"אנחנו מסתכלים על מה קרה בתעשייה בדור הסלולר השלישי"

אחרי שמפעילי הסלולר התרגלו לדור השלישי בסלולר, תוך חצי שנה כבר נראה רשת דור רביעי בחברת וריזון האמריקנית ■ על ההקמה אחראית חברת אלקטל-לוסנט, שראש חטיבת הדור הרביעי בה, קן וירת', רוצה להפיק לקחים מהקמת רשתות הדור השלישי

כנס פורום ה-LTE שנערך בשבוע שעבר באמסטרדם הפך השנה למוחשי יותר מתמיד. אמנם הדור הרביעי בסלולר (LTE) עדיין לא התנחל לעומק בלבבות אנשי התעשייה, ומפעילים רבים בעולם לא ממהרים לאמץ אותו, אבל מה שבטוח הוא שהעולם הולך לכיוון ה-LTE ושהוא ייהפך לסטנדרט עולמי.

אחרי ההצלחה המוגבלת של הדור השלישי, ואחרי שהוויכוח לגבי טכנולוגיית ה-WiMAX (תקשורת אלחוטית בפריסה רחבה) כעתיד הסלולר הוכרע בנוק אאוט, התקוות שתולים המפעילים ברשתות דור רביעי הופכות להיות הרבה יותר ריאליות.

מדינות רבות הפנימו את גודל האסון שכמעט והמית את תעשיות הסלולר שלהן, כשהן מכרו תדרים לדור שלישי במיליארדי דולרים. כעת, הן מפנימות שבמהלך זה פעלו נגד האינטרס הציבורי והכלכלי שלהן כשגבו מהמפעילים תשלומים מופקעים על תדרי דור שלישי. כעת, הן מוכרות תדרים לדור רביעי במחירים הרבה יותר שפויים.

אחרי חברת וריזון בארה"ב, שתשיק את רשת הדור הרביעי שלה בחצי השנה הקרובה, וחברת טליה סונרה בסקנדינביה, ברור לכולם שניתן לדבר על יישומים ושירותים ופחות על טכנולוגיות כי העתיד, כאמור, כבר כאן.

הולכים חזק על LTE

אלקטל-לוסנט, אחת מהשחקניות הגדולות בעולם ציוד ופתרונות הטלקום, שמה לעצמה יעד להיות שחקן דומיננטי בשוק ה-LTE. אלקטל-לוסנט היא שחקנית רצינית בעולם הרשתות הנייחות, אבל בעולם הסלולר היא לא ממש הצליחה לאורך השנים. העובדה שעכשיו מפעילים בעולם מתחילים לדבר על מעבר לדור הרביעי היא בבחינת הזדמנות פז עבורה, כמי שרוצה להתבסס בתחום.

זו הסיבה גם שנשיא אלקטל-לוסנט, בן ורהייבן, מינה באוגוסט 2009 את קן וירת' לעמוד בראש החטיבה שעוסקת ב-LTE, מתוך מטרה מוצהרת לבסס מעמד של שחקן מוביל ולא לחזור על הטעות הגדולה מתחילת העשור הקודם, כשהדור השלישי בסלולר קצת חמק לה מהידיים, ולוותר על השוק הזה. וירת' שימש קודם לכן כראש חטיבת פתרונות המולטימדיה בחברה.

אחד הלקחים הגדולים של אלקטל-לוסנט ושל וירת' מן העבר היה להעמיד את תחום השירותים בקדמת הבמה, במקום לדבר רק על טכנולוגיות. "דור רביעי יש גם ליצרנים אחרים, אנחנו רוצים להראות איך עושים מזה כסף", מסביר וירת' בראיון בלעדי ל"גלובס".

זו הסיבה שהחלטתם להבליט את תחום השירותים והאפליקציות במקום יכולת טכנולוגית?

"לדבר על 'הקופסה' שלנו ועל הציוד שלנו, זה היה טוב בשביל סמנכ"לי הנדסה, אבל לכל אחד מהמתחרים יש את הקופסה שלו. מה שמעניין זה איך אתה מבדל את עצמך מול הלקוח. אנחנו שמים פוקוס על ניצול גבוה של היכולות שלנו, על יצירת אינטגרציה ביניהן ומספקים פתרון מקצה לקצה.

במקום לעסוק באינטגרציה של קופסה אחת שלנו עם קופסה של יצרן אחר, הקדשנו הרבה זמן בתחום ה-LTE כדי להשקיע בארכיטקטורה של המערכות, כדי שיתאימו לכל שירות או התקן שהלקוח ירצה להפעיל על הרשת. לקחנו הרבה סיכון בכך כי באנו ואמרנו למפעיל שהאחריות לשירותים שאנחנו מציעים לו היא עלינו. אם יש בעיה עם שירות מסוים אנחנו אחראים כלפיו, כי אנחנו יודעים שזה עובד.

"הדבר השני הוא כמובן השירותים והאפליקציות. הלקוחות שלנו נאבקים בלהגדיל את כמות הלקוחות ואת הרווחיות מכל לקוח. למה? כי המכשירים הסלולריים מתחילים להציף את הרשתות ומגיעים לשיאים חדשים של צריכה, ויש להם, כמובן, תחרות מצד טכנולוגיות אחרות שמתחרות בהם כמו לווין, כבלים וכו'. מה שאנחנו התמקדנו בו הוא לענות על הצרכים האלה, כלומר לעזור למפעיל, שהוא הלקוח שלנו, להרוויח יותר משירותים. אנחנו רוצים להראות ללקוחות שלנו איך לקדם שירותים ואיך ניתן להרוויח מהם ולשווק אותם".

הפקת לקחים מהדור השלישי

וירת' מסביר כי נעשתה הפקת לקחים בעקבות תחילת הדרך של הדור השלישי. לדבריו, המפעילים מיהרו אז להוציא מיליארדים על תדרים לדור שלישי אבל במשך כשנה לא עשו איתם כלום עד שהדירקטוריונים שלהם התחילו לשאול שאלות. "אז הם קנו ציוד לדור שלישי ובנו איתו רשת. הבעיה הייתה שעל גבי הרשתות האלה הם הציעו רק שיחות קוליות - זאת אומרת, שום שירות חדש לא היה. הם פשוט לקחו שירותים של דור שני ושמו אותם על רשתות דור שלישי. מה שקרה זה שבמשך 5-6 שנים הם הפסידו הון עתק", הוא אומר.

לדברי וירת', אלקטל-לוסנט הסיקה שאנחנו צריכים שתהיה לנו את הטכנולוגיה הטובה ביותר, ואת הפתרונות הטובים ביותר, אבל אנחנו צריכים גם להראות ללקוחות שלנו כיצד הם יכולים לראות כסף מהשירותים כדי שלא יחזרו על אותה הטעות כשהם עוברים ל-LTE.

"הדבר שעוזר לכך הוא שה-LTE הפך להיות סטנדרט עולמי. מצב המכשירים הוא הרבה יותר טוב, כי עכשיו יצרני המכשירים יודעים איזה מכשירים לייצר והם לא מסתבכים עם סוגי טכנולוגיות שונות וכך נראה מגוון מכשירים רחב יותר ובמהירות גבוהה יותר מבעבר".

מתי אתה חושב שנראה מכשירים סלולריים ב-LTE?

"וריזון משיקה בקרוב את הרשת שלה ביחד איתנו ואז נתחיל לאט לאט לראות מכשירים כאלה. יהיה בעצם מעבר של כל השירותים ל-LTE כי זה אינטרס ברור של המפעילים, מפני שההשקעות באינטגרציה מול הרשתות הישנות הן עצומות. לכן, בשלב הראשון הם ישאירו את השיחות הקוליות על רשתות הדור השלישי ובשלב הבא, כשהכל יעבוד כמו שצריך בדור הרביעי, הלקוחות שירצו לשדרג מכשירים יקבלו את הכל במכשיר אחד ולאט לאט רשתות הדור השלישי ייצאו מהמחזור".

מנסים לחסוך עלויות

אחת הטענות בכנס הייתה שהמפעילים עוברים לדור הרביעי בגלל הצורך בהורדת עלויות ולאו דווקא בגלל שהם רוצים להעניק לצרכנים שירותים חדשים או מהירויות גבוהות יותר בגלישת האינטרנט. מה דעתך?

"זה נכון. עלות ייצור ביט ב-LTE היא הרבה יותר זולה ויעילה. אם אתה חושב על עלויות תחזוקת הרשת, אתה כמובן יכול לראות שעלויות תחזוקת רשת LTE הן הרבה יותר נמוכות בגלל שהן פחות מורכבות. אם אתה חושב על מה, למשל, עושה האייפון וכל המכשירים החכמים ברשתות הדור השלישי, אתה מבין עד כמה זה מסובך לתמוך בביקושים לתעבורת נתונים על רשתות דור שלישי. רשת דור רביעי, שעובדת על פרוטוקול אינטרנט (IP), מתאימה לכך בדרך הרבה יותר פשוטה משום שיש לה ארכיטקטורה שונה".

אז אם אני מפעיל סלולרי חדש, מה היית מציע לי? לאיזו טכנולוגיה היית ממליץ לי ללכת?

"זה תלוי. זה תלוי איזה נתח שוק אתה רוצה להשיג ובכמה זמן. אם אתה במדינה שיש בה חדירה נמוכה, אתה צריך לספק קודם כל שיחות קוליות ולכן תצטרך רשת דור שלישי, לפחות להתחלה. אם יש לך רשת GSM ויש לך לקוחות שאתה רוצה לתת להם שירותי וידיאו ואינטרנט מהיר, אז כנראה שכדאי לך ללכת עכשיו ל-LTE. אבל זה מאוד משתנה בהתאם לנסיבות".

אלקטל-לוסנט לא הייתה חזקה בדור השלישי. אילו לקחים יש לקראת כניסתו של הדור הרביעי?

"אנחנו מסתכלים על מה קרה בתעשייה בדור השלישי, ומנסים להגדיר מחדש את הדור הרביעי - רשת IP שמתאימה לשיחות קוליות ולתקשורת נתונים ומספקת מגוון גדול של שירותים. יש לנו יכולות ברורות ועד עכשיו זה הוכיח את עצמו בזכיות שלנו במכרזים של וריזון ו-AT&T".

מה הזכייה בוריזון עשתה לכם?

"היא עשתה הרבה, כי הם היו ראשונים שהלכו ל-LTE וכולם מסתכלים עליהם. אנחנו רואים את ההתעניינות בכמות הניסויים שאנחנו עושים. אנחנו עושים היום ניסויים עם 45 מפעילים בכל העולם. אתה חייב להיות בשלב הבדיקות הראשוניות של הלקוח במעבדה שלו, כדי לעבור לשלב השני במעבר לשדה. בשלב הזה ברור שיש נפילות של חלק מהספקים, ואז אתה נשאר עם 2-3 ספקים שאיתם מתחילים לנהל מו"מ ובסוף הולכים כנראה עם שני מפעילים לחוזה להקמת רשת".

הכותב היה אורח חברת אלקטל-לוסנט באמסטרדם