"הפיטורים לא היו שאיפה שלי, אך חובתי כמנכ"ל להביא צמיחה"

הכנס השנתי של בית ההשקעות אופנהיימר קיבץ אליו מנכ"לים ובכירים מחברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט ■ מנכ"ל אלווריון ערן גורב דיבר על הקיצוצים שהיו, אייל דשא מטבע דיבר על תהליך הטמעת רציופארם בחברה, ומנכ"ל צ'ק פוינט גיל שויד דווקא העדיף להיות אופטימי

הכנס השנתי של בית ההשקעות אופנהיימר, שנערך שלשום (א') בתל אביב, קיבץ אליו גם הפעם מנכ"לים ובכירים מחברות ישראליות שנסחרות בוול-סטריט שבאו להשמיע, לצד משקיעים ואנליסטים שבאו לשמוע.

ערן גורב, נשיא ומנכ"ל אלווריון , אמר שם, ספק בצחוק וספק ברצינות, כי "אנחנו בחברה עדיין לא מרגישים שהמשבר מאחורינו, אבל כבר מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה ומקווים שזו לא רכבת שדוהרת לכיווננו".

גורב דיבר בפתיחות, גם על צעדי ההתייעלות שהחברה נקטה לפני מספר ימים, שכללו את פיטוריהם של 20% מהעובדים. "אלווריון כבר הרבה שנים לא מייצרת מזומנים ורווחיות. זו חובתי כמנכ"ל להביא את החברה למצב של צמיחה ורווחיות", הוא אמר. "מה שחשוב לי זה שהעובדים, הלקוחות, השותפים והמשקיעים יהיו מרוצים. לפעמים זה בא אחד על חשבון השני, משום שזו משוואה מאוד עדינה ומרובת פרמטרים שצריך לנהל".

לדבריו, אלווריון מזהה הזדמנויות בתנאי השוק הנוכחיים, אולם כהגדרתו "לא ברור מתי, ובכנות מלאה לא ברור אם בכלל וכמה" מההזדמנויות הללו יתממשו. "זאת לא הייתה השאיפה שלי כשנכנסתי לתפקיד", אמר גורב בעניין הפיטורים. "אבל קיבלתי החלטה, כי ראיתי שחייבים לחזק את דו"ח הרווח והפסד ולהשקיע במנועי צמיחה עתידיים".

"המניה של אלווריון חטפה חזק"

אלווריון מספקת פתרונות תקשורת אלחוטית בפס רחב ומתמקדת בטכנולוגיית ה-WiMAX. החברה נסחרת במקביל בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי של 155 מיליון דולר.

גורב התייחס גם לתחרות בין טכנולוגיית ה-WiMAX לטכנולוגיית ה-LTE, שלאחרונה נראית כמנצחת. "כבר היום יש בעולם 560 רשתות WiMAX, הרבה יותר ממספר רשתות הדור השלישי", הוא אמר. "הבעיה היא שרובן קטנות, באזורים דלילי אוכלוסייה ועם היקף מנויים לא גדול. ל-LTE ייקח זמן עד שייפרסו רשתות רבות וזו הזדמנות ל-WiMAX. ה-LTE יגיע, ויהיה משמעותי, אבל ללא ספק גם ה-WiMAX ימשיך לצמוח".

גורב נשאל על ההתמודדות של אלווריון עם התחרות מצד חברות סיניות. "כל שוק הטלקום סובל מהעניין", הוא קבע. "Huawei ו-ZTE הן חברות ענק, שהממשל הסיני עומד מאחוריהן, והן מנסות להשתלט על עולם התקשורת הגלובלי.

"הסינים מאוד אגרסיביים, מציעים ללקוחות מימון כמעט מלא ודחיית תשלומים לשנים קדימה. זאת תחרות כמעט לא הוגנת. לא שאני מצפה מממשלת ישראל לפעול כמו הממשל הסיני, אבל היא לא נקטה אפילו בצעדים בזעיר אנפין לעודד את התעשייה".

לדבריו, לא בכל מקום בעולם ששים לעבוד עם חברות סיניות וזו ההזדמנות עבור אלווריון. אבל הוא הדגיש כי "צריך לתת כבוד רב לחברות הסיניות. הן משקיעות הון עתק בפיתוח יכולות".

בקופת אלווריון יש למעלה מ-100 מיליון דולר, אולם לדברי גורב אין כרגע כוונה לבצע רכישה עצמית של מניות, למרות שהוא הודה ש"המניה שלנו חטפה חזק ברבעון האחרון". לדבריו, "אנחנו ממשיכים קדימה, מתמקדים באזורים ובתחומים שבהם יש לנו הזדמנויות, ומחזקים את המיצוב היחסי".

שויד מאמין בהיי-טק הישראלי

מייסד, יו"ר ומנכ"ל צ'ק פוינט , גיל שויד, בחר בכנס לשדר מסר חיובי על התעשייה המקומית. "ענף ההיי-טק העולמי עבר עשור לא כל-כך טוב ודווקא בשנים האחרונות יש איזושהי התעוררות. אני נוטה להיות אופטימי וצופה עתיד חיובי להיי-טק הישראלי", הוא אמר. לדבריו, ענף ההיי-טק הוא אחד היחידים עבור חברות ישראליות שדרכו אפשר להשתלב בעולם ולצאת מהשוק המקומי.

שויד נשאל על-ידי אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת של אופנהיימר ישראל, אם היה בוחר היום שוב בתחום האבטחה. "אף פעם לא בחרתי תחום, אלא ברעיון למוצר", ענה שויד. "הטעות של המון סטארט-אפים היא שהיזמים מבינים בתחום מסוים ורוצים להקים חברה. חברה נוצרת כשיש רעיון למוצר מהפכני שיכול לשנות את העולם".

"יצרנו בריטליקס יסודות לצמיחה"

הוגו גולדמן, סמנכ"ל הכספים של ריטליקס , תיאר אתמול בכנס את מצב החברה. לדבריו, "מתחילת השנה ישנה הנהלה חדשה, והתחלנו לעשות ניתוח מעמיק וחדשני של השוק והתחומים בהם אנחנו מעוניינים להתמקד. אנחנו בתהליך בחינת האסטרטגיה - באיזה מוצרים להתמקד, באילו טריטוריות לפעול ועוד".

לפני חצי שנה הודיעה החברה על הקצאה של 20% ממניותיה לקבוצת 'אלפא', המורכבת מחמישה ממייסדי אמדוקס. בהתייחס לכך אמר גולדמן כי "אלו אנשים עם ניסיון מוכח והם מיישמים אותו בריטליקס. הדירקטוריון שלנו הוא אחד הרציניים שאני מכיר בתעשייה והתרומה שלו מוחשית".

על השאלה המתבקשת, מתי יבוא לידי ביטוי השינוי בחברה, שמתקשה לצמוח בשנים האחרונות, ענה גולדמן בציוריות כי "קודם אתה מתחיל ללכת, אחרי זה אתה מתחיל לרוץ. אנחנו בונים את השרירים, לצמיחה עם רווחיות בהמשך, כאשר הדגש כרגע הוא על המכירות".

‎‏"טבע מעדיפה לצמצם פחות, אבל מה לעשות שצריך רק מנכ"ל אחד"

‎דובר נוסף בכנס היה אייל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע , שטען כי "רפורמת הבריאות בארה"ב מגדילה את הפוטנציאל העסקי שלנו בארה"ב". לדבריו, "זו לא תהיה קפיצת מדרגה, אלא תהליך שלוקח זמן, ואולי יתחיל ברבעון הרביעי".

לצד הגדלת מספר המבוטחים, הרפורמה כוללת רכיב של הורדת מחירים. דשא ציין שטבע מעריכה את ההשפעה הזו בהפחתה של 80-100 מיליון דולר מההכנסות השנתיות.

לדברי דשא, טבע מקווה להשלים את רכישת רציופארם עוד לפני סוף השנה והוסיף שהחיסכון יגיעו ממספר כיוונים, בהם הורדת כפילויות. דשא אמר כי "טבע מעדיפה לצמצם כמה שפחות ולהגדיל פעילות, אבל מה לעשות שצריך רק מנכ"ל אחד וסמנכ"ל כספים אחד".

לדבריו, הצמצום לא יהיה בהכרח רק בקרב עובדי רציופארם, אלא גם בקרב עובדי טבע באותן מדינות, בהתאם לאיכות העובדים. דשא נשאל האם יש סיכוי לרכישה נוספת בארה"ב וענה שטבע מסתכלת היום בארה"ב בעיקר על חברות שמוכרות מוצרים ממותגים (‏‏Branded‏) או ייחודיים (‏Specialty‏).

"הבנו באודיוקודס שאם נישאר בנישה שלנו, גורלנו ייחרץ"

אחד מהדוברים בכנס היה שבתאי אדלרסברג, מייסד, יו"ר ומנכ"ל אודיוקודס . בהתייחסות למשבר של השנה שעברה, הוא אמר כי "ב-2001-2002 עברנו משבר חמור יותר, אבל בכל מקרה משברים הם הזדמנות מצוינת לצאת לדרך מחדש".

לדבריו, "במשבר הקודם הכפלנו את מספר העובדים ובזכות זה צמחנו אחר-כך. גם 2009 הייתה שנה של אתנחתא ועכשיו תופסים קצב חדש".

אודיוקודס מספקת פתרונות ‏VoIP‏ (העברת קול ברשת), ואדלרסברג מציין שחשוב לא להישאר חברת נישה אלא לגוון. "הבנו שאם נישאר בנישה שלנו, גורלנו ייחרץ", סיפר. "אנחנו רואים עצמנו כפרטנר לחברות הגדולות, כמו מיקרוסופט וענקי התוכנה שישלטו בשוק".‏

אדלרסברג הודה שהרכישות של נטרייק ונוארה ב-2006 נכשלו. "למדנו שדולר שמשקיעים בפנים הרבה יותר גדול מדולר שמשקיעים בחוץ", אמר.