אסם תרכוש מקיבוץ לוחמי הגטאות 42% מטבעול לפי 1.1 מיליארד שקל

החזיקה לפני העסקה 58% ■ שווי החברה קפץ פי 20 מאז נכנסה אסם לטבעול לפני כ-15 שנה ■ העסקה ב-2006 כבר שיקפה לחברה שווי של כמיליארד שקל - ולפי פרסומים, בעקבותיה זכה כל חבר קיבוץ במאות אלפי שקלים

קבוצת אסם רוכשת מידי קיבוץ לוחמי הגטאות את יתרת מניותיו בחברת המזון טבעול - כך נודע ל"גלובס". אסם פנתה לאחרונה לקיבוץ, שייסד ומחזיק כיום ב-42% ממניות יצרנית תחליפי בשר, וביקשה להקדים מימוש אופציה שניתנה לה לרכוש את המניות, ב-3 שנים.

בשבוע שעבר כינס לוחמי הגטאות אסיפת חברים, שבמסגרתה אושרה עסקת המכירה לאסם. כעת נדרש לה אישור דירקטוריון אסם.

העסקה צפויה להתבצע לפי שווי של לא פחות מ-1.1 מיליארד שקל לטבעול, קרי סכום של כ-460 מיליון שקל שיעבור לידי הקיבוץ הצפוני (השוכן בגליל המערבי, בין עכו לנהריה).

לאחר אישור העסקה על-ידי דירקטוריון אסם תכונס אסיפת חברים נוספת בקיבוץ, שבה יוחלט על אופן חלוקת הכספים בין החברים.

כיום מונה לוחמי הגטאות 240 חברים, אך לא כולם זכאים לקבל תגמולים מהמכירה. רק מי שהיה חבר קיבוץ במועד הקובע, ככל הנראה בשנת 2000, יזכה לתגמולים (כולל חברים שעזבו את הקיבוץ, אך יש להם הסכם לפיו יקבלו את חלקם במקרה של מכירה). ההערכה היא כי הסכום שישלשל כל חבר לכיסו יעמוד על כ-2 מיליון שקל.

טבעול נוסדה על-ידי לוחמי הגטאות בשנת 1985. מנכ"ל קבוצת אסם הנוכחי, גזי קפלן, נמנה על מייסדי המפעל, והצלחתו בטבעול הקפיצה אותו בסופו של דבר לכס מנכ"ל הקבוצה. קפלן, שהוא גם חבר הקיבוץ, יקבל ככל הידוע אף הוא סכום דומה לזה של יתר החברים, כאמור כ-2 מיליון שקל.

אסם נכנסה לראשונה לשותפות בחברה בשנת 1995, כאשר רכשה 50% ממניות טבעול לפי שווי של 54 מיליון שקל בלבד. בין השנים 1999-2006 אסם הגדילה בהדרגה את החזקותיה בחברה, עד שהגיעה ל-58%. העסקה מ-2006 כבר שיקפה לטבעול שווי של כמיליארד שקל, ובעקבותיה זכה כל חבר קיבוץ לסכום שעל-פי פרסומים בתקשורת הגיע למאות אלפי שקלים.

חברת טבעול עוסקת בייצור תחליפי בשר קפואים ומצוננים, וכן בייצור סלטים תחת המותג צבר. בשנת 2008 רשמה החברה רווח אחרי מס של 39 מיליון שקל, וחילקה דיבידנד של כ-18 מיליון שקל.

נסטלה תהיה מרוצה

בקשתה של אסם להקדים את רכישת יתרת המניות בטבעול תואמת את האסטרטגיה של החברה להרחיב את פעילותה בחו"ל. בהקשר זה יצויין כי אסם נשלטת (54%) בידי נסטלה העולמית, ולפיכך התרחבותה לחו"ל יכולה להתבצע בעיקר בתחומי פעילות שנסטלה אינה עוסקת בהם כיום.

במסגרת זו נקטה אסם בשנים האחרונות מספר צעדים אסטרטגיים, ובין היתר בספטמבר 2008 רכשה טבעול 100% מחברת הסלטים האמריקנית Tribe Mediterranean Foods, תמורת 206 מיליון שקל. Tribe פועלת כחלוצה בתעשיית החומוס בארה"ב החל מ-1993, וכיום היא משווקת גם חומוס אורגני ומגוון סלטים. בעת הרכישה החזיקה Tribe בנתח של 17% משוק הסלטים האמריקני, והכנסותיה ועמדו על 20.6 מיליון דולר.

