מלכוד הרכבת הקלה בתל-אביב: ההכרעה נדחתה לאחרי החג

באוצר חוששים ששינוי תנאי הסכם הזיכיון, כפי שדורשת הזכיינית יחשוף את המדינה לתביעות מצד המתמודדים שהפסידו במכרז ■ מצד שני ביטול ההסכם יעכב את הפרויקט בשנתיים לפחות

בעיות משפטיות סבוכות מקשות על המדינה לקבל החלטה האם להשאיר את זיכיון הרכבת הקלה בתל אביב בידי קבוצת MTS בהובלת סימנס ואפריקה ישראל.

הערב (א') הודיע משרד האוצר כי ימסור את תשובתו להצעת הזכיינית רק לאחר חג הפסח, זאת למרות שהאולטימטום שהציבה המדינה ל-MTS לסיים את הסגירה הפיננסית של הפרויקט פג בסוף השבוע שעבר.

באוצר נימקו את ההחלטה בין היתר בכך שסגן החשב הכללי הממונה על הפרויקט אבי דור התחלף לאחרונה ומחליפו גיל שבתאי נזקק לזמן נוסף כדי ללמוד את החומר הרב.

חברת MTS הגישה למדינה לפני כשבוע וחצי את התייחסויותיה לפתרון לסוגיות הכרוכות בסגירה הפיננסית. המסמך, שנערך על-ידי רו"ח יצחק סוארי מציע לשנות את מבנה חבילת המימון של הפרויקט באופן שיצריך עריכת שינויים בהסכם הזיכיון. בימים האחרונים נערכו באוצר דיונים מרתוניים סביב הצעתו שלך סוארי שהוגדרה "מורכבת ביותר". ההחלטה שהייתה אמורה להתקבל ביום חמישי נדחתה להיום אך גם הדיון היום הסתיים ללא תוצאות.

ל"גלובס" נודע כי קבלת ההצעה כרוכה בקשיים משפטיים מבחינת המדינה, כיון ששינוי הסכם הזיכיון בדיעבד עלול לחשוף את המדינה לתביעות משפטיות מצד מתמודדות שהפסידו במכרז. מצד שני, ביטול הסכם הזיכיון עם MTS צפוי לעכב את פרויקט הרכבת הקלה בשנתיים לפחות. כמו כן נודע ל"גלובס" כי ממשלת גרמניה קיבלה הבטחה מממשלת ישראל שלפיה הפרויקט לא יבוטל.

לפני שבועיים דיווח "גלובס" כי המדינה מוכנה עקרונית לערוך שינויים בהסכם הזיכיון עם קבוצת MTS זכיינית פרויקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב, על מנת לאפשר את השלמת הסגירה הפיננסית של הפרויקט.

עלות הקמת הקו האדום נאמדת בכ-10 מיליארד שקל ואת המימון לפרויקט בהיקף 930 מיליון אירו אמור לספק קונסורציום של תשעה בנקים זרים בראשותך בנק kfw הגרמני הנמצא בבעלות ממשלתית. שר התחבורה הגרמני פטר רמזאוור שסייר לאחרונה לאורך תוואי הרכבת הקלה הכריז כי ממשלתו תומכת בניסיונות למצוא פיתרון לבעיות המימון של הפרויקט. בנוסף נודע ל"גלובס" כי MTS האריכה לאחרונה את תוקף הערבויות הבנקאיות שהפקידה, עד ל-18 למאי.