האוצר מפקיר חוסכים: מוסיף לטרפד הניסיון להגבלת דמי הניהול

הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן להגבלת דמי הניהול באפיקי החיסכון הפנסיוני ל0.25% תעלה ביום א' לוועדת השרים לענייני חקיקה ■ ח"כ כהן: "זו שערורייה ששליש מהחסכונות של האזרחים הולכים לגופי ניהול. ביום ראשון נראה מי מהשרים מתנגד ויוצא נגד טובת הציבור"

הצעת החוק להגבלת דמי הניהול באפיקי החיסכון הפנסיוני, שהגיש ח"כ אמנון כהן (ש"ס), צפויה לעלות ביום א' הקרוב לוועדת השרים לענייני חקיקה. סיכויי ההצעה לקבל את תמיכת הממשלה אינם גבוהים, הואיל ומשרד האוצר צפוי להתנגד.

עמדתו העקרונית של האוצר היא כי דמי הניהול צריכים להיקבע כחלק מהתחרות בשוק החיסכון הפנסיוני - ולא על ידי מגבלות רגולטוריות. הצעת החוק דומה הניחו חברי הכנסת חיים כץ (ליכוד), אילן גילאון (מרצ), שלי יחימוביץ' (עבודה) וכהן.

בהצעת החוק מוצע להגביל את דמי הניהול שגובה קופת גמל (כולל גם ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה) מסך כל הנכסים שהצטברו בחשבונו של עמית. דמי הניהול לא יעלו על 0.25% מהנכסים, והיא תחול רק על כספים שיופקדו מ-1 ביולי 2010.

"למרות ההגבלות שנקבעו בחקיקה והניסיון להגביר את התחרות הקיימת בענף, דמי הניהול שנגבים מהנכסים שנצברים בחשבונו של עמית מגיעים לסכומים גבוהים. היקף דמי הניהול המצטברים שמשלם חוסך במשך שנות עבודתו מסתכמים לעתים מזומנות במאות אלפי שקלים - כספים שלמעשה מקוזזים מהתגמולים החודשיים המשולמים לעמית עם הגיעו לגיל פרישה". נכתב בהצעת החוק.

בראש ועדת השרים לחקיקה עומד שר המשפטים, יעקב נאמן, וחברים בה השרים יובל שטייניץ; יצחק אהרונוביץ'; גלעד ארדן; גדעון סער; שלום שמחון; סופה לנדבר; יצחק הרצוג; סטס מיסז'ניקוב; יולי אדלשטיין; מיכאל איתן; בני בגין; דניאל הרשקוביץ; לימור לבנת; דן מרידור; משולם נהרי; יוסי פלד; משה כחלון ויעקב מרגי. נוסף עליהם מוזמנים לישיבות הוועדה היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, וסגן השר במשרד הבריאות, יעקב ליצמן. אף שבוועדה חברים 19 שרים, למרבית הדיונים מגיעים פחות מעשרה מהם. רבים מהשרים בחו"ל.

"זו שערורייה"

דמי הניהול המרביים שמציע כהן נמוכים בעשרות אחוזים מדמי הניהול הנגבים מהצבירה כיום. כך למשל, בקופות גמל עומדים דמי הניהול הממוצעים בקופות הפתוחות לציבור על 1.1% (אשר שיעור הגבייה המרבי המותר הוא 2%), כך שהצעת כהן היא להפחית את דמי הניהול ב-77%.

בפוליסות ביטוחי חיים חדשות (מ-2004) עומדים דמי הניהול מהצבירה על 1.2%, כלומר הפחתה של 79%. בקרנות פנסיה חדשות עומדים דמי הניהול מהצבירה על 0.4%, והמקסימום שנקבע בתקנות הוא 0.5%. הצעת כהן תפחית את דמי הניהול ב-38%. כהן אינו מתייחס כלל בהצעתו לדמי הניהול מהפרמיה השוטפת הנגבים רק בקרנות פנסיה ובביטוחי מנהלים.

כהן אמר ל"גלובס" כי הוא מביע תקווה שחברי הוועדה יתמכו בהצעה. "ביום ראשון נראה מי מהשרים מתנגד ויוצא נגד טובת הציבור", אמר כהן. "זו שערורייה ששליש מהחסכונות של האזרחים הולכים לגופי ניהול. אדם חוסך כל חייו ומצפה שכשיצא לגמלאות יקבל תקציב הולם, ואז מגלה ששליש מהכסף הלך בלי שישאלו אותו בכלל. בעוד הוא מפסיד כסף, גופי הניהול לעולם לא מפסידים".

כהן אמר כי הוא סבור שהשירות לא צריך להינתן בחינם, ואולם צריך למתן את דמי הניהול. "גופי הניהול צריכים להרוויח, אבל פחות. לא לעשוק".

לפי בדיקה שערך "גלובס", מאז שנמכרו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לגופים המוסדיים בעקבות יישום רפורמת בכר עלו דמי הניהול בכ-73%. ב-2006 גבו הבנקים דמי ניהול בשיעור של 0.64%. מאז קפצו דמי הניהול בקופות המנוהלות על ידי הגופים המוסדיים (בתי השקעות וחברות הביטוח) ב-73% ל-1.11%. היקף הגבייה הנוספת עומד על יותר ממיליארד שקל בשנה. מאז 2006 הגבייה העודפת בקופות הגמל עומדת (כולל 2010) על 3.2 מיליארד שקל.