בנובמבר 2008 חתמה טבעול על הסכם לרכישת מלוא הבעלות (100%) בחברת Food-Tech האמריקנית, תמורת 20 מיליון דולר. פוד-טק פועלת בתחום תחליפי הבשר הקפואים והמצוננים, המשווקים ברחבי ארה"ב וקנדה תחת המותג Veggie Patch. בעת הרכישה עמד מחזור מכירותיה של החברה על 20.8 מיליון דולר.

רכישת פוד-טק הינה סינרגטית לפעילות קבוצת אסם, בעיקר לתחום פעילות תחליפי הבשר הקפואים והמצוננים של טבעול, אך גם לפעילות המכירות וההפצה של Tribe, שנרכשה על-ידי אסם זמן קצר קודם לכן.

יצויין כי על אף המשבר הכלכלי בארה"ב, ב-9 החודשים הראשונים של 2009 רשמו Tribe ופוד-טק גידול של 22% במכירות בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008.

צעד נוסף לקראת התרחבות אסם בחו"ל

בקרוב מאוד, כך נראה, תתרחב זירת ההתגוששות בין קבוצות המזון המובילות, אסם ושטראוס, בשוק הסלטים בארה"ב. אסם כבר אותתה מזמן כי אין לה כוונה להותיר את הזירה האמריקנית הצומחת למתחרה, ולאחר שזמן רב היא צפתה מהצד בהתפתחותה של שטראוס בצפון אמריקה - באמצעות המותג המשגשג "סברה" - היא ביצעה לאחרונה מהלך אסטרטגי כאשר רכשה באמצעות טבעול את אחת השחקניות הבולטות בשוק הסלטים, חברת Tribe.

במהלך הנוכחי של רכישת הבעלות המלאה בטבעול משתחררת אסם מהכבלים שעוד נותרו לה בכל הקשור להתפתחותה בחו"ל. כעת, כבעלת שליטה מלאה בטבעול, היא תוכל לבצע מהלכים אסטרטגיים הכרוכים בהשקעות גדולות ביתר קלות.

בהקשר זה כדאי לציין כי שוק הסלטים האמריקני, שרובו שוק של מטבלים, נמצא בצמיחה עקבית על רקע הדרישה למזון אתני, טרי ואורגני. מכירותיה של שטראוס בשוק זה כבר עומדות על מאות מיליוני שקלים בשנה, והיד עוד נטויה.

מבחינת אסם הקרב על השוק הזה לא הולך להיות פשוט. פפסיקו העולמית נכנסה כשותפה של שטראוס בסברה, והחברה קיבלה מקפצה אדירה שאיתה תיאלץ אסם להתמודד. התמודדות שבהחלט תדרוש ממנה משאבים רבים.

אסם, ששורשיה ישראליים, נמצאת בשליטת חברה זרה, נסטלה העולמית, כך שההתפתחות שלה בחו"ל אינה יכולה לעמוד בסתירה לפעילות אחרת של חברת נסטלה. לכן החברה מתפתחת לקטגוריות שנסטלה אינה פעילה בהן, באמצעות טבעול. פניה של אסם אינם רק לעבר השוק האמריקני כי אם לגזרה רחבה הרבה יותר, לאחר שכבר תקעה יתד במספר מדינות באירופה.

בסופו של דבר, כשמסתכלים על המספרים מגלים כי נכון לסוף שנת 2008, רק 14% ממכירותיה של אסם היו לחו"ל - לעומת 38% ממכירותיה של שטראוס. כעת אסם תשאף לשנות את המאזן הזה.

שרשרת הרכישות של אסם בשנתיים האחרונות

- ספטמבר 2008: רכישת 100% מחברת הסלטים האמריקנית Mediterranean Foods Tribe תמורת 206 מיליון שקל.

- ינואר 2009: רכישת 100% מחברת תחליפי הבשר האמריקנית Food-Tech תמורת כ-80 מיליון שקל .

- יולי 2009: רכישת 100% מחברת ההפצה והשיווקYarden G.B תמורת כ-12 מיליון שקל.

- דצמבר 2009: רכישת 51% מחברת מזון התינוקות מטרנה תמורת 269 מיליון שקל.