21 שנים רצופות של תשלום מזונות, הבן הצעיר השתחרר סוף-סוף מהצבא, ואבי מרמת-גן חשב לתומו שהוא יכול להתרווח וליהנות מהפנסיה שלו בשקט. אין להיפלא איפה מתדהמתו כשכעת בגיל 63 שוב קיבל לידיו תביעת מזונות חדשה, והפעם תביעה שהוגשה בשם נכדיו מבנו הבכור על-ידי אשתו של הבן, אשר זה עתה התגרשה ממנו.

האמנם יכולים נכדים לתבוע מזונות מהסבא? התשובה היא כן, אך רק בתנאים מסוימים. סבא וסבתא אינם תחליף להוצאה לפועל, ולא ניתן לחייב אותם במזונות בכל פעם שבנם לא משלם. גם אם יש הרואים בכך צדק פואטי, בבחינת "אם הייתם מחנכים את הבן שלכם כמו שצריך, הוא היה דואג לשלם מזונות", הרי שאין זאת החשיבה המשפטית.

משום כך, אם בית המשפט מחליט כי יש מקום לחייב את הסבים במזונות, הוא פונה לסבא וסבתא משני הצדדים, וגם הורי האם מחוייבים להשתתף בתמיכה הכלכלית, אם מצבם הכספי מאפשר זאת.

במילים אחרות, גם אב שמגדל את ילדיו במשמורתו, ואינו מסוגל לפרנס את הילדים מסיבות אוביקטיביות, יכול לתבוע את הורי האם למזונות, וכשהאם תובעת מזונות עבור הילדים - היא צריכה להפנות את התביעה גם אל הוריה ולא רק אל הורי האב.

כדי להגיע למצב שבו בית המשפט מחייב את הסבים במזונות, על הנכדים לעבור מספר משוכות. ראשית עליהם להוכיח כי אין בידי הוריהם לספק את צרכיהם, כלומר חייב להיות מצב קיצוני שמונע מהם את אפשרות הגביה מההורים. כך, לדוגמה, בשנים האחרונות חייב בית המשפט את הסבים לשלם מזונות לנכדים כאשר האב נעלם לחו"ל ולא ניתן היה לאתרו כדי לגבות ממנו מזונות, וכן במקרה של נכות או מחלה קשה של האב אשר מונעת ממנו לפרנס את המשפחה.

בנוסף בית המשפט בודק שלסבים יש אפשרות כלכלית לעמוד בתשלום המזונות מבלי שזה יביא אותם עצמם לחרפת רעב. בית המשפט לא נוטה לחייב זוג קשישים שחי על קצבת ביטוח לאומי לשלם מזונות לנכדים, וברוב המקרים שבהם התקבלה תביעת מזונות מהסבים - בית המשפט הדגיש כי מדובר באנשים אמידים, בעלי הכנסה, שחיים בדירה משלהם ללא חובות יוצאי דופן.

החוק שלפיו מחוייבים הסבים במזונות הילדים הוא חוק כללי שעוסק בחובה של אדם לתמוך כלכלית בבן משפחתו אם בן המשפחה אינו מסוגל לכלכל את עצמו, או לקבל תמיכה מבן משפחה קרוב יותר. לפיכך מכוח אותו חוק מתאפשר גם המצב ההפוך, בו סבים יכולים לתבוע מזונות מנכדים בגירים אם הם מגיעים למצב כלכלי קשה ואין להם אפשרות לתבוע את ילדיהם, אך ככל הידוע עד היום טרם הוגשה תביעה כזאת.

חיוב הסבים במזונות מעורר התנגדות לא מעטה, לא רק בגלל ההכבדה הכלכלית על אנשים בגיל שבו הם היו אמורים כבר לדאוג בעיקר לעצמם וליהנות מפרי-עמלם רב-השנים, אלא גם משום שכנגד החובות המוטלים עליהם - הסבים לא מקבלים זכויות.

בשנים האחרונות נדחו לא מעט תביעות של סבים וסבתות שאינם נמצאים בקשר עם נכדיהם מכיוון שילדיהם מונעים זאת עקב סכסוכים משפחתיים שונים, ובית המשפט קבע שוב ושוב כי לסבים אין מעמד משפטי המאפשר להם לכפות על ההורים להפגיש את ילדיהם עם הסבים.

בשבוע שעבר הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק הנקראת "זכות קטין לקשר עם קרוביו" מאת חבר הכנסת אילן גילאון, לפיה לסבים ולסבתות תהיה זכות עמידה משפטית שתאפשר להם לדרוש להמשיך את הקשר עם נכדיהם, גם כאשר הורי הנכד מתנגדים לכך.

הצעות דומות הונחו על שולחן הכנסת מאז הכנסת ה-16, ולא עברו, ולפיכך ספק רב אם הצעה זאת תואיל, ולפי שעה נראה כי המצב בו לסבים חובות אין זכויות ייוותר על כנו.

לקשר במייל: lihi@divorceinfo.co.il