מפריחים בלון וגוזרים מיליונים? יחזקאל כליף, בעל השליטה בשותפות הנפט זרח, מכר מניות ב-10 מיליון שקל

כליף מכר 80 מיליון מניות בשער של 12-13 אגורות למניה והקטין את החזקותיו ב-35% ■ המניה מגיבה בירידות שערים למרות דיווח חיובי שהוציאה לבורסה, לפיו גינקו תחל לבצע סקר סייסמי ברישיון "גוליבר" ■ חם בזירת השמועות: 1,100 הודעות היום בפורום גבעות בגלובס

מדוע יחידות ההשתתפות של זרח יורדות בבורסה למרות חדשות חיוביות לכאורה מצד החברה? התשובה נמצאת בידיו של יחזקאל כליף, בעל השליטה בחברה שהחליט גם הוא למכור מניות, בדומה לגיאולוג של רציו שמכר בדצמבר האחרון את מלוא מניותיו והפיל את המניה.

כאשר בעל עניין מוכר את מניותיו בשעה ששותפות חיפושי הנפט מדברת על רישיונות חדשים, ביצוע סקרים סיסמיים ואף מבחני הפקה באזור ים המלח - הדבר לא מניח את דעת המשקיעים, שרואים במהלך כצעד של אי-אמון בחיפושי הנפט והגז.

כליף מכר אתמול (ד') בעסקאות מחוץ לבורסה 65 מיליון יחידות של זרח במחיר של 13 אגורות למניה ומכר בבורסה 15 מיליון מניות בשער של 12.25 אגורות, קרי בהיקף כולל של 10.28 מיליון שקל. במקביל, הוא רכש כמות קטנה של 13 אלף מניות במחיר של 12.9 אגורות למניה, כלומר בהיקף כספי של 1,677 שקל; כך שבסיכום הפעולות כליף הקטין את החזקותיו ב-35% וגזר לכיסו יותר מ-10 מיליון שקל. הוא מחזיק היום בכ-11% מהון המניות של זרח.

זרח מחזיקה ב-50% מקידוח "צוק תמרור 4" (הנמצא בקרבת ים המלח), בו היא נערכת לביצוע מבחני הפקה בתקופה הקרובה. ההערכות הראשוניות של החברה, על פי סקרים סיסמיים שנערכו בעבר, מדברות על כ-6.6 מיליון חביות נפט באזור.

זרח, יחד עם גינקו, קיבלה השבוע היתר לחיפוש נפט וגז מצפון לעיר ערד, שיקרא "אורלי", ובים קיבלו זרח וגינקו היתר חיפושים שהשם שהוענק לו הוא "גוליבר" (כפי הנראה בשל שטחו הגדול, שמוערך ב-900 קמ"ר). שטח רישיון זה ממוקם ברצועה במרחק של כ-10 ק"מ מהחוף, בין ראשל"צ לחיפה.

היום הודיעה זרח, כי גינקו כבר חתמה על הסכם הבנות עם המכון הגיאופיסי לישראל על הזמנת סקר סייסמי ב"גוליבר", אשר מטרתו לאמת ולמקם מבני נפט וגז, תוך מתן עדיפות לאיתור מלכודות נפט. עלות הסקר מוערכת בכ-20 מיליון שקל. המכון הגיאופיסי, יהיה אחראי על תכנון וביצוע הסקר וכן על עיבוד ופיענוח של מימצאיו.

רצועת המים הרדודים ב"גוליבר" מהווה מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת מטרה לחיפושי נפט וגז, אולם בשל העדר מיפוי סייסמי במים הרדודים בגלל חוסר ציוד מתאים לא ניתן היה לאתר מלכודות נפט וגז באזור זה. כיום כבר ישנן שיטות המאפשרות ביצוע סקרים סיסמיים מפורטים גם במים הרדודים, ומכאן תקוות זרח וגינקו לתגלית באזור